Nezadovoljni najnovijim izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, po kojima od 5. kolovoza vozačka dozvola više ne vrijedi do 80., već do 65. godine, Sindikat umirovljenika Hrvatske u ponedjeljak je pučkoj pravobraniteljici Lori Vidović uputio predstavku.
– Umirovljenici nisu rizična skupina vozača, to su mladi vozači, alkoholičari, ovisnici. Uostalom, to je pokazalo i istraživanje provedeno uoči donošenja zakona 2004. godine – kaže predsjednica Sindikata umirovljenika Jasna Petrović, zamjerivši što uoči najnovijih izmjena sustavnog istraživanja nije bilo. Petrović upozorava da je ova odredba udar na ionako osiromašene kućne budžete umirovljenika.
Raditi da, voziti ne!?
– Supruzi stariji od 65. trebali bi platiti tisuću kuna za sistematski pregled za oboje – rekla je Jasna Petrović. Nakon što je Sabor potkraj ljeta prihvatio predložene izmjene, prosvjedovala je i Matica umirovljenika navodeći da je među 2,287.000 vozača u Hrvatskoj njih oko 221.000 starijih od 65 godina.
– Ako možemo dulje raditi, možemo i dulje voziti – ironično će Krešimir Sever, predsjednik Nezavisnog hrvatskog sindikata, aludirajući na najnovije produljenje radnog vijeka do 67. godine života. Sever, isto kao i Jasna Petrović, smatra da bi kriterij za produljenje vozačke dozvole trebalo biti zdravstveno stanje, a ne dob.
– Jasno je da bi nakon određenih godina života liječnički pregledi trebali biti češći, no ovako niska dobna granica besmislena je – kaže Sever, koji predlaže da liječnički pregledi zbog dobi budu besplatni. Ministarstvo unutarnjih poslova, u čijoj je nadležnosti spomenuti zakon, o razlogu za uvođenje izmjena kaže:
“Zbog nelogičnosti da pri prvom ishođenju vozačke dozvole osoba mora priložiti uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti koje nije starije od 6 mjeseci te, ako u tom zdravstvenom uvjerenju nema ograničenja, ne mora više praktički do duboke starosti pri produljenju vozačke dozvole prilagati zdravstveno uvjerenje, izmijenjena je odredba o roku izdavanja vozačke dozvole.”
“Manipulativna strategija”
Sindikat umirovljenika smatra da je MUP “manipulativnom strategijom pri donošenju zakona ljeti, nakon žurnog postupka, preskačući bilo kakav dijalog s relevantnim skupinama na koje se izmjene odnose, bitno umanjio prava starijih osoba”.
“Koliko godina ima autor ovih izmjena zakona kad smatra da državu treba štititi od opasnih umirovljenika na cestama? I da tko kontrolira ambiciozne činovnike, onda takva nelogičnost ne bi prošla u zakonu u godini kad smo uveli obvezu rada do 67. godine”, navodi Sindikat umirovljenika u predstavci pučkoj pravobraniteljici.
Je li nova odredba opravdana?
1. Češće na sistematski tko želi voziti – Dosad se vozačka dozvola izdavala s rokom do vozačeve 80. godine. Sada je taj rok smanjen pa vozači nakon 65. godine moraju na sistematski pregled
2. Živimo šest godina dulje nego 1990. – Podaci svjetske zdravstvene statistike za 2014. godine pokazuju da se životni vijek 2012. produljio za šest godina u odnosu na 1990. godinu
3. Stariji izazovu manje od 10 posto nesreća – Od ukupnog broja prometnih nesreća koje su skrivili vozači u Hrvatskoj, 8,7 posto prometnih nesreća skrivili su vozači sa 65 i više godina
4. Povećana starosna dob za mirovinu – Starosna dob za odlazak u punu mirovinu produljena je sa 65 na 67 godina. Rok za odlazak u prijevremenu starosnu mirovinu pomaknut je sa 60 na 62 godine
5. Ni europske vozačke nisu neograničene – Unificirane vozačke u EU nisu neograničene. Zemlje koje imaju neograničene dozvole moraju ih zamijeniti do 2033., a nove se izdaju na 10 ili 15 godina i pri produljenju je obvezan liječnički pregled