Rijetko se dogodi da se u nekoj kazališnoj predstavi poklopi briljantna dramatizacija djela, odlična režija i uvjerljiv glumački ansambl koji u kombinaciji daju veličanstvenu predstavu.
Upravo to se dogodilo u subotu navečer u Zagrebačkom kazalištu mladih, gdje je praizvedena ‘Črna mati zemla’, nastala po hit-romanu Međimurca Kristiana Novaka, dobitnika Tportalove književne nagrade za najbolji hrvatski roman 2014. godine.
Predstavu je dramatizirao Tomislav Zajec, a režirala Dora Ruždjak Podolski, a rezultat je trosatna potresna priča koja će mnoge rasplakati, ali i zamisliti, piše Tportal.
Glavno pitanje koje se pojavilo u kazališnim krugovima uoči praizvedbe ‘Črna mati zemla’ bilo je kako će dramaturg Tomislav Zajec dramatizirati taj Novakov hit roman nimalo jednostavne strukture i hoće li redateljica Dora Ruždjak Podolski uspjeti pohvatati sve konce u toj priči o dječaku, njegovoj strašnoj tajni i osjećaju krivnje, te o jednoj relativno nepoznatoj regiji na sjeveru naše zemlje o kojem znamo da je bogat kraj i da tamo HDZ nikada nije dobio izbore.
Bojazan je bila izlišna. Izbor i teatralizacija književne građe znalački su napravljeni, s naglascim na onim situacijama koje najbolje ilustriraju karaktere i probleme. Posebno se može pohvaliti stapanje vremenskih razdoblja, dakle, prošlosti i sadašnjosti, te zagrebačkih i malomještanskih situacija u cjelinu.
Predstava počinje u dokumentarnom stilu, kad znanstevnici iznose podatatke istraživanja o nerazjašnjenih osam samoubojstava (pet muškaraca, dvije žene i jedno 9-godišnje dijete), u malom međimurskom neimenovanom mjestu. Taj podatak odmah upućuje na prikaz društvene patologije i tragedije kolektivnih razmjera, a kad se fokus usmjeri na svađu glavnog junaka Matije Dolenčeca i njegove djevojke postajemo svjesni da je ta patologija kulisa njihove, odnosno njegove osobne patologije.
U predstavi su na jednako dojmljiv način uprizorene tri razine – intimistička, društvena i politička, koje se stalno međusobno prožimaju i na kraju stapaju u cjelinu. Svaka od te tri razine iznimno je uvjerljiva i pred gledatelja iznosi cijelo bogatstvo slika, emocija i pitanja. Prva razina iznosi intimnu priču glavnog junaka Matije Dolenčeca, pisca u spisateljskoj i intimnoj blokadi, koji je duboko potisnuo svoju prošlost i laže svojoj djevojci, te se vraća u djetinjstvo, provedeno na tom ‘otoku’ na sjeveru Hrvatske, kako bi pronašao vlastiti identitet i mogao krenuti naprijed, javlja Tportal.hr.
Druga razina donosi autentičan i vjeran prikaz ruralne atmosfere i života Međimurja, gdje se miješaju zbiljsko i nadrealno, slavenski mitovi i legende, svakodnevnica i demoni, izmišljeni i stvarni, što redateljica Dora Ruždjak Podolski oslikava poetičnim i maštovitim slikama, reminescencijama na prošlost, međimurskim melosom i suigrom glumaca, koji na tečnom međimurskom dijalektu oživljuju kraj pored Mure.
Na trećoj razini pokazuju se individualne i kolektivne traume nastale od Titovog razdoblja sve do vremena tranzicije u devedesetima u Hrvatskoj te se time ispisuje društvena patologija toga kraja, koja je uglavnom potisnuta i namjerno gurana pod tepih.
‘Črna mati zemla’ je velika ansambl predstava u kojoj svi glumci raskošno i uvjerljivo, ovisno o veličini i važnosti uloge, pridonose ljepoti i kvaliteti cjeline. To je posebno vidljivo u onim koreografiranim, simboličkim scenama gdje glumci nastupaju kao kolektivno tijelo, primjerice, kao seljani na sprovodu, đaci u školi, nogometaši na igralištu ili djeca u igri, stvarajući lijepe, pamtljive slike.
Svi glumci su pokazali veliku posevećenost svojim ulogama. To je osjetila i publika koja je cijeli ansambl na kraju pozdravila dugotrajnim ovacijama.