U proteklih 13 mjeseci svaki 30 automobil kupljen u Hrvatskoj bio je kategorije N1, a večinu čine najnormalniji automobili sa dva reda sjedala, koji se samo na račun pregradne mreže između putničkog i prtljažnog dijela vode kao teretna vozila i pravnim osobama omogućuju 100 posto povrtata pretporeza.
Ako imate tvrtku, obrt ili registriranu djelatnost, sigurno se ne sjećate po dobru 1. ožujka 2012. Tada su, naime, na snagu stupile izmjene i dopune Zakona o porezu na dodanu vrijednost, kojima je, između ostaloga, propisano potpuno ograničenje prava na odbitak pretporeza pri nabavki automobila.
A to nije značilo samo kraj poreznim pogodnostima pri kupnji automobila ili ugovaranju leasinga, nego i pri nabavi svih roba i usluga vezanih uz korištenje na pravnu osobu registriranog auta (servis, gume, gorivo…).
Što se dogodilo? Umjesto da država uvede kontrolu te sankcionira lovce u mutnom, koji su luksuzne Mercedese, Lexuse ili Audije vrijedne i po 500.000 kuna registrirali na pravnu osobu samo da bi imali pravo na odbitak pretporeza od 70 posto i zatim ih bezbrižno koristili uglavnom za privatne potrebe, jednostavno je udarila po svima. I poštenima (bilo je i takvih) i nepoštenima. To je, valjda, bilo jednostavnije od kontrole…
No, kupcima automobila, doduše samo onima u statusu pravne osobe (tvrtke, obrti…), nije trebalo dugo da prestanu čupati kosu i prilagode se novonastaloj situaciji. Kao niti trgovcima automobila, koji su otkrili da pravnim osobama mogu ponuditi još veću uštedu na pretporezu nego što je bio običaj prije ožujka 2012. Od čak 100 posto.
Sada Slavku Liniću, ministru financija, sigurno nije drago što mu novac curi iz blagajne, no na N1 vozila treba gledati kao na rijetku poreznu olakšicu koja se nudi domaćim poduzetnicima… Opširnije o ovoj temi pročitajte u novom broju Auto kluba na svim kioscima.