Vijesti / Automobilizam
Automobilizam
ELEKTRIČNI RABLJENI AUTOMOBILI Jesu li dobra prilika?
Davor Puklavec/PIXSELL

'Električari' iz inozemstva

ELEKTRIČNI RABLJENI AUTOMOBILI Jesu li dobra prilika?

Kao novi, bez poticaja, električni automobili na našem tržištu nisu imali šanse ostvariti značajniji komercijalni uspjeh, pa je logično da tržište rabljenih električara zapravo ne postoji. S druge strane, inozemni oglasnici lagano se pune sve većim brojem e-auta, i to po sve prihvatljivijim cijenama. No je li riječ o dobroj prilici?

Zakon o posebnom porezu na motorna vozila (kolokvijalno – trošarina) kaže: 'Motorna vozila koja se isključivo pokreću na električni pogon, motorna vozila čija je emisija ugljičnog dioksida (CO2) 0 grama po kilometru… nisu predmet oporezivanja.'

U praksi to znači da električni automobil iz inozemstva možete unijeti, a da pritom niste opterećeni plaćanjem trošarine, što vam itekako povećava izbor – kako kvalitativno tako i kvantitativno. Je li tomu doista tako?

Sadržaj se nastavlja...

Upravo se čita

Portal ams.hr pretražio je strane internet-oglasnike i pritom se usredotočio na Hrvatima omiljeno tržište rabljenih auta – ono njemačko. Koronavirus je zasigurno usporio domaće privatne kupce u potrazi za rabljenima u inozemstvu, no interes itekako postoji. Naime, brojni trgovci nude opciju pronalaska rabljenog vozila za vas prema traženim specifikacijama, a po svemu sudeći će se – skorašnjim otvaranjem granica – situacija u tom smjeru malo-pomalo normalizirati.

Cijena rabljenih e-auta u inozemstvu započinje sa 7500 eura, a vrijedi napomenuti da treba gledati isključivo modele kod kojih je baterija u vašem vlasništvu. Dakle, izbjegavajte one kod kojih najam baterije plaćate zasebno (e-vozila grupacije Renault-Nissan). Da, baterija je najskuplji dio e-auta, stoga pri kupovini trebate obratiti najveću pozornost na nju. Bez ikakvih problema i nedostataka bi trebala funkcionirati unutar svoga jamstvenog roka (pet do osam godina), a sve što je više od toga, vrlo vjerojatno smanjuje njezin kapacitet te u konačnici vodi i do njezine zamjene.

Upravo stoga je cijena e-auta kao novih značajno skuplja od klasičnih, no s druge strane njihovo korištenje (zasad) otvara brojne mogućnosti uštede poput besplatnog parkinga, izuzeće od plaćanja poreza i eko-naknada… Vrijeme besplatnog punjenja se također bliži kraju, barem kada su u pitanju komercijalne punionice na benzinskim crpkama. Isto tako, ne treba smetnuti s uma da je riječ o prvim generacijama e-auta na tržištu čiji je doseg dvostruko, pa čak i trostruko manji od onoga aktualnih modela. Ipak, tko se e-autom želi koristiti u smislu ‘kuća-posao-kuća’, te ima mogućnost u vlastitoj garaži (ili javnoj) automobil puniti noću, svakako ima računicu posegnuti za nekim od izdvojenih modela.

BMW I3
Cijena: od 18.000 eura
Početak prodaje: 2013.
Snaga: 125 kW (170 KS)
Doseg (NEDC): 300 km
0-100 km/h: 7,3 s
Najviša brzina: 150 km/h

Nitko u svom pristupu e-auta nije išao radikalnije i hrabrije od BMW-a. Od modela i3 se mnogo očekivalo, BMW ga je strukturirao kao zaseban brend, no sve zajedno je (barem komercijalno) završilo kao fijasko. No s tim se uopće ne treba zamarati, jer i3 tek kao rabljeni postaje istinska prilika za kupnju. Naime, u njega je utkano dosta moderne i skupe tehnologije (karbonski monocoque, lagani materijali), a u unutrašnjosti je izuzetno prostran i praktičan. Njegovih 250 Nm potiska zadovoljit će i one sa sportskim ambicijama, a baterija je vaše vlasništvo. Cijena započinje sa 18.000 eura, a riječ je o autima starima tri do četiri godine, s oko 30.000 km. Za verziju s range-extenderom (dvocilindarski benzinac) ćete pak morati izdvojiti barem 2000 eura više.

KIA SOUL EV
Cijena: od 17.000 eura
Početak prodaje: 2015.
Snaga: 81 kW(110 KS)
Doseg (NEDC): 250 km
0-100 km/h: 11,3 s
Najviša brzina: 145 km/h

Auto motor i sport je u Kiji Soul EV pobijedio na Nikola Tesla EV Rallyju, a i na našem je top-testu ‘korejac’ ostavio sjajan dojam. Baterija kapaciteta 30 kWh je i tijekom oštre zime omogućavala najmanje 120 km dosega. Soul je i praktičan, nudi obilje prostora, preglednost u svim pravcima je izvrsna, a ulazak i izlazak iz vozila je iznimno lagan. Zapravo, Soul je idealan izbor za drugi automobil u kući, a poglavito u EV-izvedbi. Tri godine star Soul EV započinje na 17.000 eura, dok su jamstvo na automobil i bateriju za Kiju uobičajenih sedam godina.

NISSAN LEAF
Cijena: od 10.000 eura
Početak prodaje: 2012.
Snaga: 80 kW (109 KS)
Doseg (NEDC): 200 km
0-100 km/h: 11,5 s
Najviša brzina: 144 km/h

Kompaktni strujić s pet sjedala je pionir elektrifikacije te najprodavaniji e-auto uopće. Drugo izdanje Leafa stiglo je 2017. te je dizajnerski znatno atraktivnije. Što je pak znatno utjecalo na cijenu originala, koji u Njemačkoj kao rabljeni starta sa 10.000 eura. Riječ je o rabljenima koji na instrumentima broje uglavnom manje od 100.000 km, no problem je što je Nissan Leaf prodavao s opcijom iznajmljivanja baterije (80 do 140 eura mjesečno). Konkretno, Nijemci su automobil mogli kupiti i bez baterije (24 kWh ili 30 kWh), što je bilo povoljnije od 5900 do 7900 eura.

TESLA MODEL S
Cijena: od 38.000 eura
Početak prodaje: 2012.
Snaga: od 225 kW (306 KS)
Doseg (NEDC): 375 km
0-100 km/h: 5,9 s
Najviša brzina: 225 km/h

Model S je od samog početka koncipiran kao alternativa automobilima s motorom na unutarnje izgaranje. Tesline baterije slove kao mjerilo među e-autima, tada su nudile uvjerljivo najveći doseg. U međuvremenu je u Europi postavljeno više od 500 Teslinih brzih punionica (Superchargeri), te oko 5000 mjesta za punjenje. Za modele do 2016. Tesla je nudio opciju doživotnog besplatnog punjenja na superchargerima, što je utjecalo i na cijenu rabljenih iz toga vremena. Naime, među znalcima je upravo ta serija zbog toga na cijeni. U međuvremenu je dostupno 15 izvedbi, i to s baterijama između 40 i 100 kWh.

VW E-GOLF
Cijena: od 17.000 eura
Početak prodaje: 2014.
Snaga: 85 kW (115 KS)
Doseg (NEDC): 190 km
0-100 km/h: 10,4 s
Najviša brzina: 140 km/h

Golf je uvijek Golf, čak i kada je riječ o električnom pogonu. U klasu e-auta je uveo standarde po pitanju iskoristivosti prostora, praktičnosti, preglednosti, solidne završne obrade… No najveći izazov kod e-Golfa je kako s baterijom od 24,2 kW prijeći 130 km. Inače, baterija se na kućnoj utičnici puni 13 sati. Pet godina star e-Golf u oglasnicima kreće od 17.000 eura, a uobičajena kilometraža je između 40.000 i 50.000. Uglavnom je riječ o bogato opremljenim automobilima, što uključuje LED-svjetla i navigaciju. VW na bateriju daje osam godina jamstva.

CITROËN C-ZERO
Cijena: od 7000 eura
Početak prodaje: 2012.
Snaga: 49 kW (67 KS)
Doseg (NEDC): 150 km
0-100 km/h: 15,9 s
Najviša brzina: 130 km/h

Prvi serijski električni automobil koji smo testirali u Hrvatskoj tehnički je istovjetan s Peugeotom iOn i Mitsubishijem EV-om. Razvio ga je zapravo Mitsubishi, koji ga je zamislio kao električni automobil za uske i pretrpane ulice japanskih gradova. U C-Zeru smo cijelu Hrvatsku prevezli za nula kuna – punili ga na kućne utičnice u domaćinstvima ili ugostiteljskim objektima. Punjenje je trajalo osam do deset sati, a najveća udaljenost koju smo izvezli s jednim punjenjem bila je 134 km (sva trošila ugašena, izuzetno defenzivna vožnja). Sedam godina star C-Zero u Njemačkoj kreće od 7000 eura, a riječ je o automobilima čija je baterija nedavno izašla iz jamstva.

RENAULT ZOE
Cijena: od 10.000 eura
Početak prodaje: 2013.
Snaga: 68 kW (92 KS)
Doseg (NEDC): 240 km
0-100 km/h: 13,3 s
Najviša brzina: 135 km/h

Zoe na 4,09 metara dužine nudi poprilično raskošnu prostranost, čak i za suputnike na stražnjoj klupi. Na našim testovima je Zoe uvijek bio blizu deklariranog dosega, odnosno odstupanja između praktičnog i teoretskog dosega su bila zaista neznatna. Sa slabijom baterijom se bez osobitog truda prelazi 150 km, s onom jačom dvostruko više. Renault bateriju iznajmljuje, a ako ste je željeli kupiti (u Njemačkoj), tada je cijena bila 8000 eura. Za dvije tisuće eura više, danas se kupuje rabljeni iz 2015. s oko 40.000 km.

VW E-UP
Cijena: od 12.000 eura
Početak prodaje: 2013.
Snaga: 60 kW (82 KS)
Doseg (NEDC): 140 km
0-100 km/h: 11,7
Najviša brzina: 130 km/h

Potrebno je deset sati da se iz kućne utičnice napuni litij-ionska baterija kapaciteta 18,7 kWh. VW e-Up na tržište je stigao 2013. i nudio doseg (u praksi) od 100 km. Baterija teška 240 kg neznatno ograničava njegovu praktičnost, no ovjes je mnogo tvrđi no u konvencionalnoj izvedbi. VW daje osam godina jamstva na bateriju, a cijena e-Upa starog do pet godina započinje na 12.000 eura. Riječ je uglavnom o automobilima koji na instrumentima ne broje više od 50.000 km.

SMART FORTWO ED
Cijena: od 9000 eura
Početak prodaje: 2012.
Snaga: 55 kW (75 KS)
Doseg (NEDC): 145 km
0-100 km/h: 15,9 s
Najviša brzina: 125 km/h

Smart ED je jedini u našem pregledu koji je dostupan i kao cabrio, što ga čini zanimljivim mlađoj klijenteli. Zanimljivo je da je kao početna ideja Smart zapravo bio zamišljen kao električni automobil. No sudbina se poigrala, i to tako da se 14 godina čekao e-pogon te je naposljetku donesena odluka da isključivo kao takav i opstane u budućnosti. Motor snage 55 kW djeluje homogeno, punjenje na kućnu utičnicu traje sedam sati, a doseg u realnim uvjetima iznosi oko 110 km. Zanimljivo je da je e-Smart (od 9000 eura) kao rabljeni jeftiniji od konvencionalnog modela. Riječ je o rabljenima s ne više od 40.000 km, starima do pet godina.

Pročitajte i ovo
Najgledanija galerija
Izdvojeno

Vezani članci

Reci što misliš!