Pouzdani, ali...

ISKUSTVA MEHANIČARA Što se najviše kvari na električnim automobilima?

Pogon električnih automobila pokazao se pouzdanim, ali i dalje ima određenih problema. Neki su vezani za same vozače

U protekloj turističkoj sezoni broj električnih automobila na
hrvatskim cestama bio je toliko velik da su i HAK-ovi mehaničari
mogli klasificirati određene grupe kvarova. HAK-ovog tehničkog
savjetnika Marina Moravu pitali smo koji su
najčešći kvarovi električnih automobila zbog kojih su morali
intervenirati naši mehaničari.

– Električni automobili najčešće su se pokazali iznimno
pouzdanima u vožnji i najčešće se tijekom vožnje ne javljaju
događaju problemi koji bi utjecali na pogon vozila, što je mnogo
bolje u  odnosu na konvencionalna vozila – kaže Marin
Morava.

Kada se bilježe problemi?

– Pokretanje vozila je i dalje ovisno o 12-voltnoj maloj bateriji
koja ne sudjeluje u pogonu vozila, ali sudjeluje u nadzoru
visokog napona za pogon vozila. Ta baterija će pomoću upravljačke
elektronike, prije nego pusti visoki napon iz baterije,
kontrolirati je li  sve uredu s visokonaponskim komponentama
na vozilu. Ako ne radi mala baterija vozilo ne može koristiti
visokonaponsku pogonsku bateriju i tada nemamo pogon. Tu često
naši tehničari s adekvatnom opremom mogu pomoći, slično kao i s
kabelima kod vozila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem, ali
ipak s poznavanjem i pridržavanjem svih sigurnosnih mjera jer su
u pitanju vozila s visokonaponskim komponentama – objašnjava
Marin Morava.

Slijede i određeni problemi s glavnom, visokonaponskom baterijom.

– Prilikom punjenja pogonske baterije vozila na punjaču mogu
nastati greške u mreži visokog napona vozila, a mogu biti
izazvane nestabilnom električnom mrežom ili
nestabilnim/neispravnim punjačem. Moguće je da je vozilo s
prepoznatim greškama, nakon odvajanja vozila s punjača, i dalje
preventivno ostalo blokirano te ne dopušta visoki napon iz
baterije sve dok sustav više puta ne zabilježi da je ipak sve
uredu s vozilom. To zna u praksi potrajati i više od jednog sata.
Tada će sustav dopustiti rad baterije s visokim naponom. Također,
naši tehničari u ovim događajima koriste dijagnostičku opremu
koja može pomoći oko brisanja greški nastalih pod poznatim
okolnostima. Drugi događaj je  kod punjenja – nakon
završetka punjenja ne može se razdvojiti auto od kabela
punionice, a problemi mogu biti razni.

Marin Morava svjedoči i da vozači često ulaze u probleme s
dosegom automobila, odnosno preostalom električnom energijom.

– Česti problemi su također vožnja na rezervi, s malim preostalim
dometom do punionice. Dolaskom na punionicu može se dogoditi da
je neispravna ili ne radi. Tada više nema dosta električne
energije do iduće punionice. Neki vozači potom kreću dalje i
vozilo im ostaje nepokretno u voznom traku prometnice. Tada
nažalost ostaje zakočeno i najčešće je veliki problem jer se
električna vozila ne mogu lagano deblokirati kako bi se odgurala
u stranu gdje ne smetaju prometu.

Javljaju se i greške vezane uz glavnu bateriju.

– Kod pokušaja da pokrenemo vozilo uključena je greška na visokom
naponu koja utječe na gubitak i isključivanje pogona. Tu čest
pokretač može biti nešto bismo mogali nazvati traženjem igle u
plastu sijena, a to je jedan neispravan baterijski članak u
visokonaponskoj bateriji. HV baterija može imati i preko tisuću
članaka. Nažalost, navedeni problemi se ne mogu popraviti na
terenu već u radionici u odgovarajućim radioničkim uvjetima s
prilagođenom opremom i obavezno uz educirane tehničare za
popravak i zamjenu visokonaponskih komponenti na vozilu prema
smjernicama proizvođača.

Neki od problema su pomalo nevjerojatni, a uključuju i manjak
edukacije vozača.

– Problemi nastaju i u nepoznavanju vozila, odnosno navici da se
kod pokretanja motora očekuje rad elektropokretača (anlasera)
kojeg u ovoj priči nema već je potrebno uključiti kontakt i
odabrati pogon naprijed ili nazad i pritisnuti papučicu gasa kako
bi krenuli. Ne treba očekivati zvuk motora u praznom
hodu. Zna tu biti i dječjih bolesti vezanih uz sami model.
Konkurencija je velika, razvoj automobila užurban pa ima i nekih
mušica… Proizvođači pokušavaju ovim automobilima dati što više
opcija autonomne vožnje što za sobom povlači česta programska
ažuriranja over the air. Ta ažuriranja mogu nositi razna
poboljšanja, ali i neočekivane probleme, do razine da se vozila
ne mogu pokrenuti nakon neuspjelih ažuriranja pa ostaju bez
pogona – zaključuje Marin Morava za portal revijuhak.hr.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije