Savjeti

KUPUJETE NOVE GUME? Koliko one uopće smiju biti stare?

Automobilske gume nisu pokvarljiva roba i ako su pravilno uskladištene, one stare do pet godina smatraju se novima

To je prva stvar koju vozači moraju znati kada se odluče na
zamjenu istrošenih ili starih guma, te odu u kupnju po
nove pneumatike. Naime, mnogi od njih se pitaju koliko one uopće
smiju biti stare, a da su ispravne.

Pojedinim kupcima se savjetuje da provjere godinu proizvodnje
gume, te da ih ne kupuju ako su starije više od godinu
ili dvije. Takvi kupci u pravilu odustaju od kupnje
nove gume, što je potpuno krivo, piše portal slobodnadalmacija.hr.

Prigodom kupnje nove gume treba znati datum njezine
proizvodnje, a to se najlakše i najbolje iščitava iz oznake DOT
koja se sastoji od četiri znamenke. Prve dvije govore o tjednu
kada je guma proizvedena, a druge dvije o godini proizvodnje.

Dakle, ako na gumi vidite oznaku DOT 1818 to znači da je
pneumatik proizveden u 18. tjednu (otprilike sredinom travnja)
2018. godine. Neki smatraju da je
najbolje kupovati nove gume stare između tri i šest
mjeseci, jer je to razdoblje u kojem pneumatik ‘sazrijeva’, ali u
pravilu svaka nova guma, ma kada bila proizvedena unutar pet
godina, dobra je za uporabu.

Prije nekoliko godina digla se velika prašina oko toga koliko se
guma od datuma proizvodnje smatra novom, a zaključak je da je
granica pet ili šest godina pod uvjetom da je dobro uskladištena.
To znači da guma mora biti zaštićena od visoke temperature,
odnosno od prevelikih oscilacija temperature, vlažnosti, ozona,
UV zraka, ulja i agresivnih kemikalija.

Zajednička činjenica koju ističu svi proizvođači s jedne strane
je važnost uvjeta u kojima se gume čuvaju, a s druge strane u
nacionalnim zakonodavstvima, odnosno drugim službenim dokumentima
traži se krajnji rok od datuma proizvodnje u kojemu guma mora
biti prodana.

Da bi gume dulje zadržale svoje značajke, sastavni dijelovi gume
proizvedeni su s optimiziranim mješavinama voskova,
antioksidanata i antiozonata, ističu proizvođači. Pravilno
spremljene automobilske gume zadržavaju, dakle, svoje prvobitne
značajke. Treba, međutim, upozoriti da se neke značajke gume
tijekom uporabe mijenjaju zbog sporog, ali stalnog habanja,
odnosno smanjivanja dubine utora u dizajnu gaznoga sloja.

Neke se značajke s vremenom pogoršavaju, a druge poboljšavaju. Na
primjer, otpor na akvaplaning i otpor na habanje na mokroj cesti
općenito se smanjuju, a upravljivost na suhoj površini i stupanj
istrošenosti optimiziraju. Vozači će po zdravoj procjeni
prilagoditi vožnju s obzirom na istrošenost guma na svom vozilu.
A isto tako i odlučiti o kupnji novih guma.

Mnogi potrošači, osim stručnih preporuka, žele naći odgovor i u
raznim nacionalnim zakonima, uzancama, odnosno drugim službenim
dokumentima gdje ‘traže’ preporuke o krajnjem roku od datuma
proizvodnje u kojemu automobilska guma mora biti prodana.

Vremensku određenost krajnjega roka do kojega se gume smatraju
novima (ako se pravilno skladište) i kao takve mogu se prodavati,
možete, na primjer, naći u uzancama iz Velike Britanije. Tamo se
navodi da guma može biti stara šest godina, a njihovo nacionalno
udruženje distributera automobilskih guma govori o pet godina od
dana proizvodnje. Savez njemačke gumarske industrije navodi da su
automobilske gume nove u dobi do pet godina.

Zanimljivo je da dokumenti spomenutih organizacija ne govore o
tome da se gume nakon isteka spomenutih razdoblja više ne smiju
prodavati, odnosno da su neupotrebljive, već da ih prije prodaje
ili uporabe mora pregledati stručnjak, odnosno mora se dobiti
mišljenje proizvođača.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije