Koliko će vremena proći prije no što svi budemo vozili autonomna i električna vozila i gdje je u svemu tome Hrvatska bile su glavne teme panel rasprave “Twenty20 automobili” koja je u sklopu Bug Future Showa 2015 danas održana u zagrebačkom Kinu Europa.
Raspravu je moderirao Saša Cvetojević, direktor i osnivač tvrtke Insako, inače i sam vlasnik električnog automobila – Tesle Model S.
Osnivač Rimac Automobila Mate Rimac rekao je kako će razvoj autonomnih vozila dovesti do drukčijeg korištenja automobila od današnjeg.
Za razliku od sadašnje situacije, u kojoj automobil koji smo skupo platili koristimo samo mali dio svog vremena, jedno autonomno vozilo koristit će više ljudi kao uslugu. Sada smo u prijelaznom razdoblju u kojem još uvijek kupujemo aute, smatra Rimac.
– Oni proizvođači koji to ne shvaćaju propast će – rekao je Rimac.
“Taj auto nikad neće biti pijan, umoran, čitati poruke”
– Neće biti proizvođača automobila već nuditelja mobilnosti – dodao je. Iako on sam proizvodi automobile zbog gušta, smatra da je sigurnost u prometu koju donose autonomni automobili važnija od uživanja u vožnji.
– Taj auto nikad neće biti pijan, umoran, čitati poruke… Imat će puno više očiju od nas – rekao je Rimac.
Robert Špiranec iz Mazda Motor Croatije rekao je kako ne vjeruje u potpuno autonomne automobile jer oni nisu samo prijevozno sredstvo već i stvar gušta, iako se sam uvjerio da električni automobili nipošto nisu smetala u prometu. Osim aspekta uživanja u vožnji naglasio je i onaj sigurnosni.
– Čovjek mora moći preuzeti kontrolu jer sustav može pasti – rekao je Špiranec. U skladu s time na pitanje hoće li autonomni auti učiniti auto-škole izlišnima odgovorio je niječno. Rimac je bio drukčijeg mišljenja.
– Ja mislim da moja djeca, ako ću ih imati, neće polagati vozački. Ja se čak nadam da neće – rekao je Rimac, dodajući da misli da nema smisla da vozimo aute za 20 godina. – Neka oni voze nas – rekao je.
Samo 34 punionice
Dino Novosel, viši stručnjak za razvoj novih poslovanja iz Hrvatskog telekoma, naglasio je da ćemo ove godine u Hrvatskoj imati više od tisuću novih električnih vozila, a samo 34 punionice. – To je jedna diskrepancija – istaknuo je Novosel.
Pohvalio je inicijativu države oko subvencija električnih automobila i poticaja, koju je Rimac ironično kritizirao.
– Mislim da je lijepo da Vlada potiče proizvođače iz Japana i Amerike. Hvala vam na tome – rekao je Rimac, na što je Cvetojević rekao da se ti poticaji odnose na sve proizvođače električnih automobila.
– Mislim da svaka država može biti malo sebična i gledati svoje interese – odgovorio je Rimac.
Drago Galić iz Buga rekao je da će usvajanje tehnologije kod nas ići sporo jer smo inače spori, zbog slabih organizacijskih mogućnost i loše gospodarske situacije.
– Za nas ja ne vidim nešto u skoroj budućnosti – rekao je Galić.
Rimac je rekao da će svi auti biti električni kad-tad, dok je Novosel izjavio kako Mazda vjeruje da će još idućih 10-15 godina motori s unutarnjim razvojem biti pokretači razvoja. Rimac je naglasio da su električni auti i dalje efikasniji jer kod benzina mnogi ne razmišljaju koliko je potrebno energije da gorivo dođe od bušotine do benzinske postaje.
Rimac ne vjeruje da će se uskoro dogoditi veće sniženje cijene električnih automobila, a glavni faktor jest taj što proizvodnja električnih vozila ne dolazi od auto već iz IT-industrije. Zato je tehnologija tako skupa i jedva dobra da možemo napraviti dobre električne automobile, a da bi cijene bile niske, mora se dogoditi veliki skok, rekao je Rimac. Lithium Air baterije bi pomogle, ali neće se to tako skoro dogoditi, dodao je.
Na kraju je postavljeno pitanje kakav će biti omjer električnih i konvencionalnih automobila 2020. godine. Najoptimističniji je bio Špiranec, koji je rekao da će potonji činiti 85 posto ukupnog broja. Rimac je pak rekao da će biti dobro ako električni budu činili 5 posto, Galić je procijenio da će činiti 2 posto, dok je Novosel rekao da će postotak biti mali, ali stopa rasta velika.