'Električari' iz inozemstva

ELEKTRIČNI RABLJENI AUTOMOBILI Jesu li dobra prilika?

Kao novi, bez poticaja, električni automobili na našem tržištu nisu imali šanse ostvariti značajniji komercijalni uspjeh, pa je logično da tržište rabljenih električara zapravo ne postoji. S druge strane, inozemni oglasnici lagano se pune sve većim brojem e-auta, i to po sve prihvatljivijim cijenama. No je li riječ o dobroj prilici?

Zakon o posebnom porezu na motorna vozila (kolokvijalno –
trošarina) kaže: ‘Motorna vozila koja se isključivo pokreću na
električni pogon, motorna vozila čija je emisija ugljičnog
dioksida (CO2) 0 grama po kilometru… nisu predmet oporezivanja.’

U praksi to znači da električni automobil iz inozemstva možete
unijeti, a da pritom niste opterećeni plaćanjem trošarine, što
vam itekako povećava izbor – kako kvalitativno tako i
kvantitativno. Je li tomu doista tako?

Portal ams.hr pretražio je strane internet-oglasnike
i pritom se usredotočio na Hrvatima omiljeno tržište
rabljenih auta – ono njemačko. Koronavirus je zasigurno usporio
domaće privatne kupce u potrazi za rabljenima u inozemstvu, no
interes itekako postoji. Naime, brojni trgovci nude opciju
pronalaska rabljenog vozila za vas prema traženim
specifikacijama, a po svemu sudeći će se – skorašnjim otvaranjem
granica – situacija u tom smjeru malo-pomalo normalizirati.

Cijena rabljenih e-auta u inozemstvu započinje sa 7500 eura, a
vrijedi napomenuti da treba gledati isključivo modele kod kojih
je baterija u vašem vlasništvu. Dakle, izbjegavajte one kod kojih
najam baterije plaćate zasebno (e-vozila grupacije
Renault-Nissan). Da, baterija je najskuplji dio e-auta, stoga pri
kupovini trebate obratiti najveću pozornost na nju. Bez ikakvih
problema i nedostataka bi trebala funkcionirati unutar svoga
jamstvenog roka (pet do osam godina), a sve što je više od toga,
vrlo vjerojatno smanjuje njezin kapacitet te u konačnici vodi i
do njezine zamjene.

Upravo stoga je cijena e-auta kao novih značajno skuplja od
klasičnih, no s druge strane njihovo korištenje (zasad) otvara
brojne mogućnosti uštede poput besplatnog parkinga, izuzeće od
plaćanja poreza i eko-naknada… Vrijeme besplatnog punjenja se
također bliži kraju, barem kada su u pitanju komercijalne
punionice na benzinskim crpkama. Isto tako, ne treba smetnuti s
uma da je riječ o prvim generacijama e-auta na tržištu čiji je
doseg dvostruko, pa čak i trostruko manji od onoga aktualnih
modela. Ipak, tko se e-autom želi koristiti u smislu
‘kuća-posao-kuća’, te ima mogućnost u vlastitoj garaži (ili
javnoj) automobil puniti noću, svakako ima računicu posegnuti za
nekim od izdvojenih modela.

BMW I3
Cijena: od 18.000 eura
Početak prodaje: 2013.
Snaga: 125 kW (170 KS)
Doseg (NEDC): 300 km
0-100 km/h: 7,3 s
Najviša brzina: 150 km/h

Nitko u svom pristupu e-auta nije išao radikalnije i hrabrije od
BMW-a. Od modela i3 se mnogo očekivalo, BMW ga je strukturirao
kao zaseban brend, no sve zajedno je (barem komercijalno)
završilo kao fijasko. No s tim se uopće ne treba zamarati, jer i3
tek kao rabljeni postaje istinska prilika za kupnju. Naime, u
njega je utkano dosta moderne i skupe tehnologije (karbonski
monocoque, lagani materijali), a u unutrašnjosti je izuzetno
prostran i praktičan. Njegovih 250 Nm potiska zadovoljit će i one
sa sportskim ambicijama, a baterija je vaše vlasništvo. Cijena
započinje sa 18.000 eura, a riječ je o autima starima tri do
četiri godine, s oko 30.000 km. Za verziju s range-extenderom
(dvocilindarski benzinac) ćete pak morati izdvojiti barem 2000
eura više.

KIA SOUL EV
Cijena: od 17.000 eura
Početak prodaje: 2015.
Snaga: 81 kW(110 KS)
Doseg (NEDC): 250 km
0-100 km/h: 11,3 s
Najviša brzina: 145 km/h

Auto motor i sport je u Kiji Soul EV pobijedio na Nikola Tesla EV
Rallyju, a i na našem je top-testu ‘korejac’ ostavio sjajan
dojam. Baterija kapaciteta 30 kWh je i tijekom oštre zime
omogućavala najmanje 120 km dosega. Soul je i praktičan, nudi
obilje prostora, preglednost u svim pravcima je izvrsna, a ulazak
i izlazak iz vozila je iznimno lagan. Zapravo, Soul je idealan
izbor za drugi automobil u kući, a poglavito u EV-izvedbi. Tri
godine star Soul EV započinje na 17.000 eura, dok su jamstvo na
automobil i bateriju za Kiju uobičajenih sedam godina.

NISSAN LEAF
Cijena: od 10.000 eura
Početak prodaje: 2012.
Snaga: 80 kW (109 KS)
Doseg (NEDC): 200 km
0-100 km/h: 11,5 s
Najviša brzina: 144 km/h

Kompaktni strujić s pet sjedala je pionir elektrifikacije te
najprodavaniji e-auto uopće. Drugo izdanje Leafa stiglo je 2017.
te je dizajnerski znatno atraktivnije. Što je pak znatno utjecalo
na cijenu originala, koji u Njemačkoj kao rabljeni starta sa
10.000 eura. Riječ je o rabljenima koji na instrumentima broje
uglavnom manje od 100.000 km, no problem je što je Nissan Leaf
prodavao s opcijom iznajmljivanja baterije (80 do 140 eura
mjesečno). Konkretno, Nijemci su automobil mogli kupiti i bez
baterije (24 kWh ili 30 kWh), što je bilo povoljnije od 5900 do
7900 eura.

TESLA MODEL S
Cijena: od 38.000 eura
Početak prodaje: 2012.
Snaga: od 225 kW (306 KS)
Doseg (NEDC): 375 km
0-100 km/h: 5,9 s
Najviša brzina: 225 km/h

Model S je od samog početka koncipiran kao alternativa
automobilima s motorom na unutarnje izgaranje. Tesline baterije
slove kao mjerilo među e-autima, tada su nudile uvjerljivo
najveći doseg. U međuvremenu je u Europi postavljeno više od 500
Teslinih brzih punionica (Superchargeri), te oko 5000 mjesta za
punjenje. Za modele do 2016. Tesla je nudio opciju doživotnog
besplatnog punjenja na superchargerima, što je utjecalo i na
cijenu rabljenih iz toga vremena. Naime, među znalcima je upravo
ta serija zbog toga na cijeni. U međuvremenu je dostupno 15
izvedbi, i to s baterijama između 40 i 100 kWh.

VW E-GOLF
Cijena: od 17.000 eura
Početak prodaje: 2014.
Snaga: 85 kW (115 KS)
Doseg (NEDC): 190 km
0-100 km/h: 10,4 s
Najviša brzina: 140 km/h

Golf je uvijek Golf, čak i kada je riječ o električnom pogonu. U
klasu e-auta je uveo standarde po pitanju iskoristivosti
prostora, praktičnosti, preglednosti, solidne završne obrade… No
najveći izazov kod e-Golfa je kako s baterijom od 24,2 kW prijeći
130 km. Inače, baterija se na kućnoj utičnici puni 13 sati. Pet
godina star e-Golf u oglasnicima kreće od 17.000 eura, a
uobičajena kilometraža je između 40.000 i 50.000. Uglavnom je
riječ o bogato opremljenim automobilima, što uključuje
LED-svjetla i navigaciju. VW na bateriju daje osam godina
jamstva.

CITROËN C-ZERO
Cijena: od 7000 eura
Početak prodaje: 2012.
Snaga: 49 kW (67 KS)
Doseg (NEDC): 150 km
0-100 km/h: 15,9 s
Najviša brzina: 130 km/h

Prvi serijski električni automobil koji smo testirali u Hrvatskoj
tehnički je istovjetan s Peugeotom iOn i Mitsubishijem EV-om.
Razvio ga je zapravo Mitsubishi, koji ga je zamislio kao
električni automobil za uske i pretrpane ulice japanskih gradova.
U C-Zeru smo cijelu Hrvatsku prevezli za nula kuna – punili ga na
kućne utičnice u domaćinstvima ili ugostiteljskim objektima.
Punjenje je trajalo osam do deset sati, a najveća udaljenost koju
smo izvezli s jednim punjenjem bila je 134 km (sva trošila
ugašena, izuzetno defenzivna vožnja). Sedam godina star C-Zero u
Njemačkoj kreće od 7000 eura, a riječ je o automobilima čija je
baterija nedavno izašla iz jamstva.

RENAULT ZOE
Cijena: od 10.000 eura
Početak prodaje: 2013.
Snaga: 68 kW (92 KS)
Doseg (NEDC): 240 km
0-100 km/h: 13,3 s
Najviša brzina: 135 km/h

Zoe na 4,09 metara dužine nudi poprilično raskošnu prostranost,
čak i za suputnike na stražnjoj klupi. Na našim testovima je Zoe
uvijek bio blizu deklariranog dosega, odnosno odstupanja između
praktičnog i teoretskog dosega su bila zaista neznatna. Sa
slabijom baterijom se bez osobitog truda prelazi 150 km, s onom
jačom dvostruko više. Renault bateriju iznajmljuje, a ako ste je
željeli kupiti (u Njemačkoj), tada je cijena bila 8000 eura. Za
dvije tisuće eura više, danas se kupuje rabljeni iz 2015. s oko
40.000 km.

VW E-UP
Cijena: od 12.000 eura
Početak prodaje: 2013.
Snaga: 60 kW (82 KS)
Doseg (NEDC): 140 km
0-100 km/h: 11,7
Najviša brzina: 130 km/h

Potrebno je deset sati da se iz kućne utičnice napuni
litij-ionska baterija kapaciteta 18,7 kWh. VW e-Up na tržište je
stigao 2013. i nudio doseg (u praksi) od 100 km. Baterija teška
240 kg neznatno ograničava njegovu praktičnost, no ovjes je mnogo
tvrđi no u konvencionalnoj izvedbi. VW daje osam godina jamstva
na bateriju, a cijena e-Upa starog do pet godina započinje na
12.000 eura. Riječ je uglavnom o automobilima koji na
instrumentima ne broje više od 50.000 km.

SMART FORTWO ED
Cijena: od 9000 eura
Početak prodaje: 2012.
Snaga: 55 kW (75 KS)
Doseg (NEDC): 145 km
0-100 km/h: 15,9 s
Najviša brzina: 125 km/h

Smart ED je jedini u našem pregledu koji je dostupan i kao
cabrio, što ga čini zanimljivim mlađoj klijenteli. Zanimljivo je
da je kao početna ideja Smart zapravo bio zamišljen kao
električni automobil. No sudbina se poigrala, i to tako da se 14
godina čekao e-pogon te je naposljetku donesena odluka da
isključivo kao takav i opstane u budućnosti. Motor snage 55 kW
djeluje homogeno, punjenje na kućnu utičnicu traje sedam sati, a
doseg u realnim uvjetima iznosi oko 110 km. Zanimljivo je da je
e-Smart (od 9000 eura) kao rabljeni jeftiniji od konvencionalnog
modela. Riječ je o rabljenima s ne više od 40.000 km, starima do
pet godina.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije