I šesnaestu godinu za redom Ivanić grad je 11. studenog bio domaćinom Smotre muških pjevačkih skupina Hrvatske. Vrijedno je istaknuti da je ovo jedinstvena manifestacija koja promovira muško tradicijsko pjevanje kao prilično ugrožen segment naše vokalne tradicijske kulture kojem su manifestacije poput ove prijeko potrebne.
Nadali smo se da ćemo potaknuti i druge na slično razmišljanje ali možemo samo ustvrditi da je ovo jedina specijalizirana smotra ovog tipa u RH što u jednu ruku ističe njezinu posebnost i vrijednost, ali u isto vrijeme alarmantno upozorava u kojem statusu je taj vrijedan segment tradicijske kulture.
Izvrstan organizator i koncepcijski smisleno, sadržajno i fokusirano predstavljena tema, recept su sada već dugogodišnje smotre koja je svojim djelovanjem ostavila prepoznatljiv trag u javnom predstavljanju hrvatskog tradicijskog pjevanja.
Šesnaestu godinu za redom deset skupina sa sedamdesetak izvođača, vrsnih pjevača, prodefiliralo je ivanićkom scenom predstavivši se svojim pjevom te pri tom pokazalo svu raznolikost i bogatstvo glazbenih stilova, žanrova i pristupa koji karakteriziraju tradicijsko muško pjevanje u Hrvata.
Vokalni sastavi su kao i dosadašnjih godina birani prema regionalnoj i glazbeno-stilskoj raznolikosti a predstavljaju tipična pjevanja kraja iz kojeg dolaze. Kvaliteta izvedbe i ovaj puta je pokazala da smo uspjeli dovesti vrsne predstavljače svoje tradicije kojima je dolazak u Ivanić Grad poseban izazov.
Od 11 najavljenih skupina samo je radi opravdanih razloga izostao nastup skupine iz Istre (Žminj – Cere) što potvrđuje ozbiljnost smotre i pozitivan odnos sudionika.
Ono što je posebno za istaknuti je činjenica da je među izvođačima sve veći broj mladih, talentiranih pjevača isto kao i podatak da usprkos naših 16 godina još imamo velik broj skupina kojima je ovo prvi dolazak u Ivanić Grad – a to posebno veseli!
Za razliku od prošlih godina, ove smo godine imali više accapella izvedbi, mada su prisutne instrumentalne pratnje (guci, tambura samica) pokazale da je ovakvo glazbovanje rado popraćeno instrumentalnom svirkom.
I ove smo godine ostali bez svojih domaćih pjevača; niti Komorni muški zbor KUD-a “Posavac” – Ivanić Grad koji nas je 14 godina vjerno pratio, niti pjevači organizatora KUDa “Seljačka sloga” – Posavski Bregi, nisu nastupili na smotri,na čemu nam je iskreno žao.
Lani smo u izvješću apelirali na domaćine. Opravdanje im ove godine može biti datum (Martinje, Sv. Martin) dan kada posebice u ovom dijelu Hrvatske mnogi članovi folklornih skupina krste mošt. Nadamo se da ćemo ih imati prilike sljedeće godine pozdraviti isto kao i pokoju skupinu iz bližeg susjedstva.
Na drugu stranu, naši vrijedni domaćini i KUD “Seljačka sloga” – Posavski Bregi na čelu s Mirnom Češković i Pučko otvoreno učilište Ivanić Grad su, kao i svih dosadašnjih godina,jednu od najdugovječnijih kontinuiranih manifestacija tradicijske kulture u Ivanić gradu dostojanstveno organizirali.
Manifestaciju je, kao i do sada, podržalo Ministarstvo kulture i Zagrebačka županija. Prvi dio, koncert u Pučkom otvorenom učilištu prošao je prema dosadašnjem ustaljenom receptu – vrlo dobro!
Brojna publika pažljivo je pratila jesno i pol satnu priredbu kojoj su nazočili radio i TV mediji. HR se je pobrinuo kao i dosadašnjih godina posnimati repertoare sviju učesnika uz praćenje glavnog izvedbenog događaja (urednica Maja Martinec koja nas prati od prve smotre, hvala joj!).
Lokalna radija i televizije radile su reportaže o ovom događaju što cijelu stvar podiže na jedan viši nivo. Koncert je vodila mlada voditeljica na vrlo primjeren način. Isto kao i dosadašnjih godina, vrijedna organizatorica je pripremila kvalitetnu brošuru-program sa slikama i podacima o svim učesnicima smotre.
Sve skupa se nakon koncerta nastavilo zajedničkom večerom u Posavskim Bregima koja je izuzetno dobro odjeknula među pjevačima sudionicima.U slobodnijoj, domaćinskoj atmosferi ondje su se mogli opustiti i slobodno zapjevati duboko u noć zajedno s izvrsnim organizatorima.
Sve navedeno posložilo se je u zaista zanimljivu priredbu koja prednjači u predstavljanju vrhunskih tradicijskih vokalnih glazbenih fenomena. Isto tako, treba ponovno napomenuti da od prvog dana organizator surađuje s najeminentnijim stručnjacima na polju vokalne tradicijske glazbe (Ivan Ivančan ml. i Joško Ćaleta) čije preporuke i izbor uvelike pomažu pri selekciji gostujućih pjevačkih skupina.
Neke od uvaženih županijskih smotri folklora (Ogulin, Zadar) na svojim događanjima izabiru predstavnike za smotru u Ivaniću.
Smotri ni ove godine nisu prisustvovali činovnici resornog Ministarstva, kao ni predstavnici Hrvatskog sabora kulture koji bi upravo na ovoj manifestaciji mogli dobiti uvid u stanje na terenu.
Ponovno ističem ovu činjenicu iz razloga što je proteklih nekoliko godina svjetska javnost prepoznala veličinu i vrsnost hrvatskih tradicijskih glazbenih stilova i žanrova što bi bilo potrebno od strane rukovodećih prepoznati, potaknuti pa u krajnjem slučaju i pošteno iskoristiti u promocijske svrhe.
Lista zanimljivih stilova i žanrova je impozantna (ganga, ojkanje, klapsko pjevanje, glagoljaško pjevanje, bećarac, kanat na tanko i debelo, bugarenje, rozganje, orzenje) na čelu s kanatom na tanko i debelo,klapskim pjevanjem i bećarcem (UNESCO – monument, a master piece of traditional culture) te ojkanjem koje se nalazi i na UNESCO-voj svjetskoj listi ugroženih primjera nematerijalne tradicijske kulture.
Pjevačke skupine su u Ivanić gradu po šesnaesti puta svojim pjevom demonstrirale kako se čuva svoja tradicija, kako se ta tradicija s ponosom prenosi i predstavlja.
Među svim kvalitetnim nastupima izdvajam nastup skupine iz Ivanca jer je ona kao jedini predstavnik sjevernih hrvatskih područja potvrdila da je kvaliteta izvođenja prisutna i na ovom prostoru.
Mlade pjevačke skupine (Perušić, Greda Sunjska) svojim su vrsnim nastupom ukazale da nema razloga zabrinutosti za opstanak tradicije na njihovu području.
Izuzetne izvedbe prikazali su nam i svi ostali pjevači, zaista nije bilo ni jedne izvedbeno slabije skupine što je oduševilo kako publiku tako i članove stručnog odbora i potvrdilo da smo i ove godine napravili pravi odabir nastupajućih skupina.
O NASTUPIMA POJEDINIH MUŠKIH PJEVAČKIH SKUPINA:
KUD ‘Katruže’, Ivanovec, voditelj: Đuro Horvat (9 pjevača)
Marica se po Čakovcu šetala – izvježbana pjevačka skupina predstavlja svoj lokalni repertoar na načine kako se to danas pjeva; kombinacija dvoglasja i jednoglasja napjeva s velikim melodijskim opsegom. Agogika, dinamika, ritam i dijalekt donesenog napjeva vrsno predstavljaju tradiciju muškog tradicijskog pjevanja u Međimurju.
Šupa lipa – otegnuto, nostalgično, jednoglasno, međimursko pjevanje. Poput jednoglasnog korala u kojem se glasovi nadopunjuju u harmoničan zajednički glas koji ne podnosi suvišne pjevačke glasove. Izvrsno izvedeno!
Kaj se z Jelkom pripetilo – izvedba šaljive pjesme koja karakterno donosi tekst također primjereno otpjevano s primjedbom da bi pola ili ton viša intonacija još čvršće i uvjerljivije zazvučala.
V Kotoribi cug mašina fučnula – izbor zadnjeg napjeva donosi nam drugačije izvedbeno postavljen napjev (s dvoglasom u srednjem dijelu) himničkog raspoloženja. Još jedna vrsna izvedba koja ovu pjevačku skupinu izdiže u red najvrsnijih muških pjevačkih skupina centralnog i sjevernog dijela Hrvatske koje smo imali prilike čuti na ovoj smotri.