U svakodnevnoj žurbi i strci vrlo lako se može dogoditi da vozač umjesto dizelskoga goriva u spremnik automobila utoči benzin ili benzin “zamijeni” dizelom. I tada u pravilu nastaju pravi problemi za vlasnika automobila. Jer ne samo što će automobil vrlo brzo stati, pa će to vlasnika u prvom trenutku stajati gomilu živaca, nego će ovaj to osjetiti i na vlastitom džepu.
Naime, u slučaju točenja krivoga goriva nema druge nego zaustaviti automobil, ako uopće krene, te nazvati vučnu službu koja će vozilo odvući u ovlašteni servis na ispumpavanje spremnika i daljnje “pretrage” kako bi se utvrdila veličina kvara.
Ako čovjek navrijeme primijeti grešku, odnosno ako odmah prekine točenje i ne ulije više od pet posto krivoga goriva, nikakve štete neće biti. Dovoljno je natankati što više “pravoga” goriva, po mogućnosti do vrha spremnika, i ta mala količina će se izgubiti u toj masi. Bez obzira na to je li riječ o benzinu ili dizelu, procedura je ista. Stoga, kad se gorivo toči, širom otvorite oči !
U devedeset posto slučajeva događa se da se u spremnik automobila s dizelskim motorom utoči benzin. Ako je vozač, shvativši što je napravio, odustao od paljenja motora, gorivo neće doći do sustava za ubrizgavanje, pa je i procedura jednostavnija. Doduše, ne može se izbjeći poziv vučnoj službi koja će doći po automobil.
U samom servisu, s obzirom na to da gorivo nije dospjelo do dizni, dovoljno je slobodnim padom ispustiti natočeno gorivo i to je sve. Potom se nalije pravo gorivo, te nema nikakvih posljedica za motor, kao ni dodatnih troškova.
Dizel umjesto benzina
U slučaju da se umjesto dizela utoči benzin, a vozač nije navrijeme primijetio grešku, automobil će upaliti i u pravilu prijeći možda stotinjak metara, te se nakon toga ugasiti uz napomenu da je daljnja vožnja nemoguća.
Nakon što vučna služba doveze auto u servis, također slijedi pražnjene spremnika i obvezna zamjena filtra nafte. Uz to ide blago propuhivanje samih cijevovoda, te ulijevanje pet do deset litara dizelskoga goriva.
Nakon paljenja agregata automobil mora raditi deset do dvadeset minuta da sagore sve čestice koje su se nakupile u diznama. U rijetkim slučajevima može doći do začepljenja dizni kod commmon-rail dizelaša koje su u pravilu vrlo skupe i svaka nova košta oko dvije tisuće kuna. Iznimno može stradati i sam katalizator, ali samo ako netko uporno, gotovo do iznemoglosti pokušava upaliti motor.
Obvezna zamjena filtra
U praksi su puno rijeđi slučajevi kada se umjesto benzina u spremnik ulije dizelsko gorivo. Postupak je isti kao i s dizelašima. Automobil može čak i raditi, jako dimiti i ne primati gas, a u konačnici vožnja je nemoguća i jedino rješenje je vučna služba i ovlašteni servis.
Tada je obavezna zamjena filtra goriva. Istodobno, može se dogoditi da se onečiste ili začepe sve četiri dizne koje se teoretski mogu očistiti u specijaliziranim servisima. U praksi ih je najbolje zamijeniti novima, ali to košta.
S obzirom na to da je dizel gušći i “masniji” od benzina, češće dolazi do onečišćenja i začepljenja dizni, a i cjevovod se teže čisti. Stoga motor nakon pročišćavanja mora raditi u mjestu najmanje pola sata kako bi počeo normalno raditi.
Trošak preko tisuću kuna
Minimalni trošak krivog točenja goriva stajat će vlasnika više od tisuću kuna. Prema cijeniku HAK-a prijevoz neispravnog automobila na gradskom području plaća se 375 kuna (ako nema iskaznicu HAK-a). Tome treba pridodati i iznos krivo utočenog goriva.
U servisu filtar goriva u prosjeku košta 150 kuna, a sam rad još oko 200 kuna. Kada se sve to zbroji, minimalni trošak je veći od 1000 kuna, naravno uz napomenu da ste imali sreće, pa nije trebalo mijenjati dizne.
Dizel i eurodizel
Dizel koriste isključivo automobili koji imaju atmosferske dizelske agregate, odnosno starija vozila. Istodobno, eurodizel koriste noviji automobili koji imaju common-rail sustav izravnog ubrizgavanja goriva ili pumpu/brizgaljku. Obični dizel zbog nečistoća smanjuje radni vijek novijih motora.
Od jednog točenja dizela umjesto eurodizela ne bi trebalo biti nikakve štete. Međutim, dugoročno korištenje običnog dizela može dovesti i do uništenja visokotlačne pumpe goriva (u narodu poznatija kao Bosch pumpa), kao i svih dizni za ubrizgavanje.
Loživo ulje
Vožnja na loživo ulje zakonski je zabranjena, ali je donedavno bilo dosta slučajeva zlouporabe tog naftnog derivata. Osim što nisu plaćali porez za motorna vozila (što stvara razliku u cijeni) riskirali su da im policija zaplijeni vozilo. Inače, loživo ulje je punonečistije od običnog dizela. Ima visok sadržaj sumpora i ostalih nečistoća što je vrlo štetno za sam motor, te je najbolje ne upotrebljavati ga bez obzira na jeftinoću, savjetuje SlobodnaDalmacija.hr.