Liberalizacija tržišta obveznog autoosiguranja, koja nam je napokon stigla ulaskom Hrvatske u Europsku uniju, i to čak pet godina nakon što ju je naš zakonodavac omogućio, donijet će niže cijene polica.
Podsjetimo, liberalizacija tržišta omogućena je još 2008. godine, ali Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) nije dopuštala konkuriranje nižim cijenama kako bi se izbjeglo urušavanje tržišta osiguranja koje se dogodilo u nekim državama regije.
No, u samo tri mjeseca od pristupanja Hrvatske u Europsku uniju ulazak na naše tržište je najavilo 20-ak stranih osiguranja, pa je liberalizacija cijena bila neizbježna. Trenutno prosječna polica obveznog autoosiguranja u Hrvatskoj košta 1500 kuna što nas stavlja među države sa skupljim obveznim autoosiguranjem.
Primjerice, u Mađarskoj, Češkoj, Slovačkoj, Poljskoj, Rumunjskoj, pa čak i u Sloveniji premija je niža. Upravo je scenarij koji se dogodio u Sloveniji nakon ulaska u EU vjerojatan i u Hrvatskoj. Prosječna cijena police obveznog autoosiguranja u Sloveniji je 2005. bila 220 eura, a danas je 172 eura.
Jedan od predvodnika smanjenja cijena u Sloveniji bio je Generali osiguranje, koji je i u Hrvatskoj prvi reagirao i nedavno ponudio popuste prema kojima se kod njih može ugovoriti i do 23 posto jeftinija polica osiguranja.
Međutim, samo vozači stariji od 60 godina mogu ostvariti tih 23 posto popusta. Oni dobivaju popust od 14 posto zbog godina, te još dodatni popust ako imaju 50 posto bonusa (zadnjih godinu dana nisu skrivili prometnu nesreću) i ako jednokratno plaćaju policu osiguranja. Primjerice, ispunjavaju li sve kriterije, na prosječnu hrvatsku policu obveznog autoosiguranja od 1500 kuna dobit će popust od 345 kuna.
Vozači od 31 do 59 godina starosti mogu ostvariti deset posto popusta zbog godina, a toliki osnovni popust ostvaruju i pravne osobe pa u konačnici – ako ispunjavaju druge uvjete – mogu ostariti popust od 19,5 posto. Osobe mlađe od 31 godine koje nemaju 50 posto bonusa i ne plaćaju jednokratno policu neće dobiti nikakav popust.
− Generali je već i ranije pokušavao izmijeniti cjenik obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti, no cjenik nije bio odobren. Nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju za cjenik više ne trebamo tražiti odobrenje. Interes javnosti, klijenata i partnera nakon uvođenja popusta znatno je premašio naša očekivanja – odgovorili su nam iz Generali osiguranja.
Druge osiguravateljske kuće još osluškuju što će Generali osiguranju donijeti ovi popusti, ali su sigurno spremne brzo reagirati. Da se to zaključiti već iz šturog odgovora najvećeg igrača na našem osiguravateljskom tržištu, Croatia osiguranja.
– Croatia osiguranje spremno je odgovoriti na sve izazove liberalizacije tržišta AO – odgovaraju. Za građane je najvažnije da će, čini se, ubuduće plaćati manje police obveznog osiguranja za svoja vozila.
Broj nesreća i materijalne štete u padu
Pojeftinjenju polica obveznog osiguranja u prilog idu i statistički podaci o broju prometnih nesreća u Hrvatskoj, koji je u padu. Prošle je godine u Hrvatskoj bilo 25.292 nesreća s materijalnom štetom za razliku od 2011., kada se dogodilo 29.215 prometnih nesreća. To je smanjenje za 13,4 posto.
Lani su osiguravatelji ukupno isplatili 621 milijun kuna odšteta za uništene stvari i 477,7 milijuna kuna za osobe. Primjerice, u 2008. godini za štete na stvarima vlasnicima osiguranih vozila isplaćen je 841 milijun kuna, a za štete na osobama stradalima u prometnim nezgodama 777,5 milijuna. I broj poginulih osoba je u padu. U 2012. godini je poginulo 393 ljudi – 25 osoba manje nego 2011.. Za usporedbu, u 2008. su smrtno stradale 664 osobe.
Deseterostruko povećanje osiguranog iznosa
Treba uzeti u obzir novinu koja je nastupila prilikom ulaska Hrvatske u Europsku uniju, a to je deseterostruko povećanje osiguranog iznosa koji iznosi 42 milijuna kuna za nematerijalne i 8,4 milijuna kuna za materijalne štete.
U skladu s time društvo svakodnevno prati stanje na tržištu automobilske odgovornosti kao i njihova kretanja, ali informacija o tome hoćemo li i kada ponuditi nove cijene obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti poslovna je tajna – navode iz Basler osiguranja.
Veća prilagodba individualnim karakteristikama klijenata
Allianz će biti dio procesa liberalizacije, ali tako da se maksimalno očuva sigurnost sustava osiguranja, a ujedno ispune i logična očekivanja klijenata. U većini je zemalja liberalizacija dovela do korekcije cijena, no ta se promjena nije događala linearno, nego prema određenim segmentima klijenata.
Sukladno tome, očekujemo da će liberalizacija tržišta prvenstveno dovesti do veće prilagodbe cjenika individualnim karakteristikama klijenata, tj. do većeg segmentiranja osiguranika obzirom na stvarni rizik. Naime, cijena se određuje ovisno o pojedinom riziku, stoga je teško govoriti o ukupnom sniženju cijena, ali nije isključeno da pojedinim kategorijama vozača cijene mogu pasti.
Važno je napomenuti i da su se s ulaskom u EU do deset puta povećale minimalne osigurane svote po polici automobilske odgovornosti, tj. da za istu premiju osiguratelji sada pokrivaju puno veći iznos potencijalne štete.