Održavanje vozila

TURBO PUNJAČI Kako prepoznati kvarove i spriječiti još veću štetu?

Preporuka je da se redovno mijenja ulje u motoru, posebice kod starijih vozila, jer često odgađanje servisnog intervala zamjene ulja ubrzava trošenje ležajeva turbo punjača

Turbo punjač dugo je bio ugrađivan na većinu dizelskih motora,
ali sad su dominantni i benzinski motori s turbo punjačima. Zbog
toga smo pitali Marina Moravu, suradnika za tehničku podršku u
Hrvatskom autoklubu, koji su najčšći scenariji kvarova turbo
punjača i kako ih prepoznati. Neispravnost turbo punjača najčešće
nastupa u praksi od 120.000 km nadalje.

Neispravnost ležajeva rotora turbo punjača

Simptomi su pad snage motora i upaljena lampica neispravnosti
motora, nagla potrošnja ulja u motoru popraćena jakom dimnom
zavjesom, također popratno kroz nekoliko sljedećih minuta dolazi
i do uključivanja crvene lampice ulja i nastupa potreba za
zaustavljanjem vozila na sigurnom mjestu, odnosno treba što brže
ugasiti motora kako bi se izbjegla velika šteta koja može
prouzročiti zaglavljivanje motora zbog gubitka podmazivanja. Ako
nastupi potpuno raspadanje turbo punjača otvorena je mogućnost
trenutnog gašenja vozila bez mogućnosti ponovnog pokretanja
motora, a raspadnuti dijelovi mogu spriječiti prolazak zraka kroz
turbinu do usisa motora i puno sitnih raspadnutih dijelova može
se raspršiti po cjevovodu turbo sustava i s time otvoriti potrebu
za zamjenom kompletnog cjevovoda i time znatno povisiti cijenu
otklona kvara.

Pucanje crijeva, cijevi ili hladnjaka turbo punjača zbog
redovnih naprezanja

Ti su simptomi popraćeni gubitkom snage motora, uključivanjem
lampice neispravnosti rada motora, povećanim izlaskom crnog dima
na ispušnu cijev kod vozila bez filtera krutih čestica, a kod
vozila s filtrom dolazi do ubrzanog zasićenja filtra krutih
čestica u ispuhu. Prilikom naglog povećavanja broja okretaja
motora može se čuti jako šištanje zraka u motornom prostoru što
će vrlo lako uputiti da je nastala neispravnost dotoka zraka na
tlačnoj strani usisa. U nekim situacijama  moguće je puknuće
cijevi, a da se ne čuje puštanje zraka prilikom opterećenja
motora, ali se često tada može uočiti propuštanje uljne maglice
na mjestu gdje je došlo do propuštanja zraka. U najgorim
slučajevima, ako nemamo nijedan od navedenih simptoma, potrebno
je vizualno ili tlačnom probom pronaći mjesto propuštanja turbo
sustava.  Kod ovog problema često se može pomoći i na cesti
krpanjem gumenog crijeva ili vraćanjem odvojene cijevi iz ležišta
zbog slabog držanja obujmice ili osigurača cijevi. Dobro je što
se s ovakvim tipom kvara možemo dovesti do prvog servisa sa
smanjenom snagom ili nam pomoć na cesti može pomoći krpanjem ili
namještanjem cijevi ako nismo u blizini prvog servisa, piše
portal revijahak.hr.

Neispravnost regulacije tlaka punjenja turbo
punjača

Simptomi su pad snage motora često popraćen paljenjem lampice
neispravnosti motora i prelaskom rada motora u prinudni rad sa
smanjenom snagom. Često s ovim tipom neispravnosti uspijete na
vlastiti pogon doći do servisa, a otklon neispravnosti može biti
jednostavnije prirode i može ga riješiti služba pomoći na cesti.
No, neke situacije mogu biti kompliciranije, sve do potrebe za
zamjenom kompletnog turbo punjača.

Zvuk zviždanja prilikom naglog podizanja okretaja motora, odnosno
naglog ubrzavanja vozila, može upućivati na trošne ležajeve
osovine rotora turbo punjača. Preporuka je što prije obratiti se
servisu za otklon neispravnosti. Često vozači znaju ovaj simptom
zanemariti jer nije došlo do pada snage motora ili uključivanja
lampice neispravnosti, ali ignoriranje ovog problema često dolazi
do spomenute faze kad se turbo punjač u potpunosti raspadne s
mogućnošću nastanka velikih oštećenja na motoru. Uz ovaj tip
problema imamo i prednost jer imamo fazu najave problema:
zviždanjem koje može trajati nekoliko dana ili nekoliko mjeseci
do potpunog raspadanja turba.

Preporuka je da se redovno mijenja ulje u motoru jer često
odgađanje servisnog intervala zamjene ulja ubrzava trošenje
ležajeva turbo punjača. Ako je moguće: kod vozila koja su prešla
120.000 km mijenjati motorno ulje unutar godine dana, odnosno
između 8000 i 12.000 km. Tu je u praksi idealno za smanjenje
potrošnje ležajeva turbo punjača.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije