Premda je situacija na terenu još daleko od idealne, stvari su barem pomaknute s mrtve točke. Zahvaljujući novom izračunu trošarina prema emisiji štetnih plinova, cijene hibridnih i električnih modela osjetno su snižene, a dodatni vjetar u leđa zelenoj revoluciji dali su Ministarstvo okoliša i Fond za zaštitu okoliša s poticajima od maksimalnih 70.000 kuna prilikom kupnje ekoloških vozila.
Potonja mjera objeručke je prihvaćena među kupcima, što je vidljivo prema golemu broju predanih zahtjeva za poticaj. U samo nekoliko dana od početka sufinanciranja domaći zastupnik Toyote primio je 140 zahtjeva privatnih te 40-ak zahtjeva pravnih osoba, koje su ispunjene prijave uputile Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Tamo smo pokušali saznati koliko je zahtjeva do sada primljeno, no uz potvrdu da se radi o velikom interesu, točan broj nismo dobili jer ga oni planiraju objaviti tek kada završi obrada zahtjeva.
Realan problem sufinanciranja pojavit će se za nekoliko mjeseci kada se potroši predviđenih i osiguranih sedam milijuna kuna iz Fonda. Konkretan problem kupcima koji nemaju gotovinu je kreditiranje u bankama jer se poticaj može ostvariti tek prilikom kupnje vozila, što znači da bi kamata kredita mogla “pojesti” poticaj.
Bez obzira na ove probleme koji se mogu rješavati u hodu, veća problematika bit će gradnja infrastrukture, odnosno punionica za električne automobile. S obzirom na to da je prosječna autonomija 150 kilometara, jasno je da, primjerice, turisti s električnim automobilom u Hrvatskoj nemaju što tražiti.
U Europi su mnoge benzinske postaje opremljene priključcima za brzo punjenje, a kod nas se punionice mogu nabrojati na prste jedne ruke. S takvom infrastrukturom, put iz Zagreba prema Splitu zasad još predstavlja nemoguću misiju.
Jednima poticaji, drugima ništa
Vladina mjera s poticajima prilikom kupnje hibridnog ili električnog automobila naišla je na velik odaziv kupaca što ne iznenađuje budući da se pruža ušteda od gotovo četvrtine ukupne cijene vozila. No, unatoč odličnoj reakciji kupaca, postavlja se pitanje kako su određeni kriteriji za poticaje, odnosno pogoduje li se određenoj marki i jesu li drugi zapostavljeni.
Glavni igrač na globalnoj i lokalnoj sceni je Toyota koja u svom dvorištu ima veliki broj hibridnih automobila zbog čega će ovi poticaji direktno utjecati na njihovu prodaju. Naravno da pozdravljamo svaki napredak i rast prodaje na domaćem tržištu, no s ovakvom je raspodjelom poticaja u nepovoljan položaj stavljena većina drugih proizvođača.
Konkretno, prilikom kupnje hibrida s emisijom manjom od 100 g/km CO2 država će vas subvencionirati s iznosom od 30.000 kuna što nije sporno, no sporno je to što u Hrvatskoj postoji još 50-tak modela s emisijom manjom od 100 g/km za koje poticaji ne vrijede. Njihova jedina “greška” je što se radi o automobilima s benzinskim ili dizelskim motorima.
Grad Zagreb osigurao parking za hibride
Grad Zagreb je prvi u Hrvatskoj osigurao posebno označena parkirališna mjesta za hibridna i električna vozila. Mjesta su dostupna u sedam garaža u gradu, a u idućih mjesec dana u prvoj (crvenoj) zoni označit će se desetak mjesta namijenjenih zelenim vozilima.
Ekološki automobili u prvih će mjesec dana parkirati besplatno, a nakon toga će dobiti popust od 50 posto u odnosu na redovnu cijenu. U bližoj budućnosti očekuje se postavljanje punionica električne energije u garažama gdje će vlasnici električnih automobila moći besplatno napuniti svoja vozila, piše Autoklub.hr.