Vijesti / Automobilizam
Automobilizam
STAROST GUMA Godine (ni)su važne
Damir Špehar/PIXSELL

Sigurnost vožnje

STAROST GUMA Godine (ni)su važne

Donosimo odgovore na najčešće dileme o korištenju guma na automobilima te pitanju njihove tehničke ispravnosti

Na forumima ili u usmenoj predaji najviše je nedoumica oko starosti guma na tehničkim pregledima pa riješimo – jednom za svagda – tu dvojbu. Pravilnikom o tehničkim pregledima vozila i Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama nije propisano ograničenje na starost guma, pa se ista niti ne provjerava. Ali se stoga provjerava je li dimenzija guma na vozilu odgovarajuća (upisana u prometni dokument) te kakva je potrošenost (dubina gaznog sloja min. 1,6 mm), odnosno postoji li oštećenost gaznog sloja ili bočnice gume. Preporuka je, međutim, da se gume najkasnije zamijene nakon osam (zimske) ili deset (ljetne) godina. Što se ugradnje guma različitih proizvođača ili profila tiče, one prije svega moraju biti onih dimenzija koje su odobrene od proizvođača automobila ili naknadnim atestom. Drugi je uvjet da su na istoj osovini potpuno jednake po svemu (marci, tipu, nosivosti, vrsti…). Također, na tehničkom pregledu indeksi brzina i nosivosti moraju biti zadovoljavajući za najvišu brzinu/nosivost vozila, piše portal ams.hr.

Nažalost, ovo predstavlja potencijalan problem kod vozila visokih performansi (npr. s najvišom brzinom od 250 km/h) gdje je često teško pronaći zimske gume koje zadovoljavaju propisane uvjete. A kada već govorimo o zimskim gumama, članak 72, spomenutog Pravilnika, ih definira isključivo oznakama M+S, M.S. Ili M&S. Ipak, s početkom 2018. svi proizvođači novih zimskih guma u EU moraju imati tzv. ‘Alpski simbol’ (3PMSF) kao svojevrsno jamstvo da su zadovoljili odgovarajući test kočenja na snijegu.

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Zašto se zbog guma ‘pada’ na tehničkom pregledu?

- Premala dubina gazne površine – gume su previše potrošene i potrebna je zamjena
- Nejednako potrošene gume – zbog neispravne usmjerenosti kotača (špur nije dobar)
- Oštećenja na gaznom sloju ili bočnici gume – mehanička oštećenja poput ispucanosti ili bubrenja
- Na vozilu su postavljene dimenzije pneumatika koje nisu odobrene – dimenzija guma mora biti evidentirana u prometnom dokumentu

Što ako želim drugu dimenziju gume na svom automobilu?

Vlasnici u vrijeme sezone zamjena guma redovito postavljaju upite koje su dimenzije guma dopuštene za njihovo vozilo. S novim automobilima i individualnim izračunom emisija CO2, koja dijelom ovisi i o ugrađenoj opremi, pa i gumama, stvari su se dodatno zakomplicirale. Stanice za tehnički pregled koriste katalog guma za pojedine marke i modele vozila, ali katalog ne sadržava podatke za sva vozila i sve dopuštene gume pojedinog vozila. Katalog je ažuriran do 2013., pa za novija vozila vlasnik mora potvrdu o dopuštenim dimenzijama guma za svoje vozilo pribaviti isključivo od generalnog zastupnika za marku svog vozila u RH. Isto vrijedi i za starija vozila koja nisu sadržana u spomenutom katalogu guma. Ako vlasnik želi ugraditi neku dimenziju koja nije dopuštena od strane proizvođača, potrebno je u stanici za tehnički pregled obaviti ispitivanje vozila. Cijena ovog ispitivanja iznosi oko 300 kuna, ali može biti i skuplje ako su potrebna dodatna ispitivanja zbog prevelike razlike u dimenziji odobrene gume (upisane u prometni dokument) i one koju vlasnik želi ugraditi na vozilu.

Pročitajte i ovo
Najgledanija galerija
Izdvojeno

Vezani članci

Reci što misliš!