Nove tablice: Žestoke kritike na loš prijedlog dizajna

O novim se registracijskim tablicama počelo raspravljati prije tri godine, kad smo i zamolili neke od vodećih hrvatskih dizajnera, Bruketu & Žinića, Ljubičića i Maleševića, da za Jutarnji osmisle neka rješenja.

Iako su za zadatak imali dva dana, tablice su izgledale bolje nego one koje je u javnost ovih dana iznio MUP. Kako bi tek izgledale da su ovi autori imali mjesec dana za rješenje, nije teško zaključiti.


Rješenje Nikole Đureka i Borisa Ljubičića

Gotovo nikome nije posve jasna svrha javne rasprave o novim registarskim pločicama na koju MUP poziva do 11. siječnja, no svi će se složiti da su pločice predložene za spomenutu raspravu katastrofalne i da će Hrvatsku predstaviti kao zemlju elementarne vizualne nepismenosti, piše Jutarnji list.

Dizajn je nemušt, generički, šlampav, ukida elementarno pravo na čitkost – to su samo neki od prigovora koji su se mogli čuti. Revolt je dodatno izazvala činjenica da za dizajn nitko nije pitao struku. – Hoćemo li se sramiti registracijskih tablica još i više nego što se sad sramimo putovnica – pita se Lana Cavar.

Od dizajnerske smo zajednice saznali i da imamo već razrađeno rješenje s kojim su nadležni upoznati, a autor je jedan od najboljih svjetskih tipografa Nikola Đurek.

On je osmislio nekoliko verzija za registarske tablice, projekt je istraživao i razvijao pune tri godine ( tablice s crveno-plavim kvadratima oblikovao je je u suradnji s Borisom Ljubičićem). Odbili smo, dakle, međunarodno priznatog stručnjaka, autora fonta Amalie, a zauzvrat smo smo ponudili ispodprosječno rješenje, na doradu. Čestitke!

Boris Malešević, dizajner:

Nespretan je taj grb na tablicama, treba zvati Đureka

Nevjerojatno je da se sve napravilo mimo struke. Budući da je hrpa elemenata na registracijskim tablicama zadana, problem je prije svega tipografije. Mi imamo kvalitetnih tipografa, mislim prije svega na Nikolu Đureka koji je nedavno osmislio jako dobar dizajn za kućne brojeve zagrebačkih ulica.

U rješenje koje je ponudio MUP uključen je i hrvatski grb, no koliko je meni poznato, niti jedna europska zemlja nema grb, već sve imaju gradove. Hrvatska je turistička zemlja i tablice s gradovima dobro bi došle da se i tako promovira turizam.

Davor Bruketa, dizajner:

Za ovakve stvari bi se uvijek trebao raspisati natječaj

Prije nego što se odluči o konačnom rješenju, bilo bi korisno napraviti natječaj preko Hrvatskog dizajnerskog društva i uključiti dizajnere u oblikovanje ovog itekako vidljivog dijela hrvatskog identiteta.

Moguće je dizajnom kreirati dodanu vrijednost tako da se tablice pretvore u novi komunikacijski kanal za promociju. Nove tablice bit će dugo u masovnoj upotrebi, i to je dovoljan razlog da se prođe kroz natječaj kako se ne bi ponovila priča o oblikovanju hrvatskog grba i zastave kad nije bila konzultirana struka.

Dean Kršić, dizajner i teoretičar dizajna:

Ove su registracije tipografski krive i dizajnerski loše

Ove su registarske pločice tipografski pogrešne i dizajnerski neprimjerene. Mi nemamo 15 kvalitetnih ljudi u Hrvatskoj koji se bave tipografijom, imamo jednog stručnjaka svjetskog glasa. Kolega Nikola Đurek nekoliko je godina pokušavao komunicirati s nadležnim institucijama o novom pismu za registarske pločice, i to besplatno.

Šetali su ga od ureda do ureda, nitko nije bio nadležan za takvu odluku. Institucije su posve neodlučne po pitanju strukture i identiteta tablica kao što su općenito neodlučne i po pitanju vizualnog identiteta države. Registarske pločice nisu tek pitanje grba, kvadratića ili lijepih slova, nego funkcionalnosti, čitljivosti, pa onda i identiteta.

Boris Ljubičić, dizajner:

Rješenje MUP-a je komplicirano i nepamtljivo

Autotablica je jedan mali uočljivi vizual kojim se registrira vozilo, a današnji dizajn sa službenim grbom je možda najgora aplikacija tog državnog obilježja. Prljave i blatne tablice grb čine slabije vidljivim jer je puno detalja na njemu, kao i neprimjerenim mjestom za njegovu izvedbu.

Moguća uporaba grbova gradova i županija bila bi još gora… Naivno i komplicirano su izvedeni i teško da bi ih netko upamtio izvan njihova užeg prostora. Vidim da je javnost uzbuđena prijedlozima koji su javno putem medija pokazani, i to s napomenom da to nije konačan dizajn, s rokom dokad će se primati prijedlozi ili primjedbe.

Moji prijedlozi su objavljeni u Jutarnjem listu 2010. i imaju slojevitu sintezu Hrvatskog i EU identiteta, za razliku od standarda koje sada EU traži i nameće. Dizajn sinteza dva kvadrata sa zvjezdicama u plavom polju prezentira Hrvatsku i EU. I ovaj zajednički projekt s kolegom Nikolom Đurekom je realan i u standardima koje propisuje EU.

Feđa Vukić, teoretičar dizajna:

Identitet cijele državne uprave na niskoj je razini

Ne iznenađuje me nesuvisli dizajn tablica jer je riječ o problemu koji treba promatrati u širem kontekstu. Pogledajte identitet cijele državne uprave, primjerice kuverte. Zatim, kako izgledaju prostori, s kvazibidermajer namještajem koji luta u izgubljenom historicizmu; nije dovoljno biti na Facebooku i Twitteru da se bude moderan. Ovdje se vidi da se nije uzelo u obzir specifičnost hrvatske abecede.

Lana Cavar, dizajnerica:

Ove oznake govore o stupnju razvoja naše države

U raspravi o izgledu registracijskih oznaka riječ je o elementarnom pravu na čitanje i potrebi da se u javnom vizualnom prostoru obraćamo jedni drugima civilizirano i u skladu s europskim normama komuniciranja. Istodobno su registracijske oznake prilika da se identitetski legitimiramo i svojim izgledom sugeriramo osobnost, ali i pripadnost nekom kulturnom krugu.

Namjena registracijskih oznaka je utilitarna, no njihov dizajn ima i simboličku ulogu: kroz funkcionalnost oznake govori se o kulturnom stupnju razvoja države. Važno je razmisliti i o identitetskim obilježjima na oznakama te da li se integralni kompleksni grb s nizom detalja, onako kako ga prikazuju aktualne tablice, može vizualno iščitati kao prepoznatljiv ili bi se nacionalna obilježja trebalo interpretirati.

Rješenje koje nam se nudi nije promišljano ni izvedeno imajući na umu kompleksnost zadatka, odlikuju ga niska razina utilitarnog, nečitkost i zanemarivanje simboličnog, odnosno generičnost.

Nikola Đurek, dizajner:

Ponuđene tablice su, blago rečeno, prava katastrofa

Tablice su, blago rečeno, prava katastrofa. Onaj tko ih je osmislio, nije vodio računa o dizajnu, ni o tipografiji. Štoviše, koristi tipografiju DIN (Deutsche Industrienorm, op. a.) koja nije namijenjena hrvatskom jeziku.

Grb te veličine jednostavno ne može funkcionirati jer u manjim dimenzijama zbog mnogo detalja postaje potpuno nečitljiv. Nastao je jedan veliki informacijski šum. To je korak unatrag u odnosu na dosadašnje tablice.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije