Mislili ste da ulazak u Europsku uniju otvara goleme mogućnosti kupnje jeftinijih rabljenih vozila iz drugih članica EU-a čije će cijene značajno kleknuti, jer se više ne mora plaćati 25 posto PDV-a na taj potez?
Nažalost, prevarili ste se, posebno ako ste računali priuštiti sebi neki stariji, jeftiniji auto. Istina, PDV-a više nema, ali zato ima novih trošarina koje se sada naplaćuju po dva kriterija i dvije tablice: prema vrijednosti auta i emisiji ugljičnog dioksida (CO2), piše portal SlobodnaDalmacija.hr.
Nije ni to problem: problem je to što se vrijednost auta neće određivati po onim računima za to vozilo koje ste kupili u Njemačkoj, Francuskoj… već prema hrvatskim katalozima koji su, pogađate, “masniji” od stvarnih cijena vozila u Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Austriji…
– Pored činjenice da više ne moramo plaćati PDV, ostalo je veliko opterećenje trošarinama koje se obračunavaju po vrijednosti auta i ovisno o emisiji CO2, te o vrsti goriva.
No, te se trošarine obračunavaju na cijene vozila hrvatskih kataloga koje su, kako sam čuo, trostruko veće od cijena vozila u EU-u. Kakve su cijene u tim katalozima, nitko ne zna – objasnio nam je jedan dalmatinski trgovac rabljenim automobilima koji tvrdi da se od 1. srpnja našao na sto muka premda se radovao ulasku u Uniju jer je mislio da će posao procvasti zbog pada cijena polovnih vozila.
Prepisani katalozi
– Cijene će nešto pasti za novije aute s manjom emisijom CO2 ispod 120, 130 grama po kilometru, ali za starije neće. Evo, po novom, Alfa Romeo iz 2001. godine koštat će kupca isto kao i prije prvog srpnja – 1500 eura – premda više nema PDV-a. U toj cijeni je 500 eura koliko sam platio vozilo u EU-u, 400 eura trošarine, po 200 eura troška za homologaciju, te transport, a 200 eura je i moja marža.
Ista bi ta alfa kod Nijemca sa svim davanjima i trgovačkom maržom od 200 eura koštala od 800 do 900 eura, a kod Bugara oko 820 eura. Svuda su manja davanja na rabljene aute nego kod nas, a čak su i u susjednoj Bosni i Hercegovini oko 26 posto iako ta država nije u Uniji, a mi jesmo – pripovijeda nam sugovornik koji imenom nije želio u javnost, jednako kao ni drugi trgovci s kojima smo kontaktirali.
Svi su nam neslužbeno potvrdili da imaju mnogo neodgovorenih pitanja, da ne bi u javnost nikako imenom, da čekaju što će biti… O katalozima kažu da su čuli da su ih naši preuzeli od Slovenaca, drugi kažu je štos u tome da su cijene u katalozima navodno određene po cijenama vozila u Hrvatskoj u vrijeme kad je to vozilo proizvedeno u nekoj zemlji EU-a, te se s tih cijena skida određeni postotak na starost vozila i u konačnici određuje trošarina.
– Naši članovi imaju puno otvorenih pitanja pa očito možemo zaključiti da vlada cijela zbrka na ovom tržištu. I mi kao institucija imamo niz pitanja na koje čekamo odgovore – rekla nam je Sanja Smoljak Katić, direktorica Udruge trgovine iz sustava Hrvatske udruge poslodavaca.
Na naše pitanje zbog čega su cijene iz hrvatskih kataloga, kako tvrde neki trgovci, triput veće od cijena vozila u EU-u, iz Ministarstva financija nam nisu opovrgnuli niti potvrdili ovu tezu, nego su nam objasnili da je Zakon o posebnom porezu na motorna vozila “potpuno usklađen s pravnom stečevinom EU-a” i da se “u oporezivanju rabljenih motornih vozila mora osigurati neutralnost”.
“U obzir, dakle, treba uzeti vrijednost vozila u državi u koju se vozilo unosi, u konkretnom slučaju RH, budući da jedino tako ne može doći do diskriminacije između unesenih vozila i sličnih na domaćem tržištu. Zbog toga se pri utvrđivanju porezne osnovice rabljenih vozila utvrđuje njihova vrijednost na hrvatskom tržištu, dok je vrijednost u državi iz koje dolaze irelevantna za oporezivanje”, tvrde u Ministarstvu.
Znači, jasno vam je, čuva se ravnopravnost tako da se papreno oporezivana auta iz vremena prije našeg ulaska u EU ne bi ofendila i našla diskriminirana nižim cijenama.
Nekad su nam trošarine bile takve da bi onaj tko je kupio novog VW golfa državi na ime PDV-a i trošarina uplatio jednog renaulta twinga premda vlastite proizvodnje automobila nikada imali nismo da bismo je tako štitili.
Tako nije red ni da danas, nakon ulaska u EU-u, malo odahnemo. Proračun će nam biti sit, male ovčice i dalje na broju, samo sa sve manje runa i bez mogućnosti da si priuštimo neki stari polovni auto po cijeni kakvu plaćaju Hans, Franco ili Pierre.
Kako prijaviti i registrirati vozilo?
Nakon što rabljeni automobil koji ste kupili u EU-u unesete u Hrvatsku, jer na području Unije nema više uvoza i izvoza, nego unosa i isporuke, morate proći ove korake:
1. Proći homologaciju koja košta 625 kuna i dobiti potvrdu o suglasnosti vozila na kojoj je podatak o emisiji CO2. Uz to, ako nemate izvornik COC dokumenta proizvođača auta kojim se potvrđuje da auto posjeduje EU homologaciju, morate je zatražiti od predstavnika proizvođača auta u Hrvatskoj – to košta 400 kuna.
2. U roku od 15 dana od unosa auta prijaviti se nadležnom uredu Carinske uprave, podnijeti poreznu prijavu za obračun i plaćanje posebnog poreza.
3. Kad platite posebni porez ili trošarinu, čeka vas platiti još pet posto poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila.
4. Nakon svega toga možete se javiti MUP-u radi registracije automobila
Po rješenje u Carinu
Ako kupujete rabljeni automobil iz EU-a od trgovca u Hrvatskoj ili ga sami kupujete u nekoj članici Unije, trošarina ili posebni porez obveza je koju morate sami regulirati s carinom.
Ako ste takav rabljeni auto kupili od trgovca u Hrvatskoj, posao oko trošarine obavljate sami ili možete dati punomoć trgovcu da u vaše ime i za vaš račun obavi taj posao za vas, no u oba slučaja, kolika će vam trošarina biti, znat ćete tek kada dobijete rješenje od carine.
Homologacija 625 kn
Ismar Avdagić, ravnatelj Državnog zavoda za mjeriteljstvo, kaže nam da naknade u postupku utvrđivanja sukladnosti pojedinačnog vozila (ili nekada pojedinačna homologacija vozila) iznose kao i prije 15 godina kad je uveden taj postupak provjere vozila pri uvozu.
Znači, za kategoriju osobnih vozila naknada iznosi 625 kuna, a trošak izdavanja potvrde proizvođača 400 kuna (ako vozilo nema EU Certificate of Conformity COC, dok za druge kategorije vozila može biti i niža).