Tim stručnjaka sa Fakulteta organizacije i informatike u suradnji sa kolegama iz CARNET-a imao je važnu ulogu u utvrđivanju stanja digitalne zrelosti, ispitivanja mogućeg napretka u integraciji i učinkovitom korištenju informacijsko-komunikacijskih tehnologija te propoznavanju područja za poboljšanje.
U okviru pilot projekta ‘e-Škole: Uspostava sustava
razvoja digitalno zrelih škola’ kojeg je Hrvatska
akademska i istraživačka mreža – CARNET započela s partnerima
2015. godine, a koji službeno završava 31. kolovoza, tim
stručnjaka sa Fakulteta organizacije i
informatike u suradnji sa kolegama iz
CARNET-a imao je važnu ulogu u utvrđivanju
stanja digitalne zrelosti, ispitivanja mogućeg napretka u
integraciji i učinkovitom korištenju informacijskokomunikacijskih
tehnologija te propoznavanju područja za poboljšanje.
S tim su ciljem izv. prof. dr. sc. Nina Begičević
Ređep, izv. prof. dr. sc. Igor Balaban,
izv. prof. dr. sc. Marina Klačmer Čalopa i dr.
sc. Bojan Žugec razvili Okvir za digitalnu
zrelost osnovnih i srednjih škola u RH i pripadajući instrument
što zajedno predstavlja jedinstveno i sveobuhvatno rješenje za
procjenu digitalne zrelosti škola.
Jezgra Okvira za digitalno zrele škole je strukturirana u 5
područja karakterističnih za sustav obrazovanja u RH pri čemu se
svako od tih područja odnosi na različite aspekte integracije i
korištenja digitalnih tehnologija.
Identificirana područja unutar Okvira jesu: Planiranje,
upravljanje i vođenje; IKT u učenju i poučavanju; Razvoj
digitalnih kompetencija; IKT kultura i IKT infrastruktura.
Pet razina
Uz područja definirano je 5 razina digitalne zrelosti, a zajedno
su činili temelj za vrednovanje digitalne zrelosti škola.
U razvoju Okvira i Instrumenata (rubrika i upitnik) primijenjena
je složena znanstvena metodologija koja je obuhvatila niz metoda
i tehnika primijenjenih u pojedinim fazama razvoja.
Okvir i Instrument su prilagođeni specifičnostima obrazovnog
sustava u Republici Hrvatskoj, usklađeni su s nacionalnom
regulativnom i strateškim dokumentima vezanim uz obrazovanje.
Tijekom provedbe pilot projekta e-Škole instrument je primijenjen
u postupku samovrednovanja i vanjskog vrednovanja na uzorku od
sto pedeset jedne (151) škole koje sudjeluju u pilot projektu.
Primjenom razvijenog instrumenta, prvi put u Republici Hrvatskoj,
dobiven je dubinski uvid u stanje digitalne zrelosti osnovnih i
srednjih škola.
Podizanje digitalne zrelosti
Okvir za digitalnu zrelost osnovnih i srednjih škola vrlo je
važan dokument koji može poslužiti svim strateškim, taktičkim pa
i operativnim razinama odlučivanja kao vodič u planiranju i
provođenju integracije te učinkovitog korištenja
informacijsko-komunikacijskih tehnologija u obrazovnom sustavu
osnovnih i srednjih škola u Republici Hrvatskoj.
Od dokumenata razvijenih tijekom pilot projekta koji imaju važnu
ulogu u podizanju digitalne zrelosti škola potrebno je izdvojiti
priručnik Strateški plan primjene informacijsko-komunikacijskih
tehnologija u školi kojeg su razvile izv. prof. dr. sc. Marina
Klačmer Čalopa, doc. dr. sc. Katarina Tomičić-Pupek i izv. prof.
dr. sc. Nina Begičević Ređep, kao i Pravilnik o sigurnoj i
odgovornoj upotrebi informacijsko komunikacijskih tehnologija
kojeg je pripremio izv. prof. dr. sc. Igor Balaban.
Priručnik Strateški plan primjene informacijsko – komunikacijskih
tehnologija u školi predstavlja okvir koji ravnatelju i njegovom
timu može pomoći u izradi strateškog i akcijskog plana primjene
IKT-a kako u nastavne procese tako i u poslovanje.
Priručnik je oblikovan uzimajući u obzir analizu sadašnjeg
položaja škole kroz raspoloživost IKT resursa, spremnost i
samouvjerenost odgojno-obrazovnih djelatnika na primjenu IKT-a,
dugoročne i kratkoročne aktivnosti škole usmjerene ka
unaprjeđenju poslovanja te procesa učenja i poučavanja kroz
implementaciju informacijsko-komunikacijskih tehnologija.
Cjelovita i parcijalna primjena
Škole zavisno od svojih potreba i strateških smjernica mogu
primjenjivati ovaj dokument u cijelosti ili neke njegove dijelove
i na taj način mogu podići razinu digitalne zrelosti, bolje
iskoristi računalnu opremu kojom raspolažu, stvoriti bolju sliku
škole, što može utjecati na lakše pronalaženje mogućnosti
sudjelovanja u projektima / dodatnog financiranja razvoja škole,
biti spremnije na nove izazove u obrazovanju koje donosi
tehnologija, a time i novi načini poučavanja.
Pravilnik o sigurnoj i odgovornoj upotrebi informacijsko
komunikacijskih tehnologija daje uputu ravnatelju i njegovom timu
na koji način da definiraju osnovne sigurnosne odredbe, školsku
IKT opremu, ali i njezino održavanje, sigurnost korisnika, ali
naravno i prihvatljivo i odgovorno korištenje
informacijsko-komunikacijskih tehnologija.
Završna konferencija pilot projekta e-Škole održana je 28.
kolovoza u Zagrebu, a više informacija moguće je dobiti na
stranicama
CARNET- a.