U stanicama za tehnički pregled vozila u Hrvatskoj obavljen je tijekom 2013. godine ukupno 1.870.301 pregled osobnih automobila, autobusa, kamiona i ostalih motornih vozila od čega su ukupno 400.232 bila neispravna ili 21,40 posto, podaci su Centra za vozila Hrvatske.
To znači da je tijekom prošle godine svako peto motorno vozilo, koje je dovezeno na tehnički pregled, bilo neispravno i vraćeno je na uklanjanje grešaka. Godinu prije taj postotak je bio nešto niži i iznosio je 20,34 posto, odnosno u 1.848.171 pregledu evidentirano je 375.998 grešaka.
Ta brojka je možda i poražavajuća, ali treba uzeti u obzir i starost voznog parka u Hrvatskoj. Naime, tijekom prošle godine po hrvatskim cestama kotrljalo se 1.418.119 osobnih automobila čija je ukupna prosječna starost blizu 12 godina, točnije 11,8 godina.
U 2012. starosna dob osobnih vozila bila je 11,38 godina, što znači da nam je vozni park tijekom prošle godine ostario za čitavih pet mjeseci. Naravno, tome je najviše pridonio ulazak Hrvatske u Europsku uniju 1. srpnja 2013. i slobodan uvoz, točnije unos rabljenih vozila iz inozemstva gdje su se kupovala jeftinija, ali starija vozila s većom kilometražom.
Vozni park u Hrvata
Zanimljiva je i analiza starosne dobi osobnih vozila koji voze našim cestama, tako da je u 2013. godini evidentirano najviše osobnih automobila čija starost prelazi deset godina. Radi se o 859.222 vozila koja su starija od jednog desetljeća i čini 60,59 posto voznog parka u Hrvata.
Automobili čija se starost kreće između šest i devet godina je 321.862 primjerka što je 22,70 posto od ukupnog broja vozila na našim cestama. Udio osobnih vozila čija se starost kreće između dvije i pet godina je 14,61 posto ili 207.180 primjeraka.
Naravno, najmanje je onih starih godinu dana i oni čine tek 2,11 posto ukupnog udjela ili brojkama iskazano radi se o 29.855 primjeraka.
Da starosna dob automobila znatno utječe na broj neispravnih automobila koji dolaze na redoviti tehnički pregled nije nikakva tajna, a niti filozofija. Tijekom 2013. godine kod osobnih automobila mlađih od pet godina broj neispravnih vozila evidentiranih na tehničkom pregledu kreće se između 3,16 posto koliko ima Audi pa do 10,56 posto grešaka koje se bilježe na Fiatovim automobilima.
S greškama gdje je postotak manji od šest posto čak je devet brandova, pa su tako uz Audi još BMW, Volkswagen, Mercedes, Mazda, Honda, Nissan, Hyundai i Toyota.
Kod osobnih automobila koji su stariji od pet, a mlađi od deset godina postotak kvarova, odnosno grešaka evidentiranih na tehničkom pregledu je znatno veći i kreće se od 8,68 posto koliko ima Audi, pa do 38,86 posto koliko bilježe vozila marke Lada.
Postotak kvarova nižih od deset posto u toj kategoriji osobnih vozila imaju još Honda, Suzuki, BMW i Mercedes. Naravno, najveći broj neispravnih vozila bilježi se kod “populacije” gdje su automobili stariji od deset godina, a postotak se kreće od 22,28 posto kojeg ima Toyota do 47,75 posto kojeg bilježi Zastava, dok je Lada nešto bolja sa 40,73 posto kvarova.
Među onima s najmanje grešaka u toj kategoriji su uz Toyotu još Mercedes, Mazda, BMW, Volvo, Nissan, Citroen i Peugeot.
Kada su u pitanju osobna vozila gdje se gleda prijeđena kilometraža, onda u prvoj kategoriji do 50.000 kilometara ponovno je najbolji Audi koji ima samo 3,96 neispravnih primjeraka na tehničkom pregledu, dok je daleko najgora Zastava s visokim postotkom od gotovo 50 posto, točnije 49,38 posto.
Među one koji imaju manje od 6 posto evidentiranih kvarova su još Mazda, BMW, Honda, Nissan, Hyundai i Toyota. Kod vozila s kilometražom preko 50.000 km pa do 100.000 km najbolji rezultat ima BMW sa 5,61 posto kvarova, dok su uvjerljivo najgori Lada i Zastava sa 39,19 posto, odnosno 46,20 posto.
Više kilometara, više kvarova
Među sigurnije i manje podložne kvarovima su marke poput Audija, Honde, Mazde, Mercedsa, Toyote, Nissana, Hyundaija i Suzukija. Kod osobnih automobila s prijeđenih više od 100.000 kilometara najbolje rezultate pokazuje Toyota koji ima tek 16,42 posto kvarova, dok su najlošiji Daewoo i Rover sa 34,55%, odnosno 35,47 posto.
Među boljima u ovoj kategoriji su uz Toyotu još su Suzuki, Chevrolet, BMW, Volvo, Mazda, Mercedes, Honda, Nissan i Audi.
Iz analize podataka Centra za vozila Hrvatske očito je da nam je vozni park, barem po pitanju godina sve stariji i već ove godine se može očekivati da će premašiti prosjek od 12 godina, jer unos iz Europske unije se nastavlja i tijekom ove, 2014. godine.
Što se tiče kategorija gdje se gleda starost vozila i prijeđena kilometraža očito je da su pri samom vrhu marke iz premium segmenta koje su u startu kvalitetnije ali i skuplje, te japanski i korejski automobili uz male iznimke, dok su na dnu vozila iz istočne Europe poput Lade i Zastave, piše portal SlobodnaDalmacija.hr.
Neispravna vozila starija od 10 godina
1. Toyota (22,28%)
2. Mercedes (25,37%)
3. Mazda (25,55%)
4. BMW (26,78%)
5. Volvo (26,97%)
6. Nissan (27,70%)
7. Citroen (28,57%)
8. Peugeot (29,10%)
9. Mitsubishi (29,19%)
10. Audi (29,22%)
Neispravna vozila starija od 5 godina
1. Audi (8,68%)
2. Honda (9,17%)
3. Suzuki (9,18%)
4. BMW (9,22%)
5. Mercedes (9,88%)
6. Volvo (10,67%)
7. Mazda (11,08%)
8. Toyota (11,18%)
9. Ford (13,15%)
10. Volkswagen (13,48%)
Neispravna vozila mlađa od pet godina
1. Audi (3,16%)
2. BMW (3,55%)
3. Volkswagen (4,63%)
4. Mercedes (4,79%)
5. Mazda (4,88%)
6. Honda (4,99%)
7. Nissan (5,53%)
8. Hyundai (5,74%)
9. Toyota (6,05%)
10. Ford (6,61%)