Stariji vozači

SPOSOBNOST ZA VOŽNJU Zbog skupih liječničkih pregleda i jeftinih političkih bodova ugrožava se sigurnost u prometu

Ni vozač koji ove godine puni 95 godina, ako želi produljiti valjanost vozačke dozvole, ne mora obaviti liječnički pregled ako do sada nije imao zdravstveno ograničenje

U Hrvatskoj 281.501 građanin stariji od 65 godina ima vozačku
dozvolu ili oko 8 posto svih vozača u Hrvatskoj. Sudjeluju u 10
posto svih prometnih nesreća, skrive 6,5% njihova ukupnog broja,
a, prema podacima MUP-a, krivci su za 68% nesreća u kojima su
sudjelovali. Prema vrstama nesreća koje su skrivili najviše je
bočnih sudara (32,2%), udara u parkirano vozilo (12,2%), sudara
pri vožnji u slijedu (11,9%), sudara vozila iz suprotnih smjerova
(11,5%).

Policija ih u svojim statistikama uz mlade vozače do 24 godine
vodi zasebno, kao posebno rizičnu skupinu. Zna se da su mladi
vozači rizični zbog neiskustva, želje za dokazivanjem i češće
konzumacije alkohola vikendima, dok su stariji vozači prvenstveno
rizičniji, jednostavno, zbog prirodnog procesa starenja koji
dovodi do smanjenja tjelesnih, senzornih, motoričkih i
kognitivnih sposobnosti koje su važne za sigurno upravljanje
motornim vozilima.


Sve to znamo, pa kako onda ne uspijevamo urediti sustav koji bi
omogućio da za upravljač automobila ne sjedaju vozači koji su
opasni za sebe i sve druge sudionike u prometu? 
 Prema sadašnjim
propisima, pri produljenju vozačke dozvole koja je izdana do 65.
godine života vozača, obveza zdravstvenog pregleda postoji samo u
slučaju ako je ta obveza utvrđena zdravstvenim uvjerenjem na
temelju kojeg je vozačka dozvola izdana.

Ako vozač koji sada ima 65 godina i koji je, primjerice, vozačku
dozvolu prvi put izvadio s 18 godina daleke 1972. želi produljiti
valjanost vozačke dozvole, u slučaju da tada nije imao nikakvo
ograničenje, ni sada, 47 godina nakon toga, ne mora na liječnički
pregled. Treba samo predati zahtjev za produljenje valjanosti
vozačke dozvole i ona će mu biti produljena za idućih 10 godina.
Ni onaj vozač koji ove godine puni 75 godina, ako želi produljiti
valjanost vozačke dozvole ne mora obaviti liječnički pregled ako
do sada nije imao nikakvo zdravstveno ograničenje, a zadnji je
zdravstveni pregled mogao biti prije 57 godina. Pa onda s 85
godina, pa 95 godina… Dakako, ako ih vozač doživi.


‘Sukladno važećim odredbama Zakona o sigurnosti prometa na
cestama, ne postoji dobna granica nakon koje je za produljenje
vozačke dozvole vozač u obvezi obaviti zdravstveni pregled za
vozača’, objašnjavaju iz MUP-a.

Vlade četiri puta odustale

U sadašnjem sustavu sva je odgovornost o mogućim promjenama u
zdravstvenom stanju vozača prebačena na liječnike, primarno na
liječnike obiteljske medicine koji imaju dužnost prijavljivanja
promjene zdravstvenog stanja vozača MUP-u. Oni su obvezni i
obavijestiti policiju o zdravstvenom stanju svih vozača, bez
obzira na godine, ako utvrde da pacijent boluje od bolesti ili
ima invalidnost zbog koje više nije sposoban sigurno upravljati
vozilom. Nakon što liječnik MUP-u prijavi promjenu pacijentova
zdravstvenog statusa, vozača će MUP uputiti na izvanredni
liječnički pregled za vozača.


Ali, koliko se u praksi rijetko događalo da liječnici prijavljuju
pacijente, vidjeli smo iz primjera 35-godišnjeg vozača BMW-a koji
je ljetos skrivio stravičnu prometnu nesreću zabivši se punom
brzinom u dva automobila na naplatnoj postaji Sveta Helena. Vozač
je išao s liječenja, a bio je pod utjecajem lijekova i droga pa
je to aktualiziralo pitanje obavještavaju li liječnici policiju
da njihov pacijent nije sposoban sigurno upravljati vozilom.

Njegova liječnica je prekršajno kažnjena s 5000 kuna jer nije
MUP-u prijavila promjenu njegova zdravstvenog stanja, a od tada
se bilježi znatan rast prijava kako bi se liječnici zaštitili od
mogućih kazni. To se dobro vidi iz broja prijava, lani su
liječnici policiji poslali 821 obavijest o pacijentima koji nisu
sposobni sigurno upravljati vozilom, a policija je u 2018.
vozačima starijim od 65 godina oduzela 110 vozačkih dozvola zbog
utvrđivanja zdravstvene nesposobnosti.

A ove su godine liječnici već poslali više od 6700 obavijesti
MUP-u o promjeni zdravstvenog stanja pacijenata i to mahom nakon
sudara na naplatnim kućicama Sveta Helena.


‘Smatramo da bi bilo dobro uvesti obavezne periodične preglede
svih vozača, mlađih od 65 godina i to svakih 10 godina, a
starijih od 65 godina svakih 5 godina, iz razloga kontinuiranog
zdravstvenog nadzora vozača. Time bi se izbjeglo prijavljivanje
pacijenata od doktora, osim u iznimnim slučajevima jer to dovodi
do urušavanja odnosa povjerenja između pacijenta i
liječnika.
Po sadašnjem Zakonu sva odgovornost za prijavljivanje promjene
zdravstvenog stanja vozača stavljena je na liječnike što nije
korektno ni prema liječniku ni prema pacijentu. Liječnici ne
znaju imaju li njihovi pacijenti vozačku dozvolu te nije realno
očekivati da liječnici jedini budu odgovorni za neodgovorno
ponašanje vozača u prometu’, odgovaraju nam iz KoHOM-a, udruge
hrvatskih obiteljskih liječnika.


Upozoravaju i na gubitak povjerenja ako će liječnici
prijavljivati svoje pacijente MUP-u.
Taj sustav prema kojem je
sva odgovornost na liječnicima očito ne funkcionira dobro pa su
MUP i Ministarstvo zdravstva četiri puta u posljednjih pet godina
u sklopu izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama
predlagali obvezni liječnički pregled za vozače starije od 65
godina.

Jednom, još tamo u ljeto 2014. godine, za vrijeme parlamentarne
većine ‘Kukuriku koalicije’, Sabor je izglasao izmjenu Zakona
kojom je uveden obvezni liječnički pregled za vozače koji su
navršili 65 godina. Nije dugo trajalo. Nakon samo devet mjeseci
ista je saborska većina ukinula tu odredbu.

Zbog pritiska umirovljeničkih udruga koje su se pozivale na velik
financijski teret zdravstvenog pregleda koji stoji 437,5 kuna za
umirovljenike, popustili su. Bila je to izborna godina, a
umirovljenici su veliko biračko tijelo. Nakon toga obvezni
liječnički pregled za starije vozače predlagao se još tri puta, a
posljednji put vezano uz zadnju izmjenu Zakona o sigurnosti
prometa na cestama koja je stupila na snagu 1. kolovoza, ali
prijedlog nije ni stigao do saborskih klupa, zapeo je već u
javnoj raspravi. Simptomatično, parlamentarni izbori su opet
blizu.

Ne može na trošak HZZO-a

‘Kod osoba starije životne dobi može doći do bitnih promjena u
zdravstvenom statusu koje utječu na sigurno upravljanje vozilom.
Zato i dalje smatramo da bi u cilju osiguravanja uvjeta za veću
sigurnost cestovnog prometa bilo potrebno uvažiti mišljenje
struke o potrebi ponovnog uvođenja obveze zdravstvenih pregleda
pri produljenju valjanosti vozačke za vozače starije od 65
odnosno 67 godina’, kažu u Ministarstvu zdravstva.


Umirovljenici su sve vrijeme kategorički protiv odredbe o
obveznom liječničkom pregledu za starije od 65 godina, odnosno 67
godina, koliko je MUP predlagao u zadnjem pokušaju. Najsporniji
im je iznos zdravstvenog pregleda koji u osnovnom obliku košta
437,5 kuna, a uz dodatne preglede može stajati i do 600 kuna.


– Snažan lobi medicine rada opet pokušava pripremiti teren za
uvođenje obveznog zdravstvenog pregleda za vozače starije od 65
godina. Time bi se, prema mišljenju umirovljeničkih udruga,
diskriminiralo vozače na temelju dobi. Tko doista poznaje
zdravstveni status, dijagnoze i terapije, svakoga vozača?
Liječnik primarne zdravstvene zaštite, koji i jest prema
postojećem Zakonu obvezan upozoriti i svog pacijenta te najbližu
policijsku postaju za slučaj da zbog dijagnoze ili lijekova,
privremeno ili trajno, ne bi smio upravljati vozilom. Takvo je
rješenje i u najvećem broju europskih zemalja te je za
produljenje vozačke dozvole u pravilu dovoljna potvrda
obiteljskog liječnika ili čak samo vlastita izjava. Zašto bi se
onda 285.000 starijih vozača prisililo na obvezni zdravstveni
pregled kod liječnika medicine rada koji svakoga od njih vidi
prvi put u životu i ne zna ništa o njihovim bolestima – kaže
Jasna A. Petrović, predsjednica Sindikata
umirovljenika Hrvatske.

Liječnički pregledi za vozače obavljaju se u specijalističkim
ordinacijama medicine rada. Ondje vozači, da bi prvi put dobili
vozačku dozvolu, moraju obaviti liječnički pregled i dobiti
uvjerenje o duševnoj i tjelesnoj sposobnosti za upravljanje
vozilima. Samo oni vozači koji u vozačkoj dozvoli imaju
ograničenje u vidu napomene, primjerice, najčešće zbog nošenja
naočala ili leća, moraju periodički obaviti liječnički pregled
ovisno o tome na koliko godina im se produljuje valjanost dozvole
kad pregled obave.


– Hrvatsko društvo za medicinu rada na traženje resornih
ministarstava zdravstva i policije dalo je svoje stručno
mišljenje o opravdanosti redovnih zdravstvenih pregleda za vozače
starije od 67 godina. Opetovano povlačenje prijedloga izmjene
Zakona koji se odnose na obavezne liječničke preglede ne bismo
komentirali jer mi kao stručno društvo Hrvatskog liječničkog
zbora ne predlažemo i ne donosimo izmjene Zakona – kaže
dopredsjednica Hrvatskog društva za medicinu rada HLZ-a
Mira Vukšić.
 Ipak, ne skrivaju da su za
uvođenje obveznog zdravstvenog pregleda za vozače starije od 65
godina.


– Procjena zdravstvenog stanja osoba starije životne dobi
zahtijeva individualiziran pristup. Kod vozača koji imaju
kroničnu bolest s komplikacijama, kao i kod novootkrivenih
slučajeva, procjena iziskuje stručno znanje, odgovornost, često
psihološku obradu i po potrebi konzultaciju odgovarajućih
specijalista. Mislimo da vozači iznad 65 godine života moraju
biti pod nadzorom i na redovnim pregledima zbog sigurnosti svih
sudionika u prometu – dodaje M. Vukšić.


Pitali smo ih koja su po njihovim saznanjima najveći zdravstveni
problemi osoba starijih od 65 godina?

– Starenje je prirodan i fiziološki ireverzibilan proces koji
dovodi do smanjenja strukture i funkcije organa i organskih
sustava. U starijoj životnoj dobi, iznad 65. godine života, češće
dolazi do mnogobrojnih promjena organa i organskih sustava, što
dovodi do slabljenja i oštećenja njihove funkcije što se očituje
u smanjenju tjelesnih, senzornih, motoričkih i kognitivnih
sposobnosti koje su bitne za sigurno upravljanje motornim
vozilima – odgovaraju.


Za ordinacije medicine rada obvezan liječnički pregled za vozače
starije od 65 godina doista bi značio više posla i, posredno,
više zarade. Cijena zdravstvenog pregleda za vozače je 437,5 kuna
i propisuje je Ministarstvo zdravstva koje smo pitali može li se
ikako cijena zdravstvenog pregleda za vozače starije od 65 godina
smanjiti ili barem djelomično staviti na teret HZZO-a.


‘Trošak zdravstvenog pregleda za dobivanje uvjerenja o
zdravstvenoj sposobnosti za upravljanje vozilom nije moguće
pokriti ni djelomično ni u cijelosti na teret HZZO-a, budući da
zdravstveni pregledi za navedenu svrhu nisu dio obveznog
zdravstvenog osiguranja’, odgovorili su nam.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije