43. Majski muzički memorijal Josip Štolcer Slavenski, kojim se ove godine obilježava i 120. godišnjica rođenja slavnog skladatelja, nastavio se otvorenjem dokumentarne izložbe pod nazivom ‘Vrag vas skeljil, Međimurci, idemo pljesat!’ u Muzeju Međimurja Čakovec.
>>> Štolcer u oku Ruse Trajkove i glazbi Zagrebačke filharmonije
Naziv izložbe nastao je prema poštapalici kojom se od milja poznati skladatelj obraćao svojim Međimurcima unutar vokalno-plesne skupine, kojoj je bio umjetnički voditelj, a koja je djelovala u sklopu Hrvatskog prosvjetnog društva Međimuraca u Beogradu između dva svjetska rata.
Autorica izložbe ‘Vrag vas skeljil, Međimurci, idemo pljesat!’ je viša kustosica Maša Hrustek Sobočan koja je ovu izložbu planirala već par godina. – Čekala sam ovu godinu, kazala je Hrustek, kako bi se upravo na 120-tu godišnjicu rođenja Slavenskog jednom prigodnom izložbom obilježio taj datum.
Muzej Međimurja čuva memorijalnu zbirku Josipa Štolcera Slavenskog, ali usprkos tomu Maša Hrustek smatra kako sam skladatelj i njegovo djelo nisu još uvijek dovoljno prezentirani široj javnosti izvan Međimurja. Stoga se ova prilika, odnosno ova vrijedna obljetnica nije smjela propustiti kako bi se i tu javnost izvan Međimurja što bolje educiralo i ukazalo na njegovu važnost.
Neki od izloženih predmeta već su viđeni u stalnom postavu Muzeja Međimurja, ali tu su i predmeti koji se po prvi put prezentiraju javnosti, kao što je soba iz njegovog beogradskog doma, biblioteka koja do sada još nije bila predstavljena. Tu se nalazi i njegov ručno izrađeni teleskop, zatim prezentacija njegovog avangardnog pristupa glazbi uz predstavljanje Štolcerovog harmonija i trautonija koji su zapravo preteča modernog sintesajzera.
Slavenski je naime, bio jedan od prvih skladatelja koji se usudio drznuti skaldati na tada novom mediju sintesajzeru, odnosno tadašnjem trautoniju. Djela koja su nastala u tom razdoblju njegovog stvaranja, tada nisu bila prepoznata i priznata, i te prve takve skladbe bile su izvedene i emitirane tek četrdeset godina nakon što su nastale, odnosno u sedamdesetim godinama kada je elektronska glazba ‘stupila’ na međunarodnu scenu. Izložba koja daje presjek životnog puta Slavenskog kao čovjeka i stvaralačkog puta kao umjetnika, ostaje otvorena do 15. srpnja.
Muzej Međimurja organizira i dodatni sadržaj uz izložbu, tribinu ‘Josip Slavenski i čakovečki kulturni krug’, u suradnji s Centrom za kulturu, Gimnazijom Čakovec i Muzičkom akademijom u Zagrebu. Tribina će se održati 18. svibnja na Međunarodni dan muzeja, u prostorijama Muzejskog informativnog centra s početkom u 11 sati.
Zbor i orkestar Muzičke akademije iz Zagrebu izveli Chaos i Religiofoniju
Majski memorijal se nakon otvorenja izložbe preselio u dvoranu Centra za kulturu gdje su nastupili Zbor i orkestar Muzičke akademije u Zagrebu koji su izveli djela Slavenskog Chaos i Religiofoniju. Naime, Simfonija orijenta, praizvedena pod imenom Religiofonija 1934., u sedam stavaka i govori o susretu religija, kršćanima, muslimanima, budistima, a Slavenski je uz te religije dopisao još i dvije svoje, glazbu i rad.
To samo govori koliko je Slavenski bio ispred svojeg vremena. Chaos tako povezuje voluminoznost orguljskog zvuka s onim simfonijskog orkestra, skladan samo dvije godine ranije, prikazuju Slavenskog kao skladatelja neobičnog zvukovnog koncepta, neobičnog u odnosu na glazbeno naslijeđe sredine u kojoj je djelovao.
Danas, (četvrtak, 12. svibnja), posljednji je dan 43. Majskog muzičkog memorijala, odnosno večer laureata i dobitnika Nagrade Grada Čakovca ‘Josip Štolcer Slavenski’ za 2015. godinu. To je Tomislav Oliver za skladbu Complex Poetry (Kompleksna poezija), plesnu suitu za komorni ansambl, koju je protekle godine praizveo ansambl Baleta Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu uz Komorni ansambl Orkestra Opere HNK-a u Zagrebu pod ravnanjem Ivana Josipa Skendera.
Nažalost to djelo se neće moći izvesti u Čakovcu zbog zauzetosti orkestra i baletnog ansambla, ali na programu u Čakovcu gostuje Ansambl Cantus koji će izvesti djela laureata Tomislava Olivera.