Stakleni panoramski krovovi su u modi. Nije ni čudo jer unose mnogo živosti i svjetlosti u automobil, ostavljaju dojam luksuza, a na mnogim modelima uopće nisu skupi. Štoviše, često ih je moguće dobiti i kao dio bogatijeg paketa opreme.
No stakleni panoramski krov ima i negativne strane. Zaboravite li ga prekriti sjenilom kad parkirate, automobil će se na suncu mnogo jače zagrijati od modela s klasičnim krovom. Takvo što u konačnici povećava potrošnju goriva, a može biti i opasno za zdravlje.
A ugrožavaju li stakleni panoramski krovovi vaše zdravlje i u slučaju prometne nezgode? Na prvi pogled takav se krov doima kao kritičan dio vozila, no u stvarnosti ne postoji opasnost.
– Mislim da stakleni panoramski krov uopće ne narušava sigurnost vozila – kaže Krunoslav Ormuž, sudski vještak za promet, koji do sada nije imao nikakvih praktičnih negativnih iskustva koja bi ga uvjerila u suprotno.
– Proizvođači idu na mnoge testove sigurnosti i ne bi si dopustili probleme zbog staklenoga krova. Zato se vozila dodatno ukrućuju na mjestima koja gube krutost zbog staklenoga krova. Osim toga, i staklo je djelomično nosivi element karoserije. Ova tehnologija poznata je iz autobusa, gdje su stakla važni nosivi elementi karoserije – nastavlja Ormuž.
Riječi prometnog vještaka potvrđuju i mnogi neovisni testovi, koji su pokazali da stakleni krov s aspekta sigurnosti u slučaju nezgode nije ništa lošiji od klasičnog limenog. Staklo je izuzetno čvrsto i prilikom pucanja se ne raspada u sitne dijelove nego poput vjetrobranskog stakla ostaje u jednom komadu.
Sustavi nosača pomoću kojih je takvo staklo pričvršćeno na karoseriju vrlo su stabilni, pa je njegovo ispadanje gotovo nemoguće. Do njega dolazi samo pri ekstremnim nezgodama s prevrtanjem pri vrlo velikim brzinama, kad je krov potpuno deformiran.
No prometne nezgode i stakleni krovovi ipak nisu najbolja kombinacija. Prilikom frontalnog ili bočnog naleta te prevrtanja automobila postoji solidna šansa da stakleni krov pukne. Troškovi njegove zamjene mogu biti vrlo veliki, mnogo veći nego što bi bili za popravak klasičnog limenoga krova.
Dok je prilikom kupnje novog Twinga za stakleni panoramski krov potrebno doplatiti relativno prihvatljivih 6600 kn, cijena rezervnog staklenoga krova za isti automobil iznosi više od 15.000 kuna! To je otprilike 20 posto cijene cijelog novog vozila. A tom iznosu valja dodati i troškove rada. Puknuće staklenoga krova tako može bez problema udvostručiti cijenu popravka automobila nakon nezgode.
Iako je vrlo stabilno, staklo nije otporno i na druge vrste nezgoda – jaku tuču, padanje snijega s krovova, padanje predmeta, primjerice grana drveća, na vozilo i sl. Iako su ovakve nezgode rijetke, i one se događaju, a automobil sa staklenim krovom u njima će “izvući deblji kraj” u odnosu na onaj s limenim krovom jer će popravak, umjesto nekoliko tisuća, stajati više od 10.000 kuna.
Zbog toga se svakako preporučuje imati kasko osiguranje i na starijemu modelu automobila sa staklenim panoramskim krovom.
Iako stakleni krov u startu nije preskupa investicija, on je realno i dugoročno gledano, ipak (nepotreban) luksuz koji se na kraju može pokazati kao velik trošak.
Velika vjetrobranska stakla koja se protežu i na krov vozila nude samo rijetki proizvođači. U unutrašnjosti daju određen dojam slobode i prozračnosti. Međutim, mogu se pokazati kao velik trošak. Ovakav vjetrobran i stakleni krov u jednome mnogo su osjetljiviji od klasičnog staklenoga krova.
Kao i svaki drugi vjetrobran, on je izložen bombardiranju kamenčića s ceste, zbog koji je pucanje mnogo vjerojatnije. U tom slučaju valja vrlo brzo reagirati i spriječiti širenje pukotine ako je to moguće jer je zamjena ovakvog stakla višestruko skuplja nego kad je riječ o klasičnom vjetrobranskom staklu.
Primjeri cijena staklenog panoramskoga krova kao dodatne opreme i kao rezervnog dijela:
Mercedes E Coupe – 17.000 kn (28.870 kn)
Renault Twingo – 6600 kn (15.729 kn)
Nissan Qashqai – serijski u top paketu (11.069 kn)
Hyundai i40 – serijski u top paketu (8875 kn)