Tržište

USPOREDBA CIJENA Za isti automobil Hrvat mora izdvojiti čak 117.510 kuna više od Slovenca

Veće trošarine i veća stopa PDV-a u Hrvatskoj do izražaja više dolazi kod skupljih automobila, ali prisutna je i kod najjeftinijih

Za isti automobil Hrvat mora izdvojiti čak 117.510 kuna više
od Slovenca. Riječ je o ekskluzivnom Audijevu modelu Q8 45 TDI,
koji si rijetki Hrvati i Slovenci mogu priuštiti, ali i onima
koji mogu to nije baš mala razlika u cijeni. Sličan je primjer i
s također skupocjenim i luksuznim Mercedesom GLE 300d 4Matic. U
Sloveniji košta 73.799 eura, što je otprilike 555.706 kuna, a u
Hrvatskoj 657.325 kuna.

Tako velika razlika u cijenama prije svega je rezultat većih
poreznih davanja koje Hrvatska ima u odnosu na Sloveniju. Osim
što je opća stopa poreza na dodanu vrijednost (davek na dodanu
vrednost, DDV) u Sloveniji 22%, a kod nas se PDV plaća 25%, u
Sloveniji su manje trošarine na automobile. Slovenski ‘davek na
motorna vozila’ ne poznaje posebni porez na motorna vozila
prema vrijednosti vozila, za razliku od hrvatskog modela.
Slovenci plaćaju samo posebni porez prema ekološkoj komponenti,
odnosno ovisno o ispustu CO2 pojedinog automobila. U Hrvatskoj se
poseban porez na motorna vozila (PPMV) plaća i po ekološkom
kriteriju ovisno o ispustu CO2 i prema vrijednosnom kriteriju. Uz
napomenu da Slovenci u sklopu trošarina dodatno oporezuju
snažnije automobile, odnosno one koji imaju kubikažu veću od 2500
ccm, ali izdatak za taj namet nije posebno velik.

Hrvatska je, barem što se tiče jeftinijih vozila, učinila iskorak
2018. godine kada je u sklopu izmjene uredbe o načinu izračuna
PPMV-a ukinula plaćanje trošarina prema vrijednosnoj komponenti
za sva vozila čija je prodajna cijena manja od 150.000 kuna. To
je ipak smanjilo krajnju cijenu jeftinijih automobila, odnosno
onih koje građani najviše kupuju. Međutim, i većina tih
automobila je u Sloveniji jeftinija.

Opet se tako vraćamo na slovensku stopu PDV-a od 22% u odnosu na
hrvatskih 25 posto. Ali, Slovenija i prema ekološkoj komponenti
ima manje stope trošarina. Primjerice, za Renault Captur 1,0 TCe
Life koji u Sloveniji stoji 14.390 eura (108.356 kuna) u
Hrvatskoj se treba platiti 117.900 kuna. Ostalo uzme država. Prvo
vam obračunaju veći PDV za 3 postotna boda nego Slovenci, što kod
navedenog Captura otprilike iznosi 21.700 kuna. U Sloveniji ćete
zbog stope od 22% PDV-a platiti 2533 eura (19.073 kn). A onda će
vam naša Carinska uprava zaračunati PPMV, za konkretan benzinski
automobil koji ispušta 133 g/km CO2 10.520 kuna posebnog poreza
na motorna vozila. Slovenski kupac će za isti automobil platiti
samo 331 euro (2592 kn) te trošarine. I tako smo za automobil
koji i u Sloveniji i u Hrvatskoj ima istu osnovnu cijenu vozila u
Hrvatskoj dobili 9544 kuna veću cijenu.

Tako ispada da u Hrvatskoj za konkretan Captur kupac u ukupnoj
cijeni državi plaća 26,8% nameta, dok u Sloveniji udio nameta u
ukupnoj cijeni tog vozila iznosi 19,9%. Micanjem vrijednosne
komponente iz PPMV-a za automobile vrijedne do 150.000 kuna, kod
izračuna trošarina za te automobile potpuno se izgubio
vrijednosni faktor. Primjerice, istu trošarinu ćete tako platiti
za mnogo jeftiniju Daciju i mnogo skuplju, primjerice, Škodu
Octaviju, ako ispuštaju istovjetne vrijednosti CO2.

U Sloveniji, koja ima samo ekološki kriterij kod izračuna
trošarina, bez obzira na cijenu automobila, i socijalni kriterij
je prisutan. Naime, kod susjeda se plaća trošarina ovisno od
ispusta CO2, ali u određenom postotku prema cijeni vozila. U
Hrvatskoj je to fiksno određeno, bez uvjetovanosti cijenom
vozila. Pa se tako ista trošarina plaća za automobil koji košta
149.000 kuna, kao i za automobil čija je cijena 65.000 kuna.
Dakako, ako imaju istovjetan ispust CO2.

Evo primjera, nova benzinska Škoda Octavia 1,0 TSI s prodajnom
cijenom vozila od 139.500 kuna (s PDV-om) ima ispust CO2 OD 114
g/km pa će kupac platiti trošarinu 3860 kuna. Jedan od
najjeftinijih automobila na našem tržištu – Dacia Sandero 1,0
Essential – s prodajnom cijenom od 71.040 kuna (s PDV-om) također
ima ispust CO2 od 114 g/km pa će kupac platiti također trošarinu
od 3860 kuna. Dakle, kod automobila s prodajnom cijenom do
150.000 kuna izgubila se progresivnost u trošarinskom plaćanju. U
Sloveniji bi trošarina na spomenutu Škodu 1,0 za automobil s
istom prodajnom cijenom (trošarina se obračunava na cijenu bez
obračunatog PDV-a), bila 144 eura, dok bi za Daciju Sandero bila
69 eura. Dakle, oporezuje se progresivno ovisno o cijeni i prema
ekološkom kriteriju.

Bitna je ipak razlika što su stope trošarina znatno manje nego u
Hrvatskoj pa dok kupac u Hrvatskoj za povoljnu Daciju Sandero
plaća trošarinu od 3860 kuna, slovenski kupac će državi platiti
samo 69 eura (519 kuna). Kad se k tome doda još veća stopa PDV-a,
dolazimo do osjetno jeftinijeg automobila u Sloveniji nego u
Hrvatskoj. Dakako, treba uzeti u obzir da nisu sve osnovne cijene
prije oporezivanja PDV-om i trošarinom u obje države istovjetne.
Osim toga, nije lako ni usporediti sve opreme koje se mogu
razlikovati, ali u pravilu su opreme iste. Barem smo se trudili u
izloženim primjerima prikazati isto opremljena vozila. Nisu
porezi i trošarine jedini čimbenici u određivanju krajnjih
cijenaautomobila u pojedinoj državi, dakako, cijena ovisi i o
početnoj cijeni prije nameta, odnosno pozicioniranju pojedinog
modela na određenom tržištu.

– Više je faktora koji utječu na cjenovno pozicioniranje nekog
auta na nekom tržištu. Ti faktori mogu biti unutarnji i vanjski.
Unutarnji faktori ovise o tome gdje taj auto cijenom mora biti
postavljen u odnosu na ostale naše modele u gami, a kod nas
konkretno se mora voditi računa ne samo o modelima unutar jedne
marke nego i o pozicioniranju modela drugih naših marki – o
odnosu Renaulta i Dacije, pa i Nissana za neke modele. Drugi
unutarnji faktor je naravno zarada koja ovisi o troškovima
proizvodnje, kao i raznim ostalim troškovima poput transporta,
razvoja, istraživanja i slično. A onda su tu vanjski faktori:
konkurencija koja nije ista u Sloveniji i Hrvatskoj. Primjerice,
nije nam isti konkurent za Clio na slovenskom i na hrvatskom
tržištu. Još jedan važan vanjski faktor su porezi – a znamo da
Slovenija ima niži PDV i ima znatno manju trošarinu – komentirali
su iz tvrtke Renault Nissan Hrvatska, ovlaštenog zastupnika
Renaulta, Dacije i Nissana za Hrvatsku.

A u primjerima ima i pozitivnih, ugodnih iznenađenja. Mercedes
C-klasa C180 d tako u Hrvatskoj ima početnu cijenu od 253.990
kuna, a u Sloveniji 34.430 eura (259.559 kuna). A kako bi imali
takvu cijenu (pod uvjetom da je riječ o automobilu s potpuno
istom opremom), hrvatski trgovac zbog većih davanja, trošarine i
PDV-a, treba imati osnovnu cijenu prije oporezivanja za 2500 eura
manju od slovenskog trgovca. Za automobil u našem primjeru
slovenski kupac plaća 822 eura trošarine (6189 kuna), dok će
hrvatski kupac platiti 14.890 kuna trošarine. Dakako, tu je i
hrvatska stopa PDV-a od 25 posto naspram slovenske od 22
posto.   

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije