Održavanje vozila

KOROZIJA Štede li proizvođači na zaštiti karoserije?

Korištenje lakih metala, poput aluminija, na električnim automobilima također može utjecati na koroziju

Sol, vlaga i prljavština kobna su kombinacija koja zimi oštećuje
automobile. Posljedica je korozija koja još nije iskorijenjena,
čak i kod novijih automobila. No situacija se ipak poboljšala u
odnosu na prije. U to se uvjerio GTÜ, njemačko društvo za
tehnički nadzor mbH, tijekom svojih brojnih tehničkih pregleda.
Organizacija za testiranje stoga preporučuje sprječavanje
korozije tako da vozači, osobito zimi, paze na kritična područja
na vozilu i po potrebi poduzmu mjere. To vrijedi i za, na
primjer, moderne električne automobile.

Prije otprilike četiri desetljeća automobilska se industrija
počela intenzivno usredotočavati na sprečavanje hrđe. Učinkoviti
borci protiv hrđe su plastični premazi, katodno bojanje (KTL),
pocinčavanje, plastične obloge kućišta kotača i temeljito
brtvljenje.

Marco Oehler, tehnički direktor u GTÜ-u, kaže:

– Mora se napraviti razlika između oštećenja od korozije, koja
ima izravan utjecaj na funkciju zahvaćene komponente, i hrđanja
na pojedinačnim držačima i nosačima, također poznatim kao film
hrđe.

Hrđa se brzo stvara na dijelovima izrađenim od niskolegiranog
čelika kao što su stezaljke, spojnice i vijci, kao i na lijevanim
dijelovima, kao što su zakretne ruke osovine ili nosači motora.

– Klasično oštećenje od korozije, tj. hrđanje, događa se
prvenstveno na komponentama koje su trajno izložene raspršenoj
vodi, koja tamo možda neće biti optimalno ispuštena – kaže Marco
Oehler.

Taloženje vode u odvodima potiče hrđu, ali barem se dio može
spriječiti. Na primjer između poklopca motora i vjetrobranskog
stakla, gdje se može skupljati lišće. Pogotovo kada je automobil
parkiran ispod listopadnog drveća. Stoga lišće treba redovito
uklanjati. U tu svrhu savjetuje se redovito usisavanje odvodnih
kanala te pukotina i rubova. Sol i prljavština se također talože
ispod gumenih brtvi vrata. Čišćenje vodom i sredstvom za pranje
posuđa uklanja ih i štiti gumu.

Stariji vozači sjećaju se da su do 80-ih mnogi automobili
zahrđali već nakon nekoliko godina, čak i na nosivim dijelovima.
Sad je mnogo bolje, ali čak i dobra zaštita podvozja stari. Sol
ili prljavština mogu ostati u pukotinama nekoliko tjedana. Stoga
se preporučuje redovito pranje podvozja. Međutim, starije
autopraonice često ne filtriraju dovoljno prljavu vodu i stoga
sol distribuiraju iz jednog automobila u drugi. Želja za
uklanjanjem prljavštine ispod automobila i u lukovima kotača
snažnim mlazom vode ponekad te dijelove soli ili nečistoća može
gurnuti još dalje, u dijelove karoserije koje se više ne mogu
dosegnuti. Ispiranje blagim mlazom vode može biti učinkovitije.
Zbog svega toga ne bi bilo loše da na sljedećem servisu posebno
naglasite da treba provjeriti stanje i zaštitu podvozja,
savjetuje portal revijahak.hr.

Neki se proizvođači automobila više ne oslanjaju na potpuno
pocinčavanje karoserije, jer djelomično pocinčavanje štedi
troškove. Tvornički temeljni premaz za uranjanje očito je manje
temeljit u nekim slučajevima nego prethodnih godina. Hrđa
uvijek dobiva svoju priliku tamo gdje nezaštićeni lim oksidira
pod utjecajem vlage i kisika.

– Razvoj korozije također ovisi o korištenim materijalima i
uvjetima okoline – naglašava stručnjak GTÜ-a Marco Oehler.

S unutarnje strane mogu se pojaviti mrlje korozije koje kasnije
postaju vidljive izvana. Za ovakve slučajeve namijenjeno je
jamstvo proizvođača protiv hrđanja koje se odobrava do dvanaest
godina. Naravno, ne odnosi se na hrđu koja je nastala zbog toga
što oštećenja laka nisu popravljena na vrijeme.

Kao što nedavna iskustva pokazuju, hrđa nije iskorijenjena ni u
modernim automobilima.

– Kod električnih vozila ide se na što lakšu konstrukciju zbog
povećanja dometa – objašnjava Oehler. Zbog teških baterija bitna
je dijeta i pazi se na svki kilogram. Težina se može uštedjeti
korištenjem više lakih metala kao što je aluminij.

– Međutim, oni također predstavljaju izazov u kontekstu korozije
jer ne samo da moraju biti zaštićeni od korozije, već također
mogu uzrokovati galvansku koroziju kada se spoje s drugim
materijalom s povećanim negativnim elektronskim potencijalom.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije