Kupujete novi automobil? To je nesumnjivo dobra vijest, i za vas i za vašeg trgovca. No, da biste napravili dobar odabir, nije dovoljno imati dosta novca nego morate, barem otprilike, znati i što želite.
Ne govorimo samo o vrsti, odnosno marki i modelu automobila, nego i o njegovoj motorizaciji i opremljenosti. Upravo ova stavka prilikom nabave novog vozila posebno je važna jer, ovisno o željama kupca, konačna cijena automobila može se vinuti u nebesa.
Nije to, dakako, problem ako si čovjek može i želi priuštiti mnogo toga, no većina kupaca to ipak ne može. Zato pozorno treba odabrati odgovarajuću opremu da vam se na kraju ne bi dogodilo da istresete više novca nego što ste planirali, a pri tome ipak ne budete zadovoljni vašim novim automobilom.
Izbor na tržištu je velik, a razloga za paniku nema. Sve marke automobila za svaki od modela nude dva, tri ili četiri osnovna paketa opreme, a zatim se uz njih nude i moguće doplate. Tu počinje svijet finesa, jer trgovci često jednu opciju uvjetuju obaveznim odabirom druge ili čak i treće, a može vam se dogoditi i suprotno – da jedan traženi dodatak automatski isključuje mogućnost kupnje drugog, također željenog elementa dodatne opreme.
No, to su rijetki slučajevi, pa je najbolje da razmislite o tome što zapravo želite imati u autu, što vam uistinu treba, bez obzira na to je li riječ o dijelovima paketa ili doplatama. Pokušajte izbjeći zaista nepotrebne doplate.
Na popis stvari koje vam trebaju radije ubacite tepihe, lance za snijeg, jelensku kožicu, osvježivač zraka. Ništa od toga ne pripada redovnoj opremi automobila, no svaki od tih predmeta trebat će vam i više i češće nego brojni skupi dodaci.
Izabrati:
REZERVNI KOTAČ
Set za krpanje postaje standard u praktički svim kategorijama i vrstama osobnih automobila jer je manji, lakši i jeftiniji te zauzima manje mjesta u prtljažniku. No, svatko tko je imao posla s njim zna da je on često potpuno beskoristan te da u pravilu ne služi svrsi kojoj je namijenjen. Dakle, ne škrtarite, nego izbrojite nekoliko stotina kuna više i vozite se bez straha.
ERGONOMSKA SJEDALA
Nude li vam se pri kupnji bolja sjedala, nemate što razmišljati, posebno ako nisu preskupa. Osim preko upravljača, upravo preko njih ostvarujete najjači i stalan kontakt s vozilom. Čak i ako se ne vozite više od sat ili dva dnevno, uložite u njih. Vaše tijelo bit će vam zahvalno.
TEMPOMAT I LIMITATOR
Slična stvar kao i sa sjedalima, ali počinjete ih cijeniti tek na nešto duže pruge. Imate li mogućnost odmoriti noge i protegnuti ih za vrijeme vožnje, bit ćete odmorniji nego da svakih pola sata stajete na kavu.
Također, uz pametno korišten tempomat ne biste trebali imati problema ni s prekoračenjem dopuštene brzine.
AUTOMATSKA KLIMATIZACIJA
Nekad čisti luksuz, danas sve češće standard čak i u nižim klasama, automatska klimatizacija štedi vas od brige, pretjerane potrošnje goriva, ali i moguće glavobolje ili prehlade. Uostalom, kakvu klimu imate kod kuće ili u uredu, ručnu ili automatsku? Razlika u cijeni sve je manja…
PARKIRNI SENZORI
Nisu uvijek i svima nužno potrebni, ali je život s njima jednostavniji. No ne pretjerujte, stražnji su vam zaista dovoljni, a prednje ćete koristiti tek tu i tamo. Zanimljive i sve popularnije kamere slobodno preskočite. Skuplje su, često dolaze u paketu s velikim skupim zaslonima i audiosustavima, a njihova je slika nerijetko vrlo iskrivljena. Ako bez obzira na navedeno i dalje želite prednje parkirne senzore, aftermarket ponuda je bolja i jeftinija.
Preskočiti:
NAVIGACIJSKI UREĐAJ
Ono što vrijedi za kamere, vrijedi i za GPS. Tvornički sustavi još uvijek su znatno skuplji od prijenosnih, a često se radi o istim ili čak lošijim modelima. Osim njih, tu su i smartphone aplikacije koje su često besplatne i, ako baš niste profesionalni dostavljač na duge pruge, dostatne za većinu potreba.
TV/DVD UREĐAJ
Preskočiti, iz istog razloga kao i navigaciju i kamere. Vozač TV program neće gledati, a ako klince baš ne možete umiriti bez crtića, radije im kupite neke jeftinije prijenosne uređaje. Što se vas tiče, bolje je uložiti u bolji audiosustav ili nekoliko zvučnika više.
KOŽNA SJEDALA
Zvuče tako dobro, no skupa su k’o sam vrag, a samo donose probleme. Ljeti će vam stražnjica gorjeti, zimi ćete i uz najbolje grijače imati dojam da sjedite na klizalištu. Uzmite ih jedino ako ste baš zaljubljeni u njih i ako ste spremni istresti još i novac za njihovo ventiliranje i hlađenje. A on pak često dolazi u kombinaciji sa stvarno skupom masažnom opcijom.
4×4 POGON
Zvuči frajerski, no pitanje je kamo se vi zapravo mislite voziti? Skupa stavka već u startu, podiže potrošnju goriva te donosi ekstra glavobolju ako se nešto pokvari.
Ova vam stavka stvarno ne treba, osim ako niste vozač utrka ili nepopravljivi avanturist. Ili, naravno, hrvatski ministar…
(PRE)VELIKI NAPLATCI OD LAKE LEGURE
Izgledaju sjajno, ali što su veći, bit će skuplji, a vožnja će biti neudobnija. A kad ih ogrebete o kakav rubnik, izgledat će gore od obične čelične felge. Veći naplatak znači i potražnju za većom dimenzijom guma, a ne treba spominjati što to donosi sa sobom.
EL. PRILAGOĐAVANJE RETROVIZORA
Slažemo se, ručkice za namještanje retrovizora stvarno izgledaju sirotinjski. Rijetko gdje ih je zapravo moguće naći no, ruku na srce, sasvim su dovoljne čak i ako vozite Ferrari. Koliko često mislite prilagođavati zrcala? Isto vrijedi i za električna sjedala. Još nekako imaju smisla u autima kod kojih se vozači mijenjaju, ali većinu automobila na hrvatskim cestama i dalje vozi samo jedan čovjek.
METALIK BOJA
Nema sumnje da su posebne metalik ili perla mješavine izuzetno atraktivne te se u mnoge od njih lako zaljubiti. No, znaju to i trgovci, pa će vam za neke od njih pokušati naplatiti iznose koji se broje u desecima tisuća kuna. Kad ih ogrebete, a hoćete prije ili poslije, pozlit će vam…