U ovim recesijskim vremenima sve se više ljudi odlučuje za kupnju rabljenih automobila koji su puno jeftiniji od novih. Naravno, lošu ekonomsku situaciju vjerojatno će pokušati iskoristiti trgovci rabljenih vozila, kao i pojedinci.
Prvi da bi prodali što više polovnjaka i ostvarili dobru zaradu, dok bi ovi drugi svog limenog ljubimca “utopili” za više novca nego što stvarno vrijedi. Najčešća zamka kod kupnje rabljenog automobila je vraćena kilometraža, odnosno nerazmjer godine proizvodnje s prijeđenim kilometrima. Budući da je to vrlo važno, nema onoga tko ne pita za taj podatak, koji često može biti i krivotvoren.
S obzirom na to da je vraćanje kilometraže na svim modelima maksimalno pojednostavnjeno, ni jedna marka vozila, bez obzira na tehničke karakteristike, nije pošteđena ove radnje. Cijena koja se u Hrvatskoj “na crno” plaća za uslugu korekcije kilometraže ovisi od marki automobila, ali se kreće od 20 eura pa naviše.
To nas u suštini dovodi do toga da je ova aktivnost za pojedine prodavače postala neizostavan korak u pripremi rabljenog vozila za prodaju, baš kao što je to popravak sitnih kvarova ili registracija vozila. Maskiranje realne kilometraže za prodaju rabljenog automobila kupcu može prouzročiti komplikacije, odnosno kvarove koji iziskuju veliki financijski trošak.
Prva i najozbiljnija šteta može se dogoditi u motoru polovnjaka koji je upravo kupljen. Nakon kupnje vozila kojem je vraćana kilometraža, bez obzira na to što kupac nije upoznat s tom činjenicom, treba obavezno obaviti veliki servis koji podrazumijeva, između ostalog, zamjenu zupčastog remena. Njegova krupna mana je što je dugo vremena bio ograničen vijek trajanja, iako je danas puno trajniji.
Veliki problem leži u činjenici da ako se ne promijeni nakon određene kilometraže može puknuti bez ikakvih prethodnih znakova. Pucanjem zupčastog remena dolazi do desinhronizacije koljenastog i bregastog vratila, te do blokade bregastog vratila koje otvara i zatvara ventile. Uz puno sreće, motor će se samo zaustaviti. Međutim, glasan, metalni zvuk nije dobar znak. To znači da je došlo do sudara klipova i ventila.
Ako je automobil prešao puno veći broj kilometara nego što stoji na instrument-ploči, postoji mogućnost da je održavanje sustava ovjesa zanemareno. Neispravnost se može prepoznati po neobičnim zvucima, šumovima, škripanju, lupanju, drukčijim voznim karakteristikama…
Nije neobično da nakon velikog broja prijeđenih kilometara dođe do istrošenosti gumenih čahura, habanja zglobova, povećanog zazora u ležajevima kotača, popuštanje veze elemenata ovjesa, promjene elastičnih karakteristika…
Moguće neispravnosti su brojne, a trošak popravka velik. Velika opasnost prijeti i od kvarova na sustavu za upravljanje, koji se mogu prepoznati po povećanom praznom hodu upravljača, njegovom otežanom hodu, raznim šumovima, vibriranju prednjih kotača, skretanju automobila s pravca pri pravocrtnom kretanju i slično.
Zbog svega navedenog, kupovina polovnog automobila mora uključiti i servisni pregled dobrog mehaničara. Tek nakon toga se može zaključiti je li potreban popravak, i ako jest, isplati li se to uopće. Oprez je nužan jer je rabljeni automobil ipak mačak u vreći…
Na prvi pogled se čini da istrošeni profil guma ne kazuje ništa o realnosti očitane kilometraže. Međutim, ako je pneumatik nov, a njegov profil već jako istrošen, to ukazuje da je automobil za kratko vrijeme prešao jako puno kilometara. Starost se može utvrditi na boku pneumatika, pomoću tzv. DOT brojčane oznake.
Prve dvije znamenke pokazuju tjedan, a druge dvije godinu proizvodnje. Tako na primjer broj 3011 označava pneumatik proizveden 30. tjedna 2011. godine.
Iz stanja izgleda unutrašnjosti vozila može se zaključiti odgovara li prikazana kilometraža stvarnoj. Izlizan upravljač i otrcan mjenjač, propala sjedala, istrošene unutrašnje obloge i tapecirani dijelovi jednostavno su nepomirljivi s niskom kilometražom.
Isplati se zaviriti i ispod upravljača, u vozačev prostor za noge, pa pogledati stanje u kojem se nalaze nožne komande. Ako su gumene obloge papučice gasa, kočnice i kvačila jako istrošene, može se zaključiti koliko je točan podatak o kilometraži.
Postojanje uredno vođene servisne knjižice jedan je od najvažnijih kriterija prilikom kupnje rabljenog automobila. Nakon svakog obavljenog servisa ovlašteni serviser upisuje datum, ali i kilometražu, te sve ovjerava potpisom i pečatom. Stoga je vrlo važno da je servisna knjižica pravilno popunjena.
To je dokaz o neprekidnom servisiranju, ali i podatak o terminima prethodnog i slijedećeg servisa, što može otkriti i postoji li odstupanje između stvarne i očitane kilometraže, piše portal SlobodnaDalmacija.hr.