INTERVJU

Franjo Belović: ‘U prirodi pronalazim sve, pak i smislenost vođenja oldtimerista Međimurja’

- Mnogo čitam, poglavito povijest i tehničke knjige, agro literaturu, uzgajam raznovrsno drveće, voće, povrće i cvijeće i u tome, u prirodi pronalazim smislenost ovog čime se bavim. Siguran sam kako tanka nit povezuje prirodu i tehniku i čovjeka k sebi privija, kaže Franjo Belović iz Hlapičine, predsjednik Oldtimer kluba Međimurje

Prošlog vikenda u sklopu priredbe Porcijunkolovo 2018. održan je veliki Međunarodni susret oldtimera u organizaciji Oldtimer kluba Međimurje u kojem je sudjelovalo rekordnih preko 340 oldtimerista iz Hrvatske, Slovenije, Švicarske, Austrije i Mađarske. Od Čakovca, preko Svetog Martina na Muri, Štrigove i Železne Gore do Nedelišća, svu silu, ljepotu i zvukove motora, te rasne vozače i zvrkaste suvozačice vidjelo je nekoliko tisuća ljudi.

Mnogi nisu mogli vjerovati poglavito oni koji znaju što su oldtimeri i koliko to vrijedi u novcima mjereno, tko i što je to okupilo toliko ljudi i toliko vozača i vozila i kako sve prolazi u radosti, zafrkavanju, uživanju u ljepotama i dobrotama ‘hrvatskog Izraela’ i bez ijednog incdenta. A zna se kako rijetko koja utakmica s nekoliko desetaka sudionika završi bez incide nta i uz sudjelovanje policije. Ovdje je policija imala jednog čovjeka (službenika) i on je bio bez posla, ali plaću je zaslužio.

Iza Međunarodnog susreta oldtimera u organizacijskom dijelu stoji više ljudi od samih članova preko uvijek revne i strpljive policije do ugostitelja i domaćina, kao što je ovaj put bila obitelj Alojza Tomšića u Železnoj Gori. Svi oni ipak trebaju vođu koji upravlja događanjima, kojeg se pita, koji odlučuje i koji na kraju za sve dobro i slabo odgovara. Ta osoba je Franjo Belović, dugogodišnji i aktualni predsjednik Oldtimer kluba Međimurje Mihovljan – Čakovec, čovjek pod čijom rukom su bili svi sudionici susreta ali i svi članovi tijekom godine.

I naravno, takvog čovjeka pitamo kako je uspio okupiti toliki broj sudionika, što sve te izvan Međimurce, Austrijance, Slovence, Mađare i Švicarce privlači na događanja koje njegov klub priređuje. Pitamo ga više toga, ali i utvrđujemo, jer družimo se i znamo 20 godina pak nema tajni velikih, a ne pitamo ga je li ikoga izbacio iz članstva, ili to kani učiniti, kako bi se red učvrstio. I ne pitamo ga kako to da nije postao šnajder, kada mu je otac bio vrsni majstor-obrtnik, a u ono vrijeme je bilo nekako normalno da netko od djece naslijedi posao. I kako nije ušao u politiku.

Pripremajući ovja razgovor, Franjo nas je prvo proveo kroz svoje prostrano obiteljsko dvorište koje se nalazi na impresivnom i povijesnom području negdašnjih grofovskih obitelji loze Feštetić. Tu smo shvatili koliku i kakvo znanje o prirodi posjeduje taj čovjek, a koliko o povijesti Međimurja, Murskog Središća, Hlapičine i Novih Dvora. Doznajemo, kako upravo priroda njemu daje snagu i kako u prirodi prnalazi smisao i snagu vođenje međimurskih oldtimerista.

Pokazujemo i dajemo više od svih drugih

Stvarno zašto i zbog čega, je toliko oldtimerista, gotovo iz pola Europe došlo na porcijunkulovski susret oldtimerista? Što ih je privuklo?

– Malo pazite, nije porcijunkulovski nego međimurski, a Porcijunkulovo s čijim organizatorima godinama dobro surađujemo je događaj koji pohodi mnogo ljudi i to je prigoda da vide i nas. Svi oni kada dobiju poziv ili čuju putem medija ili bivaju pozvani od domaćina, ne dvoume ići ili ne ići nego hitro spremaju sebe i svoja vrijedna vozila i prijave nam se za sudjelovanje. Što ih privlači? Mi jedini kao domaćini uvijek nešto novo nudimo, i dok svi ostali nude trgove, rive i tvrđave te šetnice, mi nudimo Muru, Dravu, Čakovec, Štrigovu, gorice, kulturne i povijesne znamenitosti, domaće vino i domaču hranu. I najviše nudimo i dajemo srce, dajemo emociju.

Bez emocije ništa ne prolazi i ljudi to znaju, pak ne čudi što smo već sada za slijedeći ovakav susret zaprimili četrdesetak predbilježbi. Ima onih koji žele i još ‘malo tehnike’, te predlažu međimurske hid roelektr ane, gdje bi doznali još više o kraju ‘Med i Murom’.

Žele međimurski Grosglokner i njega će biti

Kaže Belović što sve oni nude svojim gostima i sudionicima panoramske vožnje po Međimurju, gdje im sva osjetila budu zadovoljena, ponekad i prepuna. No predlažu li ti ljudi nešto što bi već sada znameniti susret i bajkovito Međimurje s draguljem Štrigova učinilo još zanimljivijim?

– Oni svi su opčinuti Međimurjem kao i svime onim što im mi dajemo što mogu vidjeti, kupiti, konzumirati i sprijateljiti se s domicilnim stanovništvom. Imamo primjere kako su na primjer oldtimerske obitelji iz Austrije u Međimurju pronašle slične-srodne duše i sada se posjećuju i druže ne samo u ovoj prigodi, nego tijekom godine i po nekoliko puta. To su te vrijednosti ničim mjerljive, a tako značajne. Značajne i za našu mladu državu, prelijepu domovinu, istina i napačenu, ali slavnu i časnu.

Oldtimeristi u Hrvatsku u Međimurje, mislim na inozemne, ne dolaze tražiti nedostatke ili izmišljati sukobe i slično. Oni dolaze sa štovanjem konzumirati ono što im ponudimo, ono što imamo i ako mi kažemo kako je na primjer Tomšićevo vino sam vrh svjetskih vina, oni to shvate i prihvate te takvu istinu šire među svojim prijateljima. I neće biti čudno ako uskoro na susret dođe i 500 sudionika.

Hrvatska, ogromna većina Hrvata i posebno Međimurci vrijedni i pošteni su ljudi, a to se u svijetu cijeni. Naravno, da odgovorim na pitanje predlažu li oni nešto što mi nemamo, oni Mađerkin breg vide kako mjesto susreta oldtimerista na uzvisini, poput susreta na Grosglokneru u austrijskom Tirolu. Jako, jako se svima, od 1. do 346. svidio Mađerkin breg s kojeg se vide dvije lijepe crkve Svetog Jeronima i Marije Magdalene, vrlo slično prizoru s Grosgloknera, koji oldtimeriste prima na platou koji je na oko 3 000 metara visine.

Vjerujem kako možemo nešto vrlo slično stvoriti na Mađerkinom bregu. Uskoro budem o tome razgovarao s Josipom Mikecom iz TZ Štrigova jer osjećam kako je to prava adresa, kako je to čovjek koji će pronajti one koji o tome odlučuju i moguće je da se uskoro nađemo na međimurskom Grosglokneru-Mađerkinom bregu.

Tri mjeseca naporno radimo na organizaciji ovog susreta

Potrebna je silna energija kako bi se svi ti ljudi pozvali, odnosno njihove prijave ubiliježile, a samo vi i četiri-pet ljudi uz vas. Posao je to za profesionalce, ali profesionalce kojih nema. I pitanje je bili onda sve to bilo ovako emotivno, srdačno i bez zamjerno, ako se netko malo udaljio od ‘štrase’.

– Pripreme za Međimurski susret odltimera povodom Porcijunkulova, ponavljam kako su Boška Ban Vlahek i ekipa savršeni partneri u projektu, traju tri puna mjeseca, dakle odmah nakon Uskrsnog ponedjeljka kada nam prečasni Ivan Herceg u molitvi poželi sreće i uspjeha, a potom blagoslovi sve nas i naša vozila, krećemo u pripreme. Treba pohoditi ili pronaći domaćine i motivirati domaćine na prijam toliko ljudi i vozila. To je količina tehnike i ljudstva, to je snaga, to je temperament i to su različitosti i želje sudinoka, te treba biti hrabar primiti nas toliko.

Hvala Bogu do sada smo sve uspješno riješili, bez mrlje i tako mora biti. Treba pronaći sponzore, jer sami toliko novca nemamo. Jer, bez obzira što sve radimo volonterski, nešto to sve i košta, kada se u obzir uzme kako na susretu imamo tehniku koja se u novcima može mjeriti u stotinama tisuća eura i kada znamo kako sudionici imaju od 10 do 85 godina. Kada krenemo na put, onda je već lakše jer svatko zna što može, što smije i do kuda smije. Kako dugo ćemo moći na ovakav načim bez profesionalno tajnika ili predsjednika, ne znam, ali za sada ide. Žrtva nije uzaludna. O ljudima i tehnici je riječ.

Kada je otac polagao vozački, ja sam položio za oldtimera

Rekli smo kako Belovića nećemo pitati, zašto nije šnajder-krojač, kada mu je otac Ivan Belović bio vrsni krojač, od kojeg je nešto naučio i autor- činitelj ovog intervjua u Krojačkoj zadruzi ‘Partizanka’ kasnih 60-tih godina prošlog vijeka. No, nešto drugo od ili kod njegovog oca Franjo je uzeo ili dobio.

– Kada mi je otac polagao vozački ispit, mene je to jako zanimalo, pak sam se motao oko svega, čitao, gleda i upijao. Mogu reći kako sam onda kao dječarac na određeni način već postajao ovo što sam danas, oldtimerist. Strast i zanimanje za motore i tehniku u meni je stalno nazočna. U Murskoj Soboti 15 godina bio sam član tamošnjeg Oldtimer kluba, a potom dolazim u Međimurje gdje je na inicijativu Dragutina Drageca Kocijana iz Pleškovca osnovan klub, čiji je on bio i prvi predsjednik, te prvo postajem počasni, zatim stalni član i na kraju predsjednik.

Otac me učio, kako moram biti pošten, poslušan, uredan, savjesta, strpljiv, kukturan prema drugima, poglavito starijima te biti strpljiv. Sve sam to prihvatio i u sebe ugradio što mi omogućava klub voditi ovako kako to činim. Mnogo je to ljudi, puno interesa, događanja i da bi s ve to mogao, potrebni su mi očevi savjeti sada u djela pretočeni. Sigurno ima i nedostataka i ‘iskrica’ no dogovorom sve rješimo.

Vidite, imamo jako starih članova koji više neće moći voziti, pak svoje automobile i motorkotače žele nekome pokloniti. Tu posredujemo i zadovoljstva su ogromna. Razgovaramo i o dobi vozila koje zaslužuje status oldtimera. Sada je rubna granica proizvodnja 1990. godina i mišljenja sam kako se ona ne bi smjela pomicati na ovamo, jer ‘oldatjmeri’ se trebaju popravlajti šrafuncigerom, hamrom, klejščami i slično, a ne mijenjanjem (kazet dijelovi) dijelova sistema.

Ovdje su Feštetići imali Panšule, drugu u Europi

Franjo Belović zaljubljenik je u prirodu, atu zaljubljenost prenio je u svoje dvorište i kaže kako mu upravo priroda, sva stabla, sve biljke, cvijetovi i plodovi daju snagu, inspiraciju i odlučnost da se bavi oldtimerima.

– Na svojem gruntu imam sve vrste bjelogoričnog drveća našeg područja, osim bukve. Nisam je uspio uzgojiti. Imam cedrove iz krajeva biblijskih, Marijina, Josipova i Pavlova, kao i Judino drvo iz kraja Isusovoga, pak tako i Jezušovu krunu, Marijine suze… Imam jabuke, kruške, kiwi, limun, trešnje, ogrozd, suncokret, adamovo drvo, huncvute, nevene, paprike, paradajz i krastavce, sve malo drugačije od ostali. Naime, ovdje gdje je moja kuća i moj grunt svoj posjed i ogroman voćnjak imala je obitelj Grofa Feštetića, koja je imala ‘Panšule vrt’ (tako piše u povijesnicama), svojevrsnu školu voćarstva, drugu u Europi, odmah iza Engleza.

Sve me to jača i krijepi i pokazuje i dokazuje, kako je sva tehnika, sve inovacije i mnogo drugoga ustavri i zapravo započelo i nastalo u prirodi, kasnije pretočeno u ono što je nastajalo kroz povijest i traje danas. Isto tako u brojnim spisima i svjedočanstvima nalazim kako je Hlapičina bila mjesto poljodjelaca, te šnajdera, šoštara i kovača kao i Mursko Središće. Kasnije su došli rudari, te je Mursko Središće prije grad šnajdera, šoštara i kovača nego rudara. Sve pak je to u svezi i značaju tehnike, tako ugrađene u svako poru oldtimer vozila, iz čega onda mi crpimo radost pripadanja tom svijetu. Svijetu ‘oldtajmera’ i kao vozila i kao ljudi.

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije