Polaganje vozačkog ispita jedna je od stvari u kojima su zemlje članice Europske unije relativno autonomne, što znači da same određuju kako će se polaznici autoškola osposobljavati i kako će izgledati sam ispit.
Doduše, Europski parlament propisao je određene direktive koje se odnose na minimalne kriterije za izdavanje vozačke dozvole i minimalne zahtjeve za vozačke ispite i standarde tjelesne i duševne sposobnosti za upravljanje vozilom te, dakako, uzajamno priznavanje vozačkih dozvola država članica.
– Modeli osposobljavanja u zemljama EU različiti su. Svaka zemlja ima svoj sustav osposobljavanja. Najčešće je riječ o dva sustava. Jedan, koji podrazumijeva obvezno osposobljavanje s definiranim minimalnim brojem sati i drugi, koji podrazumijeva osposobljavanje bez minimalnog broja sati s određenim sadržajima i stjecanjem iskustva uz pratnju (najčešće s roditeljima) kroz odvoženih 3000 do 5000 km – kaže dr. sc. Sinan Alispahić, rukovoditelj Sektora za vozače Hrvatskog autokluba.
U Sloveniji 20 sati
Primjerice, u Njemačkoj je obvezno minimalno 12 odvoženih sati prije praktičnog ispita (pet sati vožnje u gradu, četiri sata vožnje autocestom i tri sata noćne vožnje). Međutim, u praksi instruktor vožnje pojedinačno sa svakim kandidatom odlučuje o tome je li 12 sati vožnje dovoljno za uspješan ispit iz vožnje.
Broj sati ovisi o osobnim vještinama i sposobnostima kandidata, kao i sposobnostima poučavanja instruktora. U praksi, najčešće taj broj sati nije dovoljan i potreban je puno veći broj sati.
U Njemačkoj u najboljem slučaju, ako sve položite iz prvog pokušaja, cijena autoškole će vas stajati 1250 eura. Ali, teško je za očekivati da nećete trebati dodatne sate, koji minimalno stoje po 39 eura. Ako uzmete 20 dodatnih sati što se čini realno i većina kandidata ih uzima, cijena se penje na 2030 eura. U Sloveniji je obvezno odvoziti 20 sati s instruktorom, a cjelokupni vozački ispit stoji najmanje 1161 euro.
Odustalo se od treninga
U Hrvatskoj – baš kao i u većini drugih europskih zemalja – obveza je odvoziti 35 sati sa instruktorom, a vozačku možete dobiti, ako sve ispite položite iz prvog pokušaja, za oko 7000 kuna. U Sloveniji je, pak, obveza mladog vozača da nakon najmanje četiri mjeseca a najviše dvije godine nakon polaganja vozačkog ispita prođe trening Sigurne vožnje koji stoji 125 eura.
Tu obvezu je željela još 2007. uvesti i Hrvatska. Pavo Zubak je na mjestu bivše karting staze u zagrebačkom Mićevcu izgradio moderan Centar sigurne vožnje, a planiralo ih se graditi još nekoliko. No, od obveznog treninga sigurne vožnje se zbog velikih troškova infrastrukture odustalo.
Ograničenja su bolja od treninga sigurne vožnje
Obvezan Program sigurne vožnje ima samo šest zemalja: Finska, Austrija, Švicarska Estonija, Luksemburg i Slovenija.
HAK-ov stručnjak Sinan Alispahić smatra da je trenutno rješenje kojima su mladi vozači dok ne napune 24 godine u određenom pokusnom razdoblju i imaju određena ograničenja (brzine za 10 km/h niža od zakonom propisane, 0,0 promila alkohola, nemogućnost upravljanja osobnim automobilom čija snaga motora prelazi 80 kW…) zapravo dobro rješenje.
Potkrepljuje te tvrdnje i statističkim podacima prema kojima se stanje sigurnosti mladih vozača značajno poboljšalo u zadnjih pet godina. Primjerice, prošle godine (2012.) mladi vozači skrivili su 4949 prometnih nesreća, što je u odnosu na 2008. (10.574) manje za 54 posto, a u odnosu na 2011. (6200) manje za oko 20 %.
U prometnim nesrećama mladih vozača 2012. godine poginulo je 60 osoba, što je u odnosu na 2008. (167 poginulih) manje za 65 %, a u odnosu na 2011. (89) manje za 33 %.