Možete dobiti bilo koju boju, dokle god je crna, izjavio je početkom prošlog stoljeća na pitanje novinara o raspoloživim bojama za novi Model T legendarni američki industrijalac Henry Ford. Vremena su se, dakako, u međuvremenu promijenila, pa se danas svaki kupac novog automobila našao u situaciji da mora odabrati boju karoserije između najmanje desetak ponuđenih.
Ponuda je bogatija nego ikad, pa se kupcima osim uobičajenih, pastelnih boja nude i posebne mješavine kao što su metalizirajuće ili biserne boje, kombinacije dviju boja, mat premazi… Svaku je, naravno, potrebno doplatiti, a cijene se kreću i do astronomskih 83.000 kuna.
A što je s kupcima koji za boju automobila ne žele plaćati tisuće kuna ili taj novac planiraju utrošiti u drugu opremu?
Naše je malo istraživanje pokazalo da baš i nemaju pretjeranog izbora, ali i neke sasvim neočekivane rezultate, pa čak i trgovačke dosjetke. U Audiju su, primjerice, kod gotovo svih modela besplatne po dvije do tri boje (crna, bijela, crvena), ali odabir besplatne, dakle crne ili bijele boje na miniju A1 uvjetovan je odabirom krovnog luka u kontrastnoj boji kojega, pogađate, treba doplatiti…
Bez doplate većina proizvođača najčešće nudi dvije ili tri boje, u pravilu bijelu i crvenu te plavu ili crnu. Mazda bez doplate za svoje modele nudi crvenu i bijelu, a slična je situacija i u Citroenu, Nissanu, Škodi, Volvu, Hyundaiju, Toyoti, Renaultu, Daciji…
Talijani su, sasvim očekivano, najšareniji. Za Fiat 500 i Punto kupac bez doplate dobiva bijelu, Pandu crvenu, Alfu Giuliettu crnu, a Lanciju Deltu boju pijeska. Seat bez doplate nudi jednu jedinu boju i to crvenu, i to na svim modelima, dok Opel besplatno daje bijelu boju na svim modelima, osim na Mokki (plava). BMW uz svaku seriju nudi dvije standardne nemetalik boje, bijelu i crnu, koje se mogu dobiti bez doplate, a tri su osnovne boje Hondinih automobila (crvena, bijela i plava).
U posljednje dvije-tri godine sve popularniji na hrvatskim cestama je i mat lak. Većina vozača pritom poseže za naljepnicama, odnosno folijama, no pravi mat sloj laka moguće je doplatiti i već u tvornici. Mercedes, primjerice, uz metalik i bisernu boju, na pojedinim modelima nudi i matirani premaz.
Cijene se pritom znatno razlikuju – kod Smarta Fortwo, primjerice, doplata iznosi 3200 kuna, a kod Mercedesa CLS čak 28.000 kuna. Nijemci idu i korak dalje, pa izvan standardne ponude boja nude i dodatnu paleta pod nazivom Designo, koja predstavlja prvi korak u individualizaciji, a doplata za boju može sezati i do astronomskih 83.000 kuna…
Prema podacima Centra za vozila Hrvatske, među automobilima registriranima tijekom 2013. najpopularnija boja karoserije je bijela s više od 28 posto udjela (7970 komada), koja je u posljednje vrijeme općenito u trendu i ostalim zemljama članicama Europske unije.
Slijede crna, siva i srebrna, sa 18,4, 16,7 odnosno 12,3 posto udjela, a tek nakon njih na scenu stupaju življe nijanse. Zanimljivo je da nakon crvene (8,7 posto) slijedi smeđa (6,6 posto), koja je u zadnje vrijeme, prema riječima stručnjaka, sve više u trendu, a tek nakon nje i plava (4,6 posto).
Udio veći od 1 posto (1,3) među registriranima imaju još samo razne višebojne kombinacije, dok su narančasta, zlatna, zelena, žuta ljubičasta… u ukupnoj brojci jedva i zastupljene, piše portal Autoklub.hr.