S 1. srpnja i stupanjem na snagu novog Zakona o posebnom porezu na motorna vozila (davanja prema vrijednosti i emisiji CO2), konačno su izjednačene trošarine na nove i rabljene automobile. Znači li to da je konačno stigao trenutak za uvoz rabljenog iz EU?
Da, ali samo ako znate što se isplati. BMW serije 3, Mercedes C i Audi A4, donedavno omiljeni rabljeni, više se ne isplate, ali su zato u modu ušli dvije do tri godine stari VW Golfovi, Opel Astre…
Podsjetimo se novih pravila kod uvoza. Porez na aute do 100.000 kuna je jedan posto (1000 kuna), a do 150.000 kuna dva posto (3000 kuna). Gotovo zanemariva cifra s obzirom na to da je rije o, preračunato u stranu valutu, iznos od 15.000 do 20.000 eura.
Tržišnu cijenu, odnosno osnovicu za oporezivanje određuje Centar za vozila Hrvatske, jer Carina još nije oformila svoje tablice vrijednosti. A da biste saznali osnovicu, morate ili nabaviti Katalog orijentacijskih vrijednosti rabljenih motornih vozila (866 kuna) ili nazvati CVH na 060/662-662 za 6,88 kuna po minuti.
Osjećaj je kao da zovete tarot liniju – em je skupo, em carina ipak zadržava pravo procjene vrijednosti, pa u to što čujete ne smijete baš slijepo vjerovati. Srećom, čak i po najgorem scenariju riječ je o jedan do dva posto na cijenu auta, što vam neće poljuljati isplativost.
Za emisiju ugljičnog dioksida (CO2) do 120 grama plaća se 3,5 posto ako je u pitanju dizelaš, odnosno 3 posto ako je riječ o benzincu. U poreznim tablicama je vidljivo da se iznad 120 grama postotak udvostručuje, pa se trebate koncentrirati na aute do 120 grama. Što uopće nije loše, jer to su sve redom moderni i štedljivi dizelski motori, koji se ugrađuju u gradske, kompakte i srednju klasu, a razvijaju od 80 do 120 KS.
Trebat ćete još i Potvrdu proizvođača (400 kuna) koju izdaje domaći predstavnik te Potvrdu o sukladnosti (500 kuna) koju izdaje CVH. U obećanoj zemlji još vas čeka trošak za tzv. Zoll tablice i pripadajuće osiguranje u ukupno vrijednosti od oko 100 eura. I to je sve…
Već znate, glavne tražilice su mobile.de i autoscout24.de i tamo valja početi potragu. Odmah je jasno da su godišnjaci ili tzv. jahreswageni preskupi i da tu nema uštede. Cijene godinu dana starih automobila, naime, ni kod nas nisu previsoke, jer nam tržište umire, pa se svi domaći dileri moraju riješiti svojih do godinu dana starih testnih automobila. U Njemačkoj godišnjaci jesu jeftiniji, ali razlika najčešće nije dovoljna da pokrije putne troškove.
S druge strane, Njemačka je sigurna i pouzdana zemlja za kupnju u kojoj na tržištu rabljenih vlada popriličan red, pa automobil star dvije do tri godine možete kupiti prema slikama na internetu, pod uvjetom da poštujete par osnovnih pravila, piše Autoklub.hr.
Kao prvo, da ih prodaje ovlašteni diler, jer su pod najstrožom kontrolom, ili da su od privatnog kupca čije ime nije Samir, Onur, Murat… Osim toga, koncentrirajte se na aute sa 40.000 do 70.000 kilometara, jer im je veliki servis još daleko, još su kao novi (12.000 do 25.000 godišnje), a cijene su im taman značajnije pale.
Uzmimo za primjer VW Golf 1.6 TDI, koji je na našem tržištu rabljenih definitivno precijenjen i stoji 14.000 do 15.000 eura. U Njemačkoj je 9000 do 10.000 eura, što uključuje i PDV, odnosno MWSt, koji se kod nas ne plaća, jer je već plaćen u Njemačkoj. Isto vrijedi i za Astru 1.7 CDTI, kao i za Focus 1.6 TDCi.
Sva davanja iznose između 5000 i 6000 kuna, čemu valja pridodati još toliko za putne troškove (putovanje, obroci, smještaj) i doći ćete do zaključka da uz malo truda možete uštedjeti lijepih 15.000 kuna. A tražite li karavansku inačicu spomenutih modela, ušteda je još oko 5000 kuna veća, jer je kod nas izbor slab, a u Njemačkoj su karavani jeftiniji od običnih modela i ima ih more.
BMW serije 3, Mazde 6, Honde Accord i Mercedesi C, nažalost, svi imaju emisiju preko 120 grama. Iznimka je Audi A4 TDI sa 119 grama i na njemu se može uštedjeti, ali ne baš pretjerano. Nažalost, gradski automobili poput Clija, Fieste, Corse ili 207 imaju osnovni problem – benzinci su im preko 120 grama, osim pokojeg (osjetno skupljeg), a dizeli su neisplativi za unos.
Tu nema uštede ili je zanemariva. Problem je i što se na našem tržištu zadnje vrijeme po salonima rabljenih pojavljuju jeftini mali bijeli dizelaši s trojim vratima i niskom kilometražom, zbog čega su se srozale cijene na tržištu. Riječ je u pravilu o uvezenim dostavnim automobilima prenamijenjenim u putničke, koji su porijeklom iz zemalja EU!
A što je s vozačima koji kupuju aute za 1000 ili 2000 eura? Isplati li se i njima unos? Stariji auti s niskim CO2 su priča za sebe, ali su privlačni i zabavno ih je tražiti po oglasima. S niskim emisijama prvi su počeli na tržište izlaziti VW (Volkswagen, Audi, Seat, Škoda), PSA (Peugeot, Citroen) i Fiat (Fiat, Alfa Romeo, Lancia), stoga vrijedi gledati isključivo modele spomenutih proizvođača.
Primjerice, uredni 206 1.4 HDi ili Punto Multijet 1.3 JTD u Njemačkoj koštaju oko 1600 do 2200 eura. Ako želite biti posebni, dobar Lupo 1.2 TDI 3L možete dobiti za 3300 eura s urednom servisnom knjižicom i manje od 100.000 km.
Također, dobar Audi A2 1.2 TDI stoji oko 6500 eura, ali kao i za Lupo 3L TDI ne plaćate niti kune davanja, jer ima CO2 od 81 gram, pa su troškovi unosa doslovce 1 posto (487,5 kuna). Jedini je pravi minus što kod kupnje vani nemate mogućnost kreditiranja kao kad kupujete po salonima u Hrvatskoj. St oga, pamet u glavu, gotovinu u džep i put u Njemačku. Imate li žicu za rabljene, možete uštedjeti ili barem naći nešto što vas privlači, a kod nas je rijetkost.
Putni troškovi
U izračun isplativosti uvrstili smo i putne troškove, odnosno troškove koje kupca očekuju kad krene po odabrani automobil. U to se osim zrakoplovne karte ubrajaju i piće i hrana, gorivo za povratak, carinske tablice s pripadajućim osiguranjem, vinjete i cestarine, odnosno tunelarine. Uglavnom, svi troškovi u slučaju da po rabljeni automobil odlazite u Frankfurt.
Kao i kod nas: Svaki treći s lažnim brojem kilometara
Samo tjedan dana prije početka suđenja skupini trgovaca rabljenim automobilima iz Münchena u travnju prošle godine njemački autoklub ADAC objavio je podatak da je svakom trećem polovnjaku prodanom u Njemačkoj namještena kilometraža i da se ukupna šteta procjenjuje na oko 6 milijardi eura.
I dok su pred desetak godina prevaranti najčešće posezali za bušilicom, danas se kilometri vraćaju uz pomoć prijenosnog računala i odgovarajućeg kabela, u z trošak od svega 50 eura. Stoga, oprez!
A ako vam se ne žuri kupovati rabljeni auto iz Njemačke, Austrije, Italije…, možda je najbolje pričekati do 1. siječnja 2014. godine. Zašto? Pogledajte klikom ovdje.