Održavanje vozila

CIJENE REZERVNIH DIJELOVA Skuplji i do 15 posto nego lani

Servisi su uspjeli izbjeći probleme u kakve je upala prodaja automobila. Rezervni dijelovi kasne i nešto su skuplji nego lani, no sve je to puno manje izraženo nego na tržištu vozila

Do 30 posto u posljednje su dvije godine poskupjeli novi
automobili, a otprilike toliko poskupjeli su i rabljeni. Usporedo
s tim, poremećeni su opskrbni lanci diljem svijeta te se na aute
čeka i do godinu dana. Dakle, nema ih i skuplji su nego ikad.
Logično je pretpostaviti da su se kašnjenje i poskupljenje s
prodaje automobila prelilo na postprodaju, odnosno da su se
problemi iz prodajnih salona preslikali i u servisne radionice.
Jer, automobila na tržištu nema jer proizvođači ne uspijevaju na
vrijeme nabaviti sve dijelove za njihovo sklapanje, a njih pak
nema jer nema dovoljno sirovina za njihovu proizvodnju i nema
dovoljno kapaciteta u raspoloživim tvornicama da se udovolji
potražnji. Ako nema dijelova za nove automobile, nema ih ni za
stare. Logično? Ipak nije.

Servisi, srećom, nisu upali baš u takve probleme. U njima nije
zavladala opća nestašica dijelova, već se u pojedinim servisima
čeka samo na neke grupe dijelova, a i ta čekanja nisu tako
dugotrajna kao ona na nove automobile. Također, dijelovi jesu
poskupjeli u zadnjih godinu dana, no to se poskupljenje ne može
mjeriti s onim kod cijena novih i rabljenih automobila. Rezervni
dijelovi za osobne automobile u prosjeku su 15 posto skuplji nego
lani. Dakle, u postprodaji je situacija puno bolja nego u
prodaji, a kad je na pojedini dio i potrebno pričekati, to
čekanje je kratkotrajno. To je zajedničko svim markama, odnosno
njihovim ovlaštenim servisima, iako se razlikuju u načinima na
koje se bore da vlasnici vozila što manje osjete poteškoće.

– Volkswagen koncern donio je stratešku odluku da su kupci u
postprodaji prioritet pri isporuci originalnih dijelova, što
dokazuje i postojeća stabilnost isporuke u ovlaštenoj mreži
Volkswagen koncerna. Ovakva isporuka rezultat je strateškog
disperziranja proizvodnje dijelova na više različitih lokacija u
Europi i svijetu te višegodišnje suradnje s pouzdanim
dobavljačima. Za pojedine pozicije vezano za poluvodiče postoje
problemi pri isporuci, ali za takve slučajeve smo u suradnji s
dobavljačem definirali posebne procedure za praćenje statusa
pozicije te traženje alternativnih rješenja – pojašnjavaju iz
tvrtke Porsche Croatia, zastupnika marki Volkswagen, Škoda, Audi,
Seat i Cupra. S obzirom na takvu organizaciju, nisu zabilježili
veće probleme vezano za servisiranje i popravak vozila u
ovlaštenoj mreži. Pojedinačne slučajeve u kojima ipak dolazi do
zastoja popravka zbog neisporuke nekog dijela, kažu, rješavaju
individualno.

– Rast cijena prati rast stope inflacije na nivou EU-a, kao
uostalom i u drugim gospodarskim granama. Autoindustrija,
nažalost, nije izuzeta od toga. Razlike među markama su
zanemarive. S obzirom na trenutačnu situaciju, postprodajno
poslovanje u našoj ovlaštenoj mreži stabilno je i pod kontrolom.
Nastavit ćemo se prilagođavati promjenama na tržištu kako bismo
takvo stanje održali do normalizacije poslovanja, za koju je
teško predvidjeti kada će doći – navode.

S rastom cijena i blagim kašnjenjem dijelova slična je situacija
i u tvrtki Autocommerce, koja zastupa marke Fiat, Alfa Romeo i
Jeep. Prosječno poskupljenje dijelova za njihove marke automobila
u ovoj godini je 12 posto, a sljedeće godine očekuju manji rast
cijena. Normalizacija isporuka, kažu, već je vidljiva unazad
dva-tri mjeseca.

– U zadnjih godinu dana najveće smo probleme imali s isporukama
raznih DPF-a, senzora DPF-a, općenito raznih vrsta senzora,
pojedinačne vrste centrala i radio infotainmenta. Najviše se
čekalo na DPF-ove. Najviše naših dijelova dolazi iz Italije i iz
Sjedinjenih Američkih Država. Oba izvora dijelova bila su
podjednako pogođena nestašicama – pojašnjavaju.

– U vrlo rijetkim slučajevima dolazilo je do zastoja u
servisiranju kad se radilo o krucijalnim dijelovima, većinu
nestašica uspješno smo premostili dodatnim zalaganjem servisnih
stručnjaka, primjerice djelomičnim čišćenjima DPF-ova, ponudom
drugih rješenja da vozilo ne stoji do dolaska novog materijala.
Dakle, u servisima rade sve kako bi riješili problem, da vlasnik
automobila zadovoljan odveze vozilo.

– Izvanredne okolnosti traže i izvanredna rješenja, od ponude
zamjenskih dijelova, rabljenih, privremenog osposobljavanja,
izrade vlastitih npr. crijeva, bravarskih proizvoda. Strankama se
objasni situacija, predlože se privremena rješenja i u većini
slučajeva se uspije pronaći razumno rješenje, uvijek vodeći
računa da je ono sukladno projektiranim svojstvima vozila –
pojašnjavaju iz tvrtke Autocommerce.

Ford Postprodaja za sada se također još nije susrela s većim
problemima kod isporuke dijelova. Postoje pojedinačni,
individualni slučajevi gdje dolazi do čekanja dijelova koji su se
proizvodili u Rusiji. Ford dijelovi primarno dolaze iz Mađarske i
Njemačke, dok se sama proizvodnja istih rasprostranjuje kroz više
zemalja.

– Nevezano uz situaciju u kojoj smo se svi našli, Ford EU
sustavno korigira cijene dijelova. U prosjeku na godišnjoj razini
došlo je do poskupljenja od cca 10%. Kod individualnih slučajeva
poskupljenja mogu biti znatno veća, ovisno o zemlji u kojoj se
proizvodi određeni dio. U ovim trenucima ne možemo sa sigurnošću
znati kada se točno očekuje normalizacija s obzirom na to da naše
cijene dijelova i isporuka ovise o više parametara (npr.
vrijednosti dolara, situacijama u određenim državama…) –
pojašnjavaju iz Forda.

U Opelovim servisima također nisu zabilježili veće probleme. Kažu
da im se generalno rokovi isporuke za rezervne dijelove nisu
povećavali. Imali su u zadnje vrijeme nekoliko dijelova na koje
su čekali duže nego inače, a radilo se o elektroničkim sklopovima
i dijelovima karoserije.

– Ovo su bili izdvojeni slučajevi i ne bismo rekli da postoji
generalni problem s ovim grupama proizvoda. Dijelovi za naša
vozila su većinom proizvedeni u EU, a dolaze iz njemačkog i
francuskog skladišta. Većina dijelova kojima je rok bio produžen
dolazila je iz francuskog skladišta – pojašnjavaju. Kako nema
kašnjenja dijelova, nema ni zastoja u servisiranju – osim u
iznimnim situacijama. I kod njih je cijena rezervnih dijelova
rasla u skladu s inflacijom.

– Neki dijelovi su poskupjeli više, neki manje, ali generalno
nije bilo znatnijih skokova cijena – kažu u Opelu.

I iz Honde navode da im rezervni dijelovi u servise uredno
dolaze, u razmaku od pet do devet radnih dana. Njima nisu
problematične kategorije proizvoda, već zemlje iz kojih dijelovi
dolaze, a pristižu im iz Japana, Kine i Velike Britanije. Cijene
dijelova u prosjeku su im, u odnosu na prošlu godinu, porasle 15
posto.

U Mazdi također kažu da uglavnom nemaju bitnih poteškoća s
rokovima isporuke rezervnih dijelova, uz neke izuzetke.

– Produženi rokovi čekanja za karoserijske dijelove uzrokovani su
logistikom i dobavom iz Japana. Dijelovi dolaze većinom iz
Japana, ali ima i europske proizvodnje. U većini slučajeva nema
zastoja u servisiranju vozila, vrlo je mali broj slučajeva kod
kojih se čekanje na dio proteže na više od mjesec dana – navode.
Kod njih su cijene dijelova u odnosu na prošlu godinu različito
porasle za različite grupe dijelova, neovisno o modelu vozila.
Ukupno povećanje je ponderiranih 6%.

U Peugeot, Citroën i DS servisima nema posebne nestašice
dijelova, osim pojedinih električnih komponenti koje imaju
mikročipove. Stoga nema ni zastoja u servisiranju, osim u
iznimnim slučajevima. Isporučivost na prvi poziv, navode, i dalje
je veća od 90%. Većina dijelova dolazi im iz EU, a rast cijena
odnosi se na sve kategorije dijelova podjednako.

– U 2022. rast cijena je između 12 i 15%. Za problematične
dijelove normalizacija se očekuje tek krajem 2023. – kažu iz
zastupništva ovih francuskih marki.

Kad na originalni dio treba dulje čekati, praksa oko ugradnje
zamjenskog dijela drugog proizvođača razlikuje se od marke do
marke. Primjerice, Fordovi servisi za vozila u garanciji rade
isključivo s originalnim dijelovima te vlasniku takvog vozila ne
mogu ponuditi zamjenski dio drugog proizvođača. Za vozila izvan
garancije, mogu ponuditi zamjenski dio. Vlasnici u većini
slučajeva prihvaćaju zamjenske dijelove kako bi im vozilo bilo
čim prije osposobljeno. Ako se na rezervni dio čeka duže, u
Opelovim su servisima spremni ponuditi dio iste kvalitete. No,
kako kažu, vlasnici vozila većinom su spremni pričekati
originalni dio. Dijelovi za Peugeot, Citroën i DS vozila dostupni
su u više od 90% slučajeva, ali imaju i liniju dijelova Eurorepar
za sve marke vozila (od treće godine starosti) gdje je dostupnost
još i veća.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije