Neki proizvođači su namjerno uništeni, no većina ih je propala zbog nesposobnosti, nepouzdanosti, neprilagođenosti modela ili jer su automobili jednostavno bili loši. Nekada su bili velikani, inovativni proizvođači stotine tisuća automobila, stvarali snove na kotačima i postavljali nove standarde. No danas ih više nema.
Popis velikana automobilske industrije koji su morali staviti ključ u bravu je vrlo dugačak. Neki su propali zbog krize, drugi zbog zasićenja tržišta i promjena političkih prilika, a mnogi kao žrtve svoje nesposobne uprave ili pak zato što su im proizvodi jednostavno bili – loši, piše 24sata.hr.
No neke od nestalih marki i danas postoje – samo što su im vlasnici promijenili ime. Izdvojili smo najzanimljivije među njima, od onih koji su nestali zbog krize i početka Drugog svjetskog rata sve do proizvođača kojima je presudila ova aktualna kriza. Njene najsvježije žrtve su nekada slavni švedski SAAB i propali njemački eksperiment Mercedesova konkuriranja velikom Rolls-Royceu – Maybach.
Maybach 1909. – 1940. i 1997. – 2013.
Proizvođač luksuznih automobila dobro je poslovao sve do Drugog svjetskog rata, a nakon toga više nije bilo potrebe za takvim automobilima. Oživio ga je Mercedes kao svojevrsnu konkurenciju Rolls Royceu, no potpuno je podbacio. U 15 godina je prodano samo 3000 automobila. Zbog toga je Maybach ponovno ukinut, s malo nade da se ikada više vrati.
Rover 1904. – 2005.
Agonija britanskog proizvođača započela je 1994. kad je čitavu Rover grupu kupio BMW. Već 2000. Nijemci su se riješili svih marki grupacije osim Minija. Rover se od zanemarivanja pod BMW-om više nije oporavio, a nova tvrtka MG Rover je životarila još pet godina. Vlasnici imena su danas Indijci.
Talbot 1903. – 1992.
Francuski proizvođač je prije Drugog svjetskog rata radio fascinantne automobile, no nakon toga je krenulo naopako. Marku su kupovali mnogi, a zadnji vlasnik je bio Peugeot pod kojim je Talbot procvao početkom ‘80-ih, ali se brzo ugasio. Posljednji automobil je proizveden 1986., a kombi 1992.
SAAB 1947. – 2011.
Švedski velikan još je jedna tvrtka koja je do propasti stigla pod režijom GM-a. Amerikanci su je prodali 2010., no agonija se nastavila sve do 2012. i konačnog bankrota. Tvrtku je nakon toga kupio kinesko-japanski konzorcij koji najavljuje povratak Saaba za dvije, tri godine. No to je vrlo upitno.
Pontiac 1936. – 2010.
Pontiac je samo jedan u nizu legendarnih američkih proizvođača koje je uništio nedovoljan razvoj i nemogućnost reagiranja na konkurenciju iz Japana i Europe. GM je Pontiac ugasio kako bi se koncentrirao na svoje preostale marke. Zanimljivo, 2004. gubitaš GM ugasio je još jednog velikana – Oldsmobile.
Datsun 1931. – 1986.
Ova marka zapravo nije propala nego je preimenovana u danas poznati i uspješni Nissan. Datsun je bio najpoznatiji po svojem atraktivnom sportskom automobilu 240 Z. Nissan 2014. godine planira vratiti marku Datsun kao proizvođača jeftinih automobila za siromašnija tržišta, Azije, Afrike i Europe.
Horch 1904. – 1940.
Horch je bio “njemački Rolls Royce”, proizvođač izuzetno velikih, skupih i luksuznih automobila, no zapao je u probleme. Nakon što ga je kupio DKW, koji se zatim udružio u Auto Union, počela je proizvodnja sve manjih i jeftinijih automobila. Zanimljivo – iz Horchovih tvornica je izašao i prvi Trabant 1957.
Lagonda 1906. – 1947.
Jednog od najcjenjenijih britanskih proizvođača osnovao je američki operni pjevač. Radili su fascinantne automobile, no bili su podjednako talentirani za financijske probleme. Često su mijenjali vlasnike, a prodaja Astonu Martinu bila je kraj. Lagonda bi se trebala vratiti 2014. kao proizvođač SUV-ova.
NSU 1901. – 1977.
Svojedobno jedan od najjačih njemačkih proizvođača automobila proizvodio je Prinza, model koji je na ovim prostorima bio kultni, te Ro 80, naprednu limuzinu ispred svog vremena. Nakon preuzimanja od VW grupe 1969. tvrtka je poživjela još osam godina, a pokopala ju je velika nepouzdanost modela.