Policijski superkombi: Strah i trepet za prekršitelje

Lijep i sunčan dan, subota ujutro, a na prometnoj ulici SR Njemačke, koja vodi od Zagreba prema Velikoj Gorici, parkiran je policijski kombi. I to ne bilo kakav. Iako je službeno označen, Mercedes Vito 113 CDI 4×4 na krovu ima svakojaku skalameriju, pa je već sa sto metara jasno da nije tek riječ o vozilu namijenjenom prijevozu putnika, piše Autoklub.hr.

No, u oči prvo upada baš najmanje važno – veliki kran na čijem se vrhu nalazi reflektor, koji se podiže kad treba osvijetliti lokaciju tijekom noćnog uviđaja. Znatno bitnije, opaža se tek pažljivijim pogledom. Tada postaje jasno da su na krovu i četiri kamere, postavljene tako da snimaju promet lijevo i desno te ispred i iza kombija.

Dovoljno upozoravajuće da vozači počnu očigledno, gotovo panično usporavati, kao i da se neki zaustavljaju pred obližnjim semaforom i prije nego zeleno svjetlo ustupi mjesto žutom. O prolasku kroz crveno, naravno, nitko niti ne razmišlja. Uglavnom, čim vide kamerama opremljen kombi, vozači su ponizni kao da su na ispitu u autoškoli.

No, prava namjena kombija, čija unutrašnjost, nakrcana elektronikom, pomalo djeluje i poput upravljačkog središta kontrole leta, nije zastrašivati vozače. Pa niti ih kažnjavati zbog prebrze vožnje, prolaska kroz crveno svjetlo ili nezaustavljanja pred pješačkim prijelazom.

O čemu je onda, zapravo, riječ? Primarna zadaća sustava ANPR, sposobnog automatski prepoznati, očitati, provjeriti i obraditi registracijske oznake, lov je na neosigurana i ukradena vozila te vozače pod zabranom upravljanja. Sličnim sustavima, objašnjava nam Predrag Stipaničić, zamjenik načelnika postaje prometne policije u Lučkom, koriste se već godinama u Sjedinjenim Državama, Njemačkoj i Velikoj Britaniji…

MUP je svoja dva, doznajemo, nabavio krajem 2011, a u funkciju, nakon ugradnje i finog kalibriranja opreme stavilo početkom 2012. I to bez prevelike pompe, iako je svaki kombi (drugi je dan na korištenje Kobrama, odnosno pripadnicima Mobilne jedinice prometne policije) s pripadajućom opremom stajalo priličnih 1,3 milijuna kuna. No, nije riječ o bacanju novca građana, nego o superučinkovitom načinu lova na prometne prekršitelje.

Samo spajanje na mrežu, pritom, najzahtjevniji je dio posla s obzirom na to da signal još uvijek zna “štekati” čak i u središtu Zagreba. No, jednom kad se spoji, ulazi se u pravu riznicu podataka, obzirom da se grijesi građana u elektronskom obliku bilježe još od 1994., i to ne samo oni vezani uz prometne prekršaje, nego i uz krimene poput uživanja i trgovanja drogom, krađa, nezakonitog držanja eksplozivnih sredstava i oružja…

Znači, čim jedna od kamera snimi registraciju, znamo sve o tom automobilu, vlasniku pa čak i putnicima koji su jednom službeno evidentirani u promatranom vozilu, govori nam Stipaničić. Ali dodaje i da nema svatko pristup svim podacima. Kako ne bi došlo do curenja zaštićenih informacija, svaki policajac koji upravlja sustavom ANPR ima vlastitu šifru, a podaci koji mu se pokazuju ovise o njegovom statusu.

Sve to zbiva se u realnom vremenu, pa se z vučni alarm oglašava već za koju sekundu nakon što je sustav spojen, a istovremeno se na zaslonu pokazuje kako je vozač u bijelom Peugeot Partneru zagrebačke registracije svojedobno kažnjen zbog droge. Niti sekundu kasnije, ponovno alarm. Ovaj put riječ je o vozaču crvenog VW Pola, prije koju godinu sankcioniranog zbog krađe.

No, na sve to policajac za zaslonom samo odmahuje rukom, kao da se ništa nije dogodilo. I objašnjava – “vozač svakog šestog auta na cesti ima nekakav krimen i ne bi nigdje stigli da svakoga zaustavljamo. To činimo samo kad su u pitanju bjegunci pred zakonom ili ponavljači prekršaja”.

I onda se pokazuje bingo, barem za policiju. Uz zvučni alarm, sustav javlja da je upravo zabilježio vozilo kojemu je isteklo osiguranje, a kako program javlja da je registraciju pročitao s tek 34 posto sigurnosti, potjera počinje tek nakon ručne provjere fotografije. Preko radio veze jedan od dva policijska motociklista smještenih uz Mercedes Vito dobiva naredbu za presretanje, dodaje gas i nestaje u trenu.

Ponovno alarm. Vlasnik vozila ima zabranu upravljanja, policajac zaustavlja Opel Kadett odmah pored nas, no pokazuje se da za volanom sjedi brat vlasnika, a vlasnik pod zabranom je na suvozačkom mjestu.

I tako, dok alarm u kombiju pišti sve u šesnaest, nastavljamo razgovor s dobro uigranom posadom, kojoj je, kako doznajemo, glavni cilj micati neosigurana vozila, kakvih je zbog neimaštine ponovno sve više na cestama. No, Mercedes Vito sa sustavom ANPR, kojega zasad dijele s kolegama iz Heinzelove tako da je kod svakoga po mjesec dana, često koriste i kod potrage za ukradenim vozilima.

“Tu su nam od najveće koristi bočne kamere, koje nam omogućuju da prolaskom po parkiralištu trgovačkog centra u nekoliko minuta obradimo i više tisuća vozila. A ko pritom primijetimo težeg prekršitelja ili neregistrirano vozilo, jednostavno pričekamo da čovjek izađe iz trgovine”, objašnjavaju nam svoj modus operandi, koji se pokazuje iznimno učinkovitim. Ništa čudno. Obrada podataka je toliko brza, da jedan kombi, razmišljamo dok alarm i dalje pišti, može zamijeniti tisuću ophodnji.

Ipak, vremena za razgovor i nema puno, jer se prekršitelji redaju kao na traci. Nije prošlo niti 15 minuta od kad smo stigli na lokaciju, a kažnjeni se više ne mogu prebrojati na prste jedne ruke. Iako motociklisti niti ne stižu zaustaviti sve aute u potencijalnom prekršaju, a gužva je cijelo vrijeme i pored kombija…

Svejedno, alarm ne prestaje. Kamera je sad uočila neosigurani VW Passat, a vozačica se ne može načuditi vlastitoj nesreći da su baš nju policajci odlučili zaustaviti među stotinama auta koji svake minute ovdje prolaze. Nije svjesna da tu nije riječ o slučajnosti.

Rezultat? Pokazuje se da sustav ANPR nije pogriješio, te da je registracija istekla još krajem kolovoza. Odnosno, prije skoro tri mjeseca. Šokira nas potencijalna kazna. Vlasnik, njezin muž, prema Zakonu o osiguranju, bit će kažnjen sa 5000 do 20.000 kn zbog toga što je pustio neosigurani auto na cestu, još 1000 kn će platiti jer nije odjavio vozilo u 15 dana po isteku registracije, a samoj vozačici slijedi još 2000 kuna zbog upravljanja neosiguranim vozilom. Znači, ako sud ne bude imao milosti, obitelji slijedi i kazna do 23.000 kn. Strašno.

Osim toga, dok skidaju pločice s auta, policajci nam objašnjavaju da auto dalje može samo na šlepu, a i to neće biti besplatno. A tek nešto bolje prolazi pet minuta kasnije zaustavljen vozač, uhvaćen za volanom tijekom zabrane upravljanja. Tu zakon predviđa kaznu od 5000 do 15.000 kn, a auto može dalje samo jer suvozač sjeda za volan.

Pa ti radi gluposti dok Big brother gleda, zaključujemo naše jednosatno druženje s Mercedesom Vito oboružanim sustavom ANPR, koji će, saznajemo na oproštaju, uskoro na posudbu i u Split, Rijeku, Osijek…

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije