Savjeti

PRAZAN AKUMULATOR Kako pravilno pokrenuti vozilo pomoću kabela?

Moramo biti svjesni da s nestručnim rukovanjem s kabelima možemo oštetiti električne i elektroničke dijelove našeg vozila, kao i vozila koje nam pomaže sa svojim akumulatorom

HAK-ov tehnički suradnik Marin
Morava
 objasnio je zbog čega možemo ostati bez
struje u vozilu, kako ispravno spojiti kabele i zašto je, ipak, u
trenutku kad ostanete bez struje bolje zvati HAK.

Simptomi praznog akumulatora

Simptomi praznog akumulatora nisu uvijek isti, često se razlikuju
u ovisnosti o ispražnjenosti akumulatora ili nastaloj
neispravnosti na akumulatoru pa ih možemo podijeliti u tri
najčešće različite razine situacija na terenu.

1. Dolaskom do vozila najčešće uočavamo da daljinski upravljač ne
otključava vozilo, a pokazivači smjera se ne uključuju, ulazak u
vozilo nije moguć osim otključavanjem na mehaničku bravicu vrata
izvana.
Ulaskom u vozilo uočavamo da se pokušajem uključivanja kontakta
ništa električki ne pokreće u vozilu. Ako nije moguće pokrenuti
ni sva četiri pokazivača smjera na unutrašnjem prekidaču riječ je
o duboko ispražnjenom akumulatoru ili potpuno neispravnom
akumulatoru.

2. Druga situacija je da dolaskom do vozila krenemo otključavati
daljinskim vozilo i uočimo da pokazivači smjera slabo zasvijetle,
a centralne brave s mukom otključavaju, pa nekad uspiju
otključati, a nekad krenu i stanu  s radom te je potrebno
mehanički dodatno otključati vrata. Ulaskom u vozilo želimo
pokrenuti motor, ali instrumenti na kontrolnoj ploči počinju
nepravilno raditi kao da je otkazala sva elektronika vozila. Ovaj
tip ispražnjenosti akumulatora je najopasniji za elektroniku
vozila jer trenutno je akumulator ispod nazivnog radnog napona
ili je neispravna neka od ćelija akumulatora. Poželjno je ne
pokušavati uspostavljati kontakt ili otključavati centralne brave
vozila jer je već moguće da je nastala šteta na elektronici
vozila pod niskim naponom. Treba stati sa svim radnjama,
evidentno je da nešto nije uredu sa strujom vozila.

3. Također imamo i situaciju kada je moguće ući u vozilo s
daljinskim otključavanjem, uspostaviti kontakt, uključiti svjetla
ili neki drugi potrošač u vozilu, ali s pokušajem pokretanja
motora čujemo nekakvo kliktanje u motornom prostoru ili se ništa
ne događa okretanjem ključa. Ako se i događa moguće je čuti
slabašno pokretanje motora bez uspješnog paljenja motora (u
pitanju je premali broj okretaja el. pokretača). Ovaj tip
ispražnjenosti akumulatora je problem kod ispražnjenog
akumulatora do dozvoljene granice napona ili s kvarom jedne od
ćelija akumulatora. Obzirom na smanjeni kapacitet akumulatora
nije moguće u potpunosti ostvariti veće potraživanje za
električnom energijom kao što je u pitanju pokretanje motora.

Analiza problema nemogućnosti pokretanja motora

Bilo koje od navedenih stanja akumulatora potrebno je
racionalizirati na način da ste vjerojatno zaboravili isključiti
el. potrošač vozila prilikom mirovanja – kao što su uključena
vanjska svjetla, pokazivači smjera, nedovoljno zatvorena vrata
ili prtljažnik pa je ostalo uključeno svjetlo u vozilu ili je
možda dodatno ugrađen ili je uključen uređaj ostao u radu, a tu
je potom i niz drugih trošila koji su mogli isprazniti
akumulator. Drugo i često pitanje koje si trebamo istodobno
postaviti je starost akumulatora u vozilu. Ako znamo kada smo
prvi puta već mijenjali akumulator, vrlo vjerojatno će sličan
period proći do ponavljanja istog problema. Problemi sa samim
akumulatorom kod nekih vozila mogu započeti od 2 godine starosti
akumulatora do onih najizdržljivijih i preko 10 godina starosti
akumulatora.

Nije nužno uvijek da je u problemu akumulator – mogući su i razni
drugi bliski problemi kao neisključena alarmna zaštita vozila,
prazna baterija u ključu, nepritisnuta papučica kvačila ili
kočnice, ručica automatskog mjenjača nije u parkingu, kod nekih
vozila i vrata moraju biti zatvorena ili poklopac motora…
Također, moguće je da imamo prisutnu neispravnost s kontakt
bravom, el. pokretačem, alternatorom…

Dobro je znati prije spajanja kabela za
startanje

Ako mislimo da je vrijeme za spojanje kabela za startanje na
vozilo svakako moramo biti svjesni da s nestručnim rukovanjem s
kabelima možemo oštetiti električne i elektroničke dijelove našeg
vozila, kao i vozila koje nam pomaže sa svojim akumulatorom, a
oštećenja mogu biti do razine neisplativosti popravka vozila.
Također, rijetke su ali i moguće veće tjelesne ozljede zbog
nekorištenja zaštitnih sredstava prilikom izvođenja ovog tipa
radnje. Svakako je preporuka da ovu uslugu izvršava stručno i
educirano osoblje s profesionalnom opremom na ovom području rada
i pružanja usluga. HAK-ovi mehaničari su educirani i
svakodnevno pružaju adekvatnu uslugu s profesionalnom opremom za
startanje i u mogućnosti su ispitati stanje akumulatora prije
spajanja kabela te tako procijeniti da bi spajanjem kabela moglo
doći do većih oštećenja na elektrici i elektronici vozila kojem
pomažemo, kao i do pregaranja osigurača kabela vozila pomoći na
cesti. Dobro je znati da spajanjem hobi kabela nemao zaštiti
osigurač što samu radnju čini izuzeto opasnom, ako je sami
provodimo i nismo sigurni što je zapravo pravi problem na vozilu
kojem se ne može pokrenuti motor. Također, ako smo sami i
uspješno pokrenuli motor ostaje niz upitnika: je li punjenje
akumulatora ispravno, je li akumulator ispravan za daljnju
vožnju, postoji li mogućnost oštetećenja  alternatora
daljnjom vožnjom zbog neispravnog akumulatora i još niz sličnih
problema. Ako isključivo koristimo kabele za startanje bez
ispitne opreme i dijagnostičkih uređaja, nismo u mogućnosti
analizirati uzrok nastalog problema nakon pokretanja motora i tu
većinom priča završava, a djelatnici pomoći na cesti rade
dijagnozu nastalog problema i nakon pokretanja motora procjenjuju
što je bilo neispravno je li moguće nastaviti daljnju vožnju s
vozilom.

Izvođenje spajanja kabela

1. Potrebno je imati zadovoljavajuće vozilo koje će osigurati
pomoć s jednakim ili većim ugrađenim akumulatorom (Ah) od praznog
akumulatora kojem ćemo pomagati. Idealno bi bilo da imamo
prijenosni starter za ovu radnju.

2. Potrebno je imati dovoljno duge kabele sa za startanje s
izoliranim štipaljkama, sa zadovoljavajućim presjekom vodiča i
kvalitetnim štipaljkama za odgovarajuće područje primjene jer
kabeli za benzinske motore najčešće nisu od pomoći za pokretanje
dizelskih motora. Gotovo je dvostruko manji protoka struje nego
li je potrebno za dizelski motor pa se u prodaji također
razlikuju.

3. Rijedak je događaj da akumulator eksplodira, ali je mogućnost
otvorena. Stoga će dobro doći i sunčane naočale u svrhu zaštitite
očiju ako nemamo potpuno odgovarajuće zaštitne naočale. Zaštita
ruku je poželjna s rukavicama, što zbog mogućnosti eksplozije
akumulatora, što zbog slabih kabela ili loših spojeva – često se
štipaljke i vodiči mogu jako zagrijati zbog loše provodljivosti i
tako prilikom dodira kabela moguće je ozbiljno opeći kožu.

4. Potrebno je koristiti upute vozila. U uputama za svako će
vozilo biti slikovito prikazane točke za priključiti plus i minus
štipaljke kabela, najčešće su to pozicije u motornom prostoru
vozila ako nije drugačije opisano u uputama od vozila.

5. Kada smo pozicionirali priključne točke potrebno je vozilo
koje pomaže s napajanjem struje i priključcima približiti što je
više moguće susjednim točkama kako bi kabeli uspjeli po dužini
povezati dva vozila.

6. Prije spajanja kabela potrebno je izvaditi ključeve jednog i
drugog vozila izvan vozila i zatvoriti vrata te pričekati do pet
min da vozila budu u stanju mirovanja (struje).

7. U pravilu za prvi spoj štipaljke kabela za startanje se bira
crveni kabel i priključuje se na vozilo koje će biti izvor
napajanja, a točnu poziciju plus spoja na vozilu pronalazimo
prema slikovitim uputama od vozila. Najčešće je u pitanju sama
spojnica na plus polu akumulatora.

8. Drugi kraj štipaljke crvenog kabela vodimo do vozila kojem
pomažemo i po istom kriteriju pronalazimo priključnu točku plusa
na vozilu prema uputama od tog vozila i najčešće je u pitanju
plus pol praznog akumulatora i ostvarujemo drugi spoj.

9. Koristimo drugi crni kabel kako bi povezali minus priključne
točke između dva vozila pa treći spoj spajamo isto prema uputama
od vozila a u pitanju je najčešće minus pol akumulator vozila
koje pomaže s izvorom napajanja, ali i ne mora biti – zato se
treba držati isključivo uputa vozila.

10. Završno četvrti spoj drugog kraja crnog kabela ostvarujemo
isto prema uputama vozila i najčešće je u pitanju metalno kućište
motora ili mjenjača koje nije obojeno i nije s malim površinskim
presjekom metala, ali također koristiti prema uputama vozila.

11. Nakon spojenih kabela daljinski zaključamo i otključamo
vozilo kojem je bila potrebna pomoć i sjednemo te pokušamo
pokrenuti motor. Ako se motor regularno okreće s el. pokretačem,
a motor ne pali to pokretanje ne bi trebalo trajati više od 15
sekundi, da ne ispraznimo akumulator od pomagača i ne pregrijemo
el. pokretač jer očito je prisutan neki drugi problem.

12. Ako je vozilo regularno upalilo potrebno je ostaviti i dalje
povezane kabele i pokrenuti motor vozila koje je pružalo pomoć i
pustiti ih da zajedno odrade do 10 min sa spojenim kabelima.

13. Nakon potrebe odvajanja kabela preporuka je ugasiti jedan i
drugi motor i izvaditi ključ za paljenje izvan vozila i pričekati
koju minutu i zatim odvojiti kabele obrnutim redom od spajanja.

Siva zona rada

1. Ako nema uspjeha s pokretanjem el. pokretača ili je premali
broj okretaja el. pokretača, provjerimo spojeve kabela jesu li
dobro ostvareni kontakti sa štipaljkama kabela. Ako nema pomoći
trebali bi odustati od daljnjih aktivnosti.

2. Ako nemamo izlaz iz nastale situacije često je jedno od loših
rješenja, koje će poboljšati učinak pokretanja, da vozilo koje je
izvor napajanja pokrenemo s povezanim kabelima i podignemo
okretaje motora na 2000 okr/min i punimo akumulator u trajanju od
10 min. Problem u ovoj radnji je što ne znamo zašto druga strana
nije uspjela pokrenuti motor sa spojenim kabelima i riskiramo da
oštetimo elektriku i elektroniku ispravnog vozila, ako je s druge
strane problem s akumulatorom ili neispravnim el. pokretačem.
Tada nam mogu nastupiti ozbiljne štete na vozilu ako nekomu
pomažemo s navedenim neispravnostima. Od ozbiljnih štete jedino
nas u tom trenutku mogu spasiti zapravo tanki i loši kabeli koji
će se pregrijati i spriječiti će veću štetu na vozilu koje je
izvor napajanja.

3. Jedna od najgorih kombinacija kako bismo ipak pokrenuli motor
je da se prilikom rada vozila, koje je izvor napajanja drugom
vozilu, puni akumulator 10 min i zatim se podižu okretaji motora
te se krene se pokretati motor drugog vozila s praznim
akumulatorom. Sve ovo se događa zbog slabo provodljivih kabela
ili postojećih neispravnosti na drugom vozilu i često rezultira
ozbiljnim kvarovima na vozilu koje ‘daje struju’, a vozilo kojem
smo pomagali uspije se pokrenuti i nastavlja s vožnjom.

4. Nakon uspješnog pokretanja motora jedna od opasnijih radnji je
odvojiti kabele za startanje tijekom rada motora. Prekidanjem
strujnog kruga možemo zbog razlika naponskih potencijala između
dva akumulatora i dva alternatora u radu uzrokovati kratki skok
visokog napona, koji može biti štetan za elektroniku vozila.
Zapravo, to je neprihvatljiva radnja kao da kućno računalo
isključujemo za vrijeme rada iz napajanja a da ga prethodno nismo
stavili u stanje mirovanja.

Izvor: revijahak.hr

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije