Ekološka naknada do sada je za većinu od 1,45 milijuna automobila iznosila između 72 i 120 kuna. Po novom će osjetno varirati. Za sve automobile proizvedene do početka 2010. utvrđuje se na osnovu Euro emisijske klase, obujma motora i vrste goriva te broja prijeđenih kilometara na godinu. Za automobile proizvedene nakon 1. siječnja 2010. naknada se utvrđuje na osnovu emisije ugljičnog dioksida i prijeđene kilometraže.
“Manje će plaćati 52 posto vlasnika. Tko više zagađuje, plaćat će više” – rekao je ministar zaštite okoliša Mihael Zmajlović. Cilj je, tvrdi, potaknuti korištenje ekološki prihvatljivijih i štedljivijih vozila.
Nova uredba o utvrđivanju posebne naknade za okoliš u prinicipu je dobra vijest za većinu vlasnika automobila. Izračun za Golf TDI iz 2005. godine kojeg je Vlada priložila kao primjer, ali i naši izračuni za osam drugih automobila, uglavnom pokazuju kako će vozači biti u plusu. No radi se uglavnom o nekoliko kuna na godišnjoj razini.
Primjerice, vozač koji godišnje prođe prosječnih 15.000 kilometara za Golf će plaćati 4,40 kuna manje, za Opel Corsu 1.4 iz 2007. godine 13 kuna manje, a za potpuno novi Golf 1.6 TDI čak 35,25 kuna manje nego do sada. U još boljoj poziciji će biti će oni koji godišnje prevaljuju manje od 7000 kilometara, dok će oni koji prelaze 21.000 kilometara u pravilu platiti više.
Poskupljenje, ali ne drastično, pogodit će vlasnike starijih i “prljavijih” vozila. Primjerice, za Golf 2 dizel iz 1985. naknada za 15.000 prijeđenih kilometara skuplja je samo 7,70 kuna, piše portal Oryx-grupa.hr.
Više će plaćati i vlasnici luksuznijih i rastrošnijih, ali i starijih vozila. Tako će, na primjerice, BMW 530d iz 2000. godine, za kojeg je naknada do sada stajala 105,60 kuna, ubuduće vlasnika, ovisno o kilometraži, stajati od 113,40 do 226,80 kuna na godinu. Najgore će proći ljubitelji snažnih, rastrošnih sportskih i luksuznih automobila novijih generacija.
Tako će vlasnik novijeg Meganea RS umjesto dosadašnjih 72 kune plaćati do 140 kuna, vlasnik Mercedesa M350 dizel, umjesto 96, plaćati do 175 kuna, a vlasnik Chevrolet Camara, umjesto dosadašnjih 100,80 kn, i do 1050 kuna. Ti primjeri su ipak ekstremni.
Vlasnicima “običnih” vozila koji malo voze promjena nije velika
Umjesto fiksne ekološke naknade koju je vozač plaćao pri registraciji, sada je sve razrađenije. U primjeru koji je predstavilo Ministarstvo zaštite okoliša, lošije će proći vozač Golfa koji godišnje prelazi 21.000 kilometara.
Osim starosti, obujma motora i vrste goriva koju koristi, sada se u obzir uzima da on i više zagađuje okoliš štetnim plinovima. Zato za one koji manje voze, pada i naknada. Prije bi plaćao jednaku naknadu bio automobil u garaži ili svaki dan na cesti.