Prometna regulacija

SUMNJA NA KVAR Crveno svjetlo na semaforu predugo traje, što učiniti?

Navikli smo da su semafori precizni i ne griješe, ali što ako ipak pogriješe te se zeleno svjetlo u raskrižju ne uključuje niti nakon nekoliko faza? Obavještavanje policije jedan je od najvažnijih koraka

Prolazak kroz crveno svjetlo na semaforu spada u skupinu najtežih
prekršaja činjenjem kojih se događaju najteže prometne nesreće te
se kažnjava visokim novčanim kaznama ili kaznom zatvora u
trajanju do 60 dana. Zbog ovog prekršaja u prometnim nesrećama
tijekom 2019. godine poginulo je pet osoba, 27 je teško
ozlijeđeno, a 257 je zadobilo lakše ozljede. Tijekom 2018. godine
na hrvatskim je prometnicama utvrđeno 5086 prekršaja nepoštivanja
crvenog svjetla na semaforu, 2019. godine njih 3807, dok je u
razdoblju od 1. 1. do 31. 8.2020. godine utvrđeno 2322 prekršaja,
piše portal revijahak.hr.

Matematički gledano, u 2020. godini bi (na osnovu broja prekršaja
u prvih osam mjeseci) moglo biti ukupno 3483 prekršaja. Dakle,
visoke kazne propisane izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti
prometa na cestama, koje su stupile na snagu 1. kolovoza 2019.,
očigledno imaju utjecaj na broj prolazaka kroz crveno svjetlo na
semaforu. Stvarni broj prolazaka se ne zna, s obzirom da nisu
provedena istraživanja koja bi preciznije mogla dati odgovor o
stvarnom broju prolazaka na crveno svjetlo na semaforu.

Postavlja se pitanje što vozač treba i može učiniti ako posumnja
da je semafor ili uređaj za davanje znakova prometnim svjetlima
pokvaren (dogodi li se da crvena faza na semaforu traje dugo,
zbog čega drugi vozači trube i nastaje nervoza)? Može li nazvati
broj 192 te uz registarski broj vozila ostaviti poruku da će ipak
proći kroz crveno svjetlo, uz pojačani oprez i uključena četiri
pokazivača smjera?

U slučaju da je na semaforu kontinuirano uključen znak crvenog
svjetla i da se sudionik u prometu nedvojbeno i sa sigurnošću
uvjerio da se svjetla na semaforu ne izmjenjuju ili se ne
uključuje zeleno svjetlo za određeni smjer kretanja, moguć je
prolazak kroz raskrižje uz krajnje povećan oprez, odgovorili su
iz MUP-a na naš upit. Vozač je pri tome dužan pridržavati se
ograničenja u odnosu na postavljenu prometnu signalizaciju
(prometne znakove) odnosno postupati prema pravilima prednosti
prolaska.

Uoči li se neispravnost rada semaforskog uređaja potrebno je
odmah obavijestiti policiju putem broja 192, nakon čega će
policijski službenici poduzeti potrebne radnje u cilju osiguranja
sigurnosti i protočnosti prometa (obavješćivanje nadležnih službi
za popravak uređaja, žurni odlazak policijskih službenika na
lokaciju u smislu eventualnog fizičkog upravljanja prometom i
dr.). Jasno, u slučaju kada se faze na semaforu izmjenjuju, bez
obzira na subjektivnu procjenu vozača o duljini trajanja faze
(crvenog svjetla), isti ne smije ući u raskrižje dok je uključeno
crveno svjetlo.

Prođete li namjerno kroz crveno svjetlo na semaforu odnosno kroz
mjesto na kojem se promet upravlja uređajem za davanje znakova
prometnim svjetlima, evo što, između ostalog, propisuju odredbe
članka 59. Zakona o sigurnosti prometa na cestama:

– stavak 5. – novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00
kuna kaznit će se za prekršaj vozač koji, na mjestu na kojem se
promet upravlja uređajem za davanje znakova prometnim svjetlima,
ne zaustavi svoje vozilo na znak crvenog svjetla

– stavak 6. – novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 20.000,00
kuna ili kaznom zatvora u trajanju do 60 dana kaznit će se za
prekršaj vozač koji na mjestu na kojem se prometom upravlja
semaforima ne zaustavi svoje vozilo na znak crvenog svjetla bez
smanjenja brzine kretanja vozila ili povećava brzinu kretanja
vozila ili se ne zaustavi vozilom na dva ili više znakova crvenog
svjetla

– stavak 7. – vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz
stavka 5. ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane
upravljanja motornim vozilom u trajanju od:
1) najmanje tri mjeseca, ako je prekršaj počinjen drugi put
2) najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno
svaki sljedeći put

– stavak 8. – vozaču koji je proglašen krivim za prekršaj iz
stavka 6. ovoga članka izreći će se zaštitna mjera zabrane
upravljanja motornim vozilom u trajanju od:
1) najmanje šest mjeseci, ako je prekršaj počinjen drugi
put
2) najmanje 12 mjeseci, ako je prekršaj počinjen treći odnosno
svaki sljedeći put

– stavak 9. – vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuju tri
negativna prekršajna boda ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju
proglašen krivim za prekršaj iz stavka 5. ovoga članka

– stavak 10. – vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuje
šest negativnih prekršajnih bodova ako je pravomoćnom odlukom o
prekršaju proglašen krivim za prekršaj iz stavka 6. ovoga članka.

Postoji li olakotna okolnost ako napravite prekršaj prolaska kroz
crveno svjetlo? Može li se izreći upozorenje?

Počinitelju ovog prekršaja izdaje se obvezni prekršajni nalog u
slučaju iz članka 59. stavka 5., prilikom čega sukladno uputi o
pravnom lijeku, može u roku od 8 dana od dana uručenja, podnijeti
prigovor nadležnom prekršajnom sudu putem policijske
uprave/postaje. U slučaju iz stavka 6., kada su stečeni uvjeti za
uhićenje s obzirom na zapriječeni iznos novčane kazne, počinitelj
se u pravilu uhićuje i uz optužni prijedlog privodi na sud gdje
tijekom postupka može iznijeti okolnosti za koje smatra da su
olakotne i da mogu utjecati na presudu suda.

Prilikom sankcioniranja počinitelja predmetnog prekršaja prolaska
kroz crveno svjetlo ne može se izreći upozorenje, s obzirom da je
člankom 294., stavak 5, propisano sljedeće: policijska uprava ili
postaja koja tijekom obavljanja poslova nadzora utvrdi da je
počinjen prekršaj za koji je propisana samo novčana kazna u
utvrđenom iznosu do 1.000,00 kuna, u slučajevima kada prekršajem
nije izazvano ometanje ili ugrožavanje drugih sudionika u
prometu, odnosno ako je prekršaj osobito lake naravi, a
počinitelj nije prije činio slične prekršaje može umjesto novčane
kazne sudioniku u prometu izreći mjeru usmenog ili pisanog
upozorenja.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije