Kada ljeto zakuca na vrata, svi pohitaju u teretanu ne bi li se doveli u red prije odlaska na plažu. Sve one suvišne kilograme, revno skupljane tijekom zime, valja potrošiti. Iz ormara se izvlači laganija odjeća, generalno se čiste stanovi…
A baš onako kao što sebe prilagođavate novom godišnjem dobu, trebate prilagoditi i svog limenog ljubimca. Mazite li ga i pazite, on će vam to znati vratiti. Ili u suprotnom – skupo naplatiti, savjetuje Oryx-grupa.hr.
Danijel Ivanković iz autokuće AutoZubak kaže da je prva i osnovna stvar koju trebate napraviti za svoje vozilo nakon zime temeljito pranje.
– Prije svega treba izvršiti vanjsko i unutarnje pranje i odstraniti sve nakupine koje su se skupljale tijekom zime kao što su lišće u odvodnim kanalima karoserije, ostaci soli ispod blatobrana i lajsni. Sve to radi se u svrhu zaštite laka vozila i sprečavanja pojave korozije.
Također, potrebno je dobro osušiti i podmazati sve gumene brtve na vratima glicerinskim uljem te podmazati mehanizme na svim bravama vrata – pojašnjava Ivanković pa nastavlja:
– Nakon temeljitog pranja vozila potrebno je pojedine dijelove zaštititi podmazivanjem, a uočena oštećenja na laku vozila sanirati kako ne bi došlo do daljnjeg dubinskog oštećenja i naknadnih većih troškova.
Sitna površinska oštećenja laka vozila moguće je zaštititi samoljepivim folijama, u određenim dimenzijama i u boji vozila, koja omogućuju brz i jeftin način zaštite površinskih oštećenja. Jedna od osnovnih zapovijedi za automobile koju svakako treba ispoštovati na prijelazu godišnjih doba jest zamjena guma.
– Gume su jedan od presudnih faktora za sigurnost u vožnji jer ostvaruju kontakt između vozila i ceste. Bitno je da tijekom cijele godine vozilo ima odgovarajuće, ispravne gume jer se one troše u trenju s podlogom. Zamjena zimskih guma ljetnima preporučuje se kada vanjske temperature zraka prijeđu 7 °C, jer s povećanjem vanjske temperature dolazi do promjene tehničkih svojstava zimskih guma, njihova povećanog trošenja i smanjenja udobnosti i sigurnosti u vožnji – kaže Ivanković.
S njim se slaže i Petar Meić-Sidić, vlasnik Autoservisa Meić iz Samobora. Opisuje što bi se dogodilo ako bismo se sa zimskim gumama vozili tijekom cijelog ljetnog razdoblja. – Zimske gume su osjetljive na visoke temperature i zato bi došlo do ubrzanog trošenja, a zbog istrošenja bi došlo do slabijeg kontakta s podlogom pa bi na mokrom kolniku nastalo nekontrolirano zanošenje vozila.
Nakon ugradnje ljetnih guma treba obaviti precizno balansiranje kotača kako ne bi došlo do vibracija koje bi se prenosile na kompletno vozilo – detaljno opisuje Meić-Sidić, a Ivanković nadodaje:
– Također zbog specifičnih uvjeta kolnika u zimskim uvjetima, dolaskom toplijih dana trebalo bi izvršiti kontrolu geometrije vozila kao što su raspon, zatur i nagib jer time se povećava trajnost guma, krajnika i ležajeva kotača.
Sva mehanička oštećenja koja se na vašem automobilu dogode tijekom zime treba što prije sanirati.
– Zbog utjecaja niskih temperatura, vlage, snijega, soli, udarnih rupa, na pojedinim dijelovima i sklopovima nastaju oštećenja i istrošenja. Oštećenja nastaju na podvozju i podnicama vozila. Takva oštećenja treba odmah popraviti i zaštititi – kaže Meić. Svakako se preporučuje da automobil na pregled odvezete u ovlašteni servis jer bi vas tehnika “uradi sam” mogla skupo stajati.
– Kočni sustav treba detaljno pregledati i po potrebi zamijeniti kočne obloge, kočne diskove, kočionu tekućinu, razraditi kočna kliješta i sustav ručne kočnice. Upravljački mehanizam spada također u sustav aktivne sigurnosti i mora biti potpuno ispravan. Moguća oštećenja su spone volana, krajnici spona, zaštitne manžete volana, hidraulične cijevi.
Osnovni uređaj bez kojeg bi ljeto u automobilu bilo pravi pakao jest klima. Priznajte da i vi spadate u one koji rashlađuju automobil čim temperatura prijeđe 20 °C ili pak pokušavate temperaturu u automobilu spustiti na ugodnih 25 dok je vani 38 °C. Iz autoservisa upozoravaju – to su velike pogreške!
– Klima-uređaj se koristi kako bi se stvorio ugodan ugođaj u kabini vozila s ciljem što sigurnije vožnje, te bi uporabu klima-uređaja trebalo prilagoditi vanjskoj temperaturi tako da razlika između vanjske i unutarnje hlađene temperature kabine ne bi smjela prelaziti 5 °C, jer sve ostalo može biti štetno za zdravlje vozača i suputnika u kabini vozila.
Osim drastičnih promjena u temperaturi, klima-uređaji mogu biti i štetni zbog bakterija koje se stvaraju njenim djelovanjem, pa iz AutoZubaka savjetuju:
– Preporuka proizvođača je da prije nego što ćete ugasiti motor vozila isključite klima-uređaj i ostavite uključenu ventilaciju kabine vozila, jer se tijekom rada klima-uređaja stvara vlaga na isparivaču, što u velikoj mjeri pogoduje razvoju bakterija, te će tim postupkom ventilator isušiti isparivač i u znatnoj mjeri spriječiti pojavu bakterija u sustavu klima-uređaja.
Petar Meić-Sidić kaže kako se servis klima-uređaja u prosjeku radi svake dvije godine.
– Servis klima-uređaja obuhvaća provjeru sustava za propuštanje, zamjenu dehidratora, stavljanja ulja za kompresor, punjenje sustava s rashladnim plinom (Freon 134 a), provjeru efekta hlađenja. Uz ovo bi bilo korisno obaviti čišćenje i dezinfekciju ventilacijskih kanala i zamijeniti filtar kabine – kaže Meić-Sidić.