Godinama čekana liberalizacija cijena u autoosiguranju napokon se događa – Generali osiguranje prvo je na tržištu snizilo cijenu obveznog autoosiguranja, i to za pristojnih 23 posto.
Uzme li se u obzir da je prosječna cijena premije obveznog autoosiguranja u Hrvatskoj 200 eura, odnosno 1500 kuna, pad od 23 posto donosi uštedu od 345 kuna. Jasno, cijena varira ovisno o bonusu na koji vozač ostvaruje pravo, snazi motora i području osiguranja.
Hanfa nema kontrolu
Generali je tek prvi osiguravatelj koji je nakon ulaska u EU spustio cijenu i zasigurno će konkurenciji stvoriti velik pritisak. Tim više prisjete li se slovenskog slučaja, gdje su također pomeli tržište na kojem je prosječna cijena premije sa 220 eura 2005. pala na trenutačnih 172 eura.
“Provjeri cijene autoosiguranja (AO), dobij dvostruki popust i osvoji 10.000 eura” – glasio je reklamni slogan Generalija 2010., kad je namamio najviše vlasnika vozila da promijene osiguravatelja.
U Hrvatskoj nema nagradne igre, no svako pojeftinjenje na tržištu na kojem je cijena autoosiguranja samo rasla građanima je nagrada. Prosječna je cijena obveznog autoosiguranja u nizu zemalja EU niža nego kod nas – u Mađarskoj je samo 80 eura, Poljskoj 107 eura, u Slovačkoj 130 eura. Skuplje je u Austriji, gdje je 257 eura, te Švicarskoj koja nije članica EU.
Cijena police na nekom tržištu ovisi najviše o učestalosti nezgoda i visini šteta, ali sve više i o konkurenciji. Službeno je tržište liberalizirano još 2008., no cijene nisu pale, što je odgovaralo i državi jer je ubirala veći porez.
Hanfa više nad cijenama nema kontrolu, a nakon što je u posljednja dva mjeseca u Hrvatskoj registrirano čak 18 novih osiguranja, realno je očekivati da će se neka od njih uključiti i na tržište obveznih autoosiguranja. No, već jedna povoljnija ponuda dovoljna je da uskovitla cjenovnu žabokrečinu.
– Ne možemo pretpostaviti mogući pad cijena na tržištu, ipak svakako nam je zadovoljstvo što smo prvo osiguravajuće društvo koje je građanima Hrvatske, temeljem promjene tržišnih uvjeta, omogućilo realniju cijenu police obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti – poručuju iz Generalija.
Ostali osiguravatelji jučer se nisu bili voljni izjasniti kako će reagirati na ponudu konkurencije, no načelno priznaju da će do korekcije cijena doći. U Allianzu su uvjereni da će se ta promjena odvijati uglavnom prema individualnim karakteristikama klijenata te da će doći do većeg segmentiranja osiguranika s obzirom na stvarni rizik.
Segmentacija klijenata
“Drugim riječima, očekujemo da će ulazak u EU pridonijeti optimalnom omjeru cijene i rizika. Poznata je činjenica da je liberalizacija tržišta autoosiguranja u većini zemalja dovela do određene korekcije cijena, no ta se promjena nije događala linearno, već prema određenim grupama, segmentima klijenata.
Allianz će sigurno i na hrvatskom tržištu biti dio procesa liberalizacije, ali na način koji će maksimalno očuvati sigurnost čitavog sustava osiguranja, a ujedno ispuniti i logična očekivanja klijenata”, općeniti su u Allianzu.
Još su načelniji u Croatiji osiguranju, gdje kažu da su “spremni odgovoriti na sve izazove liberalizacije tržišta autoosiguranja”. Na ostala pitanja nemaju komentara.
U Basler osiguranju Zagreb smatraju da je teško prognozirati cijene, jer svaki osiguravatelj koji se bavi osiguranjem od automobilske odgovornosti ima evidenciju svojih šteta i naplaćenih premija različitih osiguranika te shodno tome i kalkulaciju na osnovi aktuarskih načela i izračuna na osnovi koje će negdje doći do povećanja cijena, a negdje do manjeg ili većeg smanjenja premije.
– U svakom slučaju treba uzeti u obzir novost koja je nastupila ulaskom u EU, a to je deseterostruko povećanje osiguranog iznosa koji iznosi 42 milijuna kuna za nematerijalne i 8,4 milijuna kuna za materijalne štete – referiraju se u Basleru na veće “troškove” osiguravatelja.
No, koliko god domaći osiguravatelji bili škrti na riječima i opirali se promjenama, činjenica je da se cijena u EU snizila i do 80 eura. Niža je i cijena polica koje se ugovaraju preko interneta.