Magistra logopedije Dora Stojko iz Marofa kraj Svetog Martina na Muri jedna je od članica izuzetnog tima Međimurske udruge za ranu intervenciju u djetinjstvu. Njezin tamošnji rad usmjeren je na područje razvoja komunikacije i usvajanje jezika te govora, a kako bi svakim danom bila sve bolja u svojem poslu, neprekidno se usavršava.
Također je tumač za hrvatski znakovni jezik, voditeljica brojnih radionica i edukacija za odgajatelje, roditelje i asistente u odgojno-obrazovnom sustavu, a trenutno je u procesu edukacije za ABA praktičara vođene BCBA supervizoricom i programskom mentoricom Reom Vuksan koja je dio MURID-ovog tima od 2017. godine. Svatko čije je dijete surađivalo s Dorom, zna s koliko ljubavi prilazi svome poslu.
Studij logopedije kao pravi izbor
Kada se danas prisjeća dana o upisu željenog fakulteta, kaže da nikad ne bi promijenila svoju odluku.
– U vrijeme donošenja odluke o odabiru studija nakon završetka školovanja u Gimnaziji Josipa Slavenskog, prolazila sam kroz nekoliko faza, a posebno me zanimala psihologija. Jedino sam bila potpuno sigurna u to da želim raditi s djecom. Na kraju sam 2013. godine diplomirala na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu i nikada nisam požalila – kaže Dora.
Osim što su joj studentski dani bili ispunjeni cjelodnevnim boravcima na fakultetu uz pregršt hospitacija, vježbi i prakse po bolnicama, rehabilitacijskim centrima i odgojno-obrazovnim ustanovama, pronalazila je vrijeme i za tipične duge studentske kave, a s osmijehom se prisjeća i suživota sa svojom sestričnom u Zagrebu.
Dobila posao i prije stjecanja diplome
Ipak, fakultet joj je uvijek bio na prvom mjestu i upravo je zato pronašla posao čak i prije samog stjecanja diplome. Nakon kratkog rada u Udruzi gluhih i nagluhih u Čakovcu, svoje mjesto našla je u Međimurskoj udruzi za ranu intervenciju u djetinjstvu (MURID), gdje i danas radi.
– Nakon dugačkog telefonskog razgovora sa sadašnjom izvršnom direktoricom MURID-a, Silvijom Pucko, pristala sam na sve uvjete i bila jedna od prvih zaposlenica Udruge. Silvija me osvojila svojom vizijom, entuzijazmom, ljubavi prema djeci i rehabilitacijskom radu – govori nam Dora.
Ipak, priznaje da počeci u civilnom sektoru nisu bili jednostavni.
– Svaki mjesec za nas je predstavljao novu borbu, puno dodatnog angažmana i pisanja projekata kako bismo osigurali financije. Danas stvari stoje drugačije, sada smo priznati Centar za ranu intervenciju koji je registrirani pružatelj socijalnih usluga rane intervencije pod okriljem Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku uz podršku lokalne zajednice. Sa sigurnošću mogu reći da radim svoj posao iz snova.
Iako je prije odlaska na porodiljni dopust bila stručni suradnik u nekoliko predškolskih ustanova, paralelno s radom u MURID-u, danas zna da je ta udruga pravo mjesto za nju. Kako sama kaže, nikada nije požalila što ne radi u nekoj odgojno-obrazovnoj ustanovi te se ne može ni zamisliti bez svoje šarene kute svakog radnog dana.
Razlike u pristupu djeci u različitim ustanovama
Pojasnila nam je i razlike između rada logopeda u odgojno-obrazovnoj ustanovi i u ranoj intervenciji kojom se bavi MURID.
– U dječjim vrtićima logoped se najviše bavi korekcijom izgovora glasova, u školi čitanjem i pisanjem te teškoćama učenja. Nama dolaze djeca niže kronološke dobi, čak i prije navršene prve godine, a tada je moj rad najviše usmjeren na savjetovanje roditelja o poticanju komunikacije i jezično-govornog razvoja, oralno-motoričke stimulacije i masaže kako bi se normalizirao tonus mišića potreban za gutanje, žvakanje, kontroliranje salivacije, a kasnije i za govor te izgovor glasova. S djecom koja su neverbalna i ne koriste nikakvo sredstvo komunikacije, počinjem raditi upravo na tome: podučavam ih kako komunicirati s drugom osobom, kako zahtijevati nešto što žele ili trebaju.
U takvim situacijama MURID-ov tim razvija alternativne oblike komunikacije.
– Nekoj djeci više odgovaraju geste i znakovi preuzeti iz znakovnog jezika, dok druga koriste PECS (komunikaciju putem razmjene slika). Kako bi takva komunikacija profunkcionirala učinkovito i smisleno, moraju se u potpunosti pratiti koraci u usvajanju te se mora ispuniti komunikacijska svrha.
Za svako dijete radimo individualni edukacijski plan gdje definiramo jasne i mjerljive ciljeve koje zatim mjerimo i bilježimo kako bismo na kraju zajedno s roditeljima mogli pratiti napredak i vidjeti učinkovitost programa – pojašnjava nam Dora.
Intervencija u ranom djetinjstvu presudna za kasniji razvoj
S obzirom na to da je rad s djecom, posebno onom u fazi ranog djetinjstva, vrlo izazovan, Dora uvijek nastoji prvo dobro upoznati svako dijete.
– Treba znati kako funkcionira, što mu odgovara, a što ne, u čemu je uspješan, što ga motivira na rad, poznavati njegov sustav komunikacije… Pristup svakom pojedinom djetetu je drugačiji, ovisno o teškoćama djeteta i njegovom funkcioniranju. Ono što vrijedi kod svakog djeteta je da se treba ‘spustiti na njegovu razinu’, sjesti s njim na pod, motivirati ga, biti prilagodljiv terapeut, otvoren, strpljiv i uporan.
Intervencija u ranom djetinjstvu još je relativno svjež pojam u našem podneblju, no od presudne je važnosti za kasniji razvoj djeteta.
– Istraživanja ranog razvoja djeteta ukazala su na njegovu iznimnu važnost jer se upravo u ranom razdoblju, u prve tri godine, oblikuju temelji na koje se nadograđuje kasnije učenje i ponašanje pojedinca. Rano učenje povezano je s interakcijama djeteta i roditelja jer su upravo te interakcije male epizode učenja koje djetetu omogućuju integraciju informacija koje primaju njegova osjetila. Stručnjak rane intervencije u igri s djetetom daje praktičan primjer kako poticaje prilagoditi djetetovim nezrelim sposobnostima učenja i kako igru uskladiti sa signalima koji dolaze od djeteta – ističe Dora.
Iako je veseli svaki novi radni dan, priznaje da joj je najveća nagrada kada “otpusti” dijete iz MURID-a u trenutku kada mu više nisu potrebne vježbe i terapija.
Cjeloživotno učenje ključ je uspjeha
Kada pak ne radi, Dora uživa sa svojom mladom obitelji – suprugom Alenom i uskoro dvogodišnjim sinčićem Bornom, kao i prijateljima, jer je upravo takvi trenuci pune novom energijom.
Što se tiče njezinih planova za budućnost, Dora je pravi primjer toga da učenje ne prestaje u trenutku dobivanja diplome u ruke.
– U prvoj polovici ove godine očekuje me TalkTools edukacija u Zadru kojom ću postati još kompetentnija za procjenu i savjetovanje vještina hranjenja te oralno-motoričke stimulacije, a zatim ispit u Beču za licenciranog ABA praktičara za koji se već sada pripremam. U svakom slučaju, u budućnosti se vidim i dalje u MURID-u. To ne bih mijenjala ni za što drugo – zaključuje Dora Stojko.