NACIONALNA MANJINA

Da li je romska nacionalna manjina kod nas diskriminirana i ignorirana?

Najviše je Roma u Međimurju. U Osnovnoj školi Orehovica 200-tinjak je romske djece ili njih oko 67%. Ravnatelj Željko Krištofić kaže da su pomaci u školovanju romske djece iz godine u godinu sve veći

Ni najveći zagovornici drugih i drukčijih ne hrle u romska
naselja da bi vidjeli kako Romi žive, ne prosvjećuju javnost da
su Romi ljudi kojima treba pomoći, kao i njihovoj djeci u
obrazovnom sustavu i na tržištu rada. Podaci Ministarstva
znanosti i obrazovanja koje smo dobili govore da je lani samo 805
Roma upisalo srednju školu, a samo su 22 studenta Romi koji
primaju stipendiju. S druge strane, u osnovnim školama je u
2017./2018. bilo 5134 romske djece, a predškolskim programom
obuhvaćeno ih je 1020.

Najviše Roma u Međimurju

Kao što se prije sedam-osam desetljeća na selu normalnim smatralo
da žensku djecu ne treba slati u školu, tako se i danas normalnim
smatra da je za Rome dovoljno da završe osnovnu školu. Rome se
spominje samo kad naprave neki problem, samo u kontekstu “romskih
običaja” i udaje maloljetnih djevojčica. Kao da u prošlom
stoljeću nije bila normalna udaja maloljetnih hrvatskih
djevojčica u selima, za koje je bivša država tolerirala da ne idu
u školu nego pomažu roditeljima u polju ili čuvaju stado.

U Hrvatskoj, prema popisu stanovništva, živi 16.975 Roma, iako se
procjenjuje da ih ima između 30 i 40 tisuća. Suočeni s
diskriminacijom, mnogi se ne deklariraju kao Romi, a mnogi nemaju
ni osobne dokumente. Prema izvješću pučke pravobraniteljice za
2017., u državnoj upravi zaposleno je samo osam Roma. Dok mnogi o
njima govore negativno, u kontekstu parazitiranja na socijalnoj
pomoći, šuti se o odgovornosti države da ih integrira u društvo i
ne dopušta da romska djeca nestaju iz obrazovnog sustava i prose
na ulici.

Najviše je Roma u Međimurju. U Osnovnoj školi Orehovica
200-tinjak je romske djece ili njih oko 67%. Ravnatelj
Željko Krištofić kaže da su pomaci u školovanju
romske djece iz godine u godinu sve veći. S Romima predškolcima
rade maksimalno, pet sati dnevno, kako bi imali dobre startne
pozicije. Rano detektiraju djecu koja slabo znaju hrvatski jezik,
pa za njih u 1. i 2. razredu osnovne škole osiguravaju dopunsko
učenje hrvatskog jezika.

– Romska djeca su u lošijoj poziciji zbog neobrazovanih roditelja
i teških socijalnih uvjeta. Još imamo djece kojima su roditelji
nepismeni, iako se situacija mijenja i sve je više među mlađim
generacijama pismenih roditelja. Situacija nije idealna, ali
probleme ne guramo pod tepih. Imamo i zapuštene djece iz
zapuštenih obitelji pa ta djeca imaju problema s radnim obvezama,
nenošenjem pribora u školu, s higijenom, ali riječ je o manjini,
o obiteljima do kojih je teško doprijeti. Većina romske djece
izvršava obveze u školi. Velika većina ih upisuje srednje škole i
većina ih i završava. Djevojke često biraju zanimanja slastičara
i kuhara, ali teško dobivaju posao, no sad su počele odlaziti na
obalu i čujem da su dobre radnice – kaže Krištofić.

U školi imaju i romske pomagače koji pomažu i u uspostavi
suradnje s roditeljima.

– Često obiđem romsko naselje, bio sam u 80% kuća, ako me ljudi
vide i pozovu na kavu, svratim k njima, no ima i kuća u kojima
nisam bio, ali to je manji broj. Dok pomaka ima, zadovoljan sam –
rezonira Krištofić. Zastupnik romske manjine Veljko
Kajtaz
i napominje da je problem i to što institucije
nemaju točne podatke koliko Roma završi srednju školu i fakultet.
Nije, kaže, dovoljno samo poslati romsko dijete u školu ako nije
za nju pripremljeno, ako su mu roditelji neobrazovani. Dojma je
da se brojke o Romima studentima prepisuju da se može reći da im
se dodjeljuju stipendije.

Retorički pita je li ijedna Vlada izgradila stambene objekte za
pripadnike romske zajednice i koje je to romsko naselje
urbanizirano i integrirano? Smeta mu generaliziranje i gluposti
koje čuje o Romima, da djevojčice udaju i prodaju za konja. Ako
ima i takvih slučajeva, riječ je, kaže, o manjini. Svjestan je da
u romskoj zajednici nemaju dovoljno obrazovanih roditelja, ali
učinjeni su pomaci.

I sam je, kaže, u osam godina mandata iznašao sredstva da sto
Roma završi na pučkim učilištima trogodišnju ili četverogodišnju
srednju školu. Iako to nije velik broj, pomak je i očekuje od tih
sto Roma da svoju djecu šalju dalje na školovanje. Životni vijek
Roma je kratak. Prema izvješću pučke pravobraniteljice, samo je
1,4 posto Roma starije od 65 godina.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije