Hrvatski autoklub i njegovi partneri tradicionalno početkom godine provode test ljetnih guma, kojem su ove godine podvrgnute dvije vrlo korištene dimenzije, manju 175/ 65 R14T, koju voze mali gradski automobili dok onu veću, 195/65 R15 V, na cesti koriste vozila kompaktne i niže srednje klase.
Riječ je o dimenzijama zanimljivim hrvatskim vozačima koji uglavnom voze automobile iz upravo tih razreda.
Testiranje se provodi kako bi savjetovali vozače i olakšali im izbor, pomogli u donošenju ispravne odluke i odabiru s idealnim omjerom uloženog i dobivenog. Rezultati su korisni i vozačima koji si ne mogu priuštiti najbolje testirane gume, ali mogu procijeniti koji su im od testnih kriterija osobno najvažniji.
Primjerice, jesu li im bitnije karakteristike na suhoj cesti ili ne žele brinuti o upravljivosti na mokroj podlozi. U dimenziji 175/65 R14T najveći je broj proizvoda dobio ocjenu vrlo preporučljivo i preporučljivo. Od 16 testiranih guma, čak ih je 12 konačnim rezultatom upalo u navedene razrede, a to je izuzetno pohvalan rezultat.
Trend dobivanja vrlo dobrih i dobrih ocjena na našem testiranju tako se nastavio i ove godine. Sve veći broj pneumatika krupnim se koracima i dalje približava maksimalnoj ocjeni, no pravog odlikaša još ćemo neko vrijeme morati pričekati i očito je samo pitanje trenutka kad će neki od proizvođača napokon zakoračiti u područje izvrsnosti.
Najbliži tome u dimenziji 175/65 R14 T ove su godine bili Continental, Hankook, Pirelli, Bridgestone, Falken i Nokian. Opisnu ocjenu vrlo preporučljivo tih je šest proizvođača zaslužilo izuzetnom ujednačenošću svojih proizvoda koji su potpuno zadovoljili u svim sigurnosnim aspektima.
Razlike među njima su neznatne, dijeli ih tek poneki detalj i sve su to gume na kojima će se vozač i putnici osjećati sigurno, mirno i spokojno. S najboljim ukupnim rezultatom među pobjednicima u dimenziji 175/65 R14 T za dlaku se od drugih ipak izdvojio Continentalov ContiEcoContact 5.
Riječ je o gumi koja je pokazala najviše na suhom uz vrlo dobru trajnost i nisku potrošnju goriva, no prosječni vozač teško će uspjeti primijetiti tu gotovo nevidljivu razliku. Hankook Kinergy Eco K425 je tako najbolji na mokrom, no pokazuje i neznatno manju trajnost. Pirelli Cinturato P1 Verde i Nokian Line nude ujednačenost u svim kriterijima, no i neznatno veću potrošnju goriva.
Bridgestone Ecopia EP150 podjednako je uvjerljiva na suhom, kao i pobjednik testa iz Continentala, no i kod nje su ispitivači utvrdili neznatno smanjenu trajnost i veću potrošnju, dok je Falkenova Sincera SN832 Ecorun u svemu podjednako dobra pa je zaslužila boravak u društvu najboljih.
Od onih malo manje boljih, ocjenu preporučljivo također je dobilo šest proizvoda kod kojih su uočeni manji nedostaci na suhom ili mokrom (Firestone, Michelin, Barum i Vredestein) ili veći nedostaci na mokrom (Goodyear i Semperit).
Stoga im je smanjena ukupna ocjena. Najviše razloga za nezadovoljstvo u ovoj će skupini imati Michelinov Energy Saver + koji je pokazao najbolji rezultat u pogledu trajnosti i utjecaja na potrošnju od svih 16 testiranih guma, no bolje su ga ocjene stajale nešto lošije karakteristike na mokrom, prvenstveno kod lateralnog akvaplaninga i kočenja.
Ocjenu djelomično preporučljivo ove je godine dobio samo Avonov ZT5 zbog slabih performansi na mokrom i dodatnih nedostataka na suhom, dok su tri gume (Debica, Kormoran i Kleber) pale na testu zbog izuzetno loših rezultata na mokrom kolniku i tako godinu završile s ocjenom nije preporučljivo.
Promatraju li se neki od pojedinih kriterija, naš test otkriva kako su Continentalov ContiEcoContact 5 i Bridgestonova Ecopia EP150 najbolje gume za suhu cestu, dok Hankook Kinergy Eco K425 dominira na mokrom i najtiša je guma testiranja.
Zanimljivo, Continental ContiEcoContact 5, Michelin Energy Saver + i Goodyear Efficient Grip Compact u marketinške se svrhe promoviraju kao gume s najduljim trajanjem i najvećom ekonomičnošću kad je riječ o uštedi goriva. Michelin rezultatom u tim područjima to i potvrđuje, Continental mu je vrlo blizu, no Goodyear će na trajnosti i štedljivosti ipak morati još malo poraditi.
U većoj dimenziji ovogodišnjeg testiranja, 195/65 R15 V, sudjelovalo je 17 proizvoda od kojih je sedam ocijenjeno vrlo preporučljivim, osam ih je preporučljivo, jedan je djelomično preporučljiv, a jedan uopće nije preporučljiv.
I ovdje je prisutan isti trend kao i u manjoj dimenziji. Odlikaša s pet zvjezdica nema, no raduje sve veći broj vrlo kvalitetnih i dobrih proizvoda s četiri ili tri osvojene zvjezdice.
Bez ikakvih nedostataka ocijenjeni su proizvodi Goodyeara, Dunlopa, Hankooka, Fulde, Pirellija i Vredesteina s ocjenom vrlo preporučljivo. Pritom se Goodyearov Efficient Grip Performance na vrhu minimalno izdvaja od ostalih i time zaslužuje naslov pobjednika dimenzije.
Manji nedostaci na mokrom spustili su stepenicu niže, među preporučljive Semperit, Kumho i Michelin, a istu su ocjenu, ali zbog nešto lošije trajnosti, zaslužili proizvodi Yokohame, Bridgestona i Continentala.
Kod Nexenova pneumatika N blue HD slabosti su otkrivene i na mokrom i u trajanju životnog vijeka, dok je High Performerov Sport HS3 pokazao nedostatke u trajnosti, na mokrom i na suhom, pri čemu je ovaj posljednji kriterij odgovoran za nižu ukupnu ocjenu.
Usamljen među proizvodima koji su zaradili dvije zvjezdice i ocjenu “djelomično preporučljivo” našao se Apollo Alnac 4G s nedostacima u trajnosti i lošim rezultatom na testu maksimalne brzine, a nezahvalan epitet najgore gume u ovoj dimenziji pripao je Federalovoj Formozi FD2 koja se vozačima ne može preporučiti zbog loših rezultata na mokrom, slabosti na suhom, smanjene trajnosti i pada na testu maksimalne brzine.
Aktualan test pokazao je kako se razina trajnosti guma u ovoj dimenziji općenito smanjila u odnosu na godinu prije.
Čini se da su se proizvođači ove godine više koncentrirali na razvoj u pogledu gripa na mokrom koji pokazuje pozitivne trendove te je iz fokusa ispala trajnost gume u njezinu životnom vijeku koja ne mora biti istaknuta na EU oznaci o klasifikaciji proizvoda. Tako su čak tri (Bridgestone, Apollo i Continental) od pet najboljih guma kod gripa na mokrom zaslužile smanjenje ukupne ocjene zbog slabije trajnosti.
Primjerice, Continentalov ContiPremiumContact 5 najbolja je guma ovogodišnjeg testiranja u pogledu kočenja i upravljivosti na mokroj podlozi, no najgora u pogledu trajanja s velikim odstupanjem u odnosu na prosjek.
Gledaju li se ostali pojedinačni kriteriji, na suhoj podlozi većina guma ne pokazuje neke velike nedostatke pa su jedini negativni izuzetak proizvodi High Performera i Federala. S druge strane, treba pohvaliti Bridgestone i Continental koji su na suhom pokazali najviše.
Razlika među njima je minimalna pa su naši ispitivači utvrdili kako je Bridgestone nešto lakše kontrolirati pri maksimalnoj brzini, dok je Continental neznatno bolji u pogledu kočenja. Visoku kvalitetu u ovom su kriteriju pokazali i Hankook, Pirelli, Vredestein i Michelin, a najbolji rezultat u kočenju ostvario je Dunlopov Sport bluResponse kojem do zaustavljanja treba čak 7,5 metara manje nego najgorem Federalu.
Gotovo 60 posto testiranih primjeraka ove godine nije pokazalo ni nedostatke na mokrom, no to je kod nekih od njih uzelo danak u pogledu trajnosti. Pronalasku prave smjese koja će biti ujednačena u svim testnim kriterijima, pa tako i ujednačiti trajnost s rezultatom na mokrome, najviše su se približili Fuldin EcoControl HP i Pirellijev Cinturato P1 Verde, dok ostali na tom području još malo zaostaju.
Zaboravimo li minus zbog smanjenog životnog vijeka, na mokrom su najviše pokazali Goodyear i Continental, a Federal je ponovno najviše razočarao zbog očajnih rezultata u pogledu gripa i akvaplaninga. Na testu maksimalne brzine poskliznuli su se Apollo i Federal, dok je u pogledu utjecaja na potrošnju goriva najviše pokazao Michelin, a najmanje Pirelli kojem treba 5 posto više goriva ili 0,3 litre na 100 kilometara u odnosu na najboljeg.
U trajnosti pobjedu ponovno uzima Michelinov Energy Saver +, i to sa značajnom prednošću jer je drugoplasirana Fulda čak 25 posto iza njega. U ovom kriteriju razočarao je Continental ContiPremiumContact 5 koji će napraviti samo 53 posto kilometara u odnosu na najbolji Michelin.