Novi ili rabljeni automobil vječna je dilema, a svaka pruža prednosti i mane. Za desetak tisuća eura već možete kupiti pristojan auto niže klase, no ako se za isti iznos želite voziti u većem i ozbiljnijem autu, tada vam je jedini izbor kupnja rabljenog automobila.
Očito je da svaka opcija ima prednosti, a i nedostataka. Ima ljudi koji kupuju samo nove automobile i nipošto ne bi kupili rabljeni automobil, a s druge, pak, strane ima ih koji nikada nisu kupili novi automobil.
Osnovna je razlika u dinamici gubitka vrijednosti, jer se novi automobili, odmah nakon kupnje, najbrže obezvrjeđuju. Najveći je gubitak nakon prve godine, kad automobil izgubi i 20 posto vrijednosti, a zatim se trend usporava te nakon dvije godine treba računati na gubitak od 30 posto, a između pete i šeste godine auto izgubi pola vrijednosti.
Jasno je da se tada, kad je automobil već izgubio velik dio početne vrijednosti, obezvrjeđivanje usporava i ako se tada kupi automobil, naknadni gubitak vrijednosti je znatno usporen, piše SlobodnaDalmacija.hr.
No, to je jedna strana medalje, jer upravo tada počinju skupi popravci i najgore je ako se, grlom u jagode, kupi dizelski model u lošem stanju. Popravak visokotlačne pumpe goriva, turbopunjača, brizgaljki… može bitno poremetiti kalkulaciju jer se troškovi popravka mogu mjeriti u tisućama eura. Tada mnogi shvate kako rabljeni automobil i nije tako isplativ kako se činilo u početku.
Čak i ako sve štima, jasna je razlika, jer novi auto ima nove gume, novi akumulator, nove metlice brisača, nove kočne obloge, nove manšete, svježu rashladnu tekućinu… Klima-uređaji već su najmanje deset godina neizostavan dio opreme automobila, a već punjenje plina nije jeftino, a ako ode kompresor klime, što nije rijetkost kod starijih rabljenih modela, brzo zaboli glava.
Sve to može povećati izdatke. Sve stroži ekološki propisi povećavaju rizik pada na tehničkom pregledu, a kod rabljenog automobila, starog pet-šest godina lako mogu otići ispušni lonci, zajedno s katalizatorom i lambda sondom. Gorivo je sve skuplje te ne treba zanemariti da rabljeni automobil troši više od novog, a razlika može biti 10, 20 i više posto. Dva su razloga za to: novi ima noviju tehnologiju od rabljenoga, a rabljeni usto nije više optimalno podešen.
Kad je u pitanju rizik krađe, što također treba uzeti u obzir, situacija je naizgled paradoksalna, jer su privlačniji novi od starih automobila. No, kad niveliramo cijenu, višestruko je izloženiji krađi Passat star pet godina nego novi Chevrolet Cruze. Razlike u užitku vožnje također su upitne, jer je veći užitak voziti novi nego stari automobil, jasno ako je riječ o istom automobilu.
No, kad se užitku još pribroji šminka, tada je u prednosti i stari BMW serije 3, više nego potpuno nova Dacia Logan. Zbog toga svatko treba izabrati prema vlastitu nahođenju, vodeći računa o realnim potrebama i stvarnim mogućnostima kupnje.
Najgore je ako prastarog Audija ili BMW-a za malo novca kupi osoba ograničenog budžeta. Takvi auti namijenjeni su osobama dobrih platežnih mogućnosti te su dijelovi, a i rad, papreno skupi. Rješenje mnogi tada pronalaze u održavanju u fušu, no to je dvosjekli mač…
Što se tiče osiguranja novih vozila, ako nemate bonus otprije, tada ćete platiti skuplju policu. Kod starijih vozila pretpostavlja se da vlasnici imaju i do 50 posto bonusa, što znači i da im je premija upola jeftinija. Naravno da vlasnici jačih i luksuznijih automobila plaćaju skuplje osiguranje.
Novi automobili
PLUSEVI: niži troškovi održavanja, niža potrošnja, veća aktivna sigurnost, ugodnija vožnja
MINUSI: veća početna investicija, brže obezvrjeđivanje
Površinska oštećenja
Kad su u pitanju manja oštećenja, primjerice na parkiralištima, tu su puno osjetljiviji vlasnici novih automobila od onih koji imaju starija vozila. Istodobno, kultura u Hrvata nije baš na zavidnoj razini, a najčešći ispadi ljubomore su ogrebotine na novim automobilima napravljene povlačenjem čavala ili ključeva po laku vozila. Takvi potezi dovode vlasnike novih vozila do ludila, dok će oni koji posjeduju starije automobile to konstatirati i nastaviti kao da se ništa nije dogodilo.
Rabljeni automobili
PLUSEVI: niža cijena, sporije obezvrjeđivanje, veći automobil za isti novac, manja šteta od lakših oštećenja
MINUSI: veći troškovi održavanja, rizici skupih popravaka