Zbog carinskog prekršaja trajno je oduzetaveća količina automobila, koji se sad nude po iznimno povoljnim cijenama
Ovaj Citroen Saxo, primjerice, služio je za švercanje duhana. No,
barem 60 posto svih automobila koje ovdje vidite oduzeto je jer
su imali strane registarske oznake, a za upravljačem su bili
zatečeni hrvatski državljani koji ih nisu imali pravo koristiti
na našim cestama, objašnjava nam Robert Kučinac,
voditelj Odjela za prodaju robe iz Carinske uprave. Dok obilazimo
carinsko parkiralište na kojemu su smješteni privremeno ili
trajno oduzeti automobili primjećujemo i da prevladavaju modeli
starijih godišta. Ima tu, doduše, svega i svačega, pa tako i
novijih Audija A6 i Mercedesa S-klase, no prevladavaju stari,
prilično izraubani Golfovi, Astre, Octavije…
– Svako malo tu bude i Ferrarija i raznih drugih skupocjenih
auta, no njihovi vlasnici u pravilu odlučuju podmiriti poseban
porez u propisanom roku od 15 dana i odvezu automobile, govori
nam Kučinac. Više posla, saznajemo, Carinskoj upravi stvaraju
vlasnici starijih, manje vrijednih automobila za koje se zbog
visoke emisije CO2 ne isplati platiti poseban porez. U takvim
situacijama vlasnici automobil jednostavno prepuštaju carini, a
njima ga zatim jedino preostaje pokušati prodati.
– Automobile male vrijednosti prodajemo za dijelove, jer smo
svjesni da nitko od kupaca neće htjeti platiti poseban porez, a
bez toga se vozilo ne može registrirati u Hrvatskoj. Ako prodaja
u tri pokušaja ne bude uspješna, automobil šaljemo u reciklažu,
gdje završavaju i automobili koji su prošli razne preinake kako
bi bili pogodni za švercanje duhana, droge ili nečega trećeg,
govori Kučinac. Takvi se auti, s rupama u sjedalima ili skrivenim
prostorima u podnici i krovu, dodaje, ne prodaju već se odmah
šalju u reciklažu. Iako se svi oduzeti auti ne nude kupcima,
posla u carinskom Odjelu za prodaju ima sasvim dovoljno.
Posebno u posljednjih godinu i pol dana. Kako piše portal
jutarnji.hr/autoklub, razlog tome je pojačana
aktivnost Mobilne jedinice Carine, čiji pripadnici su u 2020.
oborili svojevrsni rekord u sankcioniranju vozača zbog
protuzakonitog upravljanja vozilima stranih registarskih oznaka.
Dok je 2019. zbog ovog grijeha kažnjeno njih 278, lani se ta
brojka popela na čak 496. Carinski službenici, pokazuje
statistika, ne posustaju s nadzorom niti u 2021. U prvih pet
mjeseci ove godine kažnjeno je tako 256 vozača, gotovo kao u
cijeloj 2019. Znači, do kraja godine mogao bi pasti i novi
rekord…
Kako god bilo, veći broj oduzetih automobila automatski znači i
da je potrebno češće organizirati i javne ponude tih vozila.
Prema službenim podacima Carinske uprave, u 2020. su radi
namirenja trošarinskog ili carinskog duga prodana ukupno 63
oduzeta vozila, a ostvareno je i 9 javnih prodaja automobilskih
dijelova. Na prvu se to i ne čini kao jako puno posla, no oduzeti
auti se rijetko kada prodaju iz prvog pokušaja pa je i za ove
prodajne brojke trebalo dobro zasukati rukave i organizirati
stotine javnih dražbi kako bi se država u konačnici riješila
barem dijela oduzetih automobila. Državni proračun pritom je
postao bogatiji za 817.401 kunu, što i nije neka basnoslovna
cifra s obzirom na uloženi trud.
Nije teško, međutim, izračunati da država puno više zarađuje od
samim kazni izrečenih vozačima uhvaćenima kako upravljaju
automobilima za koje na propisan način nije plaćena trošarina.
Takvima prema zakonu prijeti novčana kazna od pet do čak 100.000
kuna, pa se postavlja i pitanje zašto je netko uopće spreman
riskirati s takvom kaznom.
– Dio prekršitelja, objašnjava Kučinac, s predumišljajem
protupravno koristi automobile stranih registarskih oznaka,
svjesni da pri kupnji imaju računicu – pogotovo kad je riječ
o starijim vozilima – samo ako ne plate trošarinu. S druge
strane, saznajemo, vozači često nisu niti svjesni da su u
prekršaju i žive u uvjerenju da imaju pravo koristiti vozilo na
našim cestama. I onda se neugodno iznenade kad ih zaustave
djelatnici Carine, posebno nakon što čuju koliko iznosi kazna za
ovaj prekršaj.
Upravo zato Carinska uprava na svojim internetskim stranicama
svako malo objavljuje svojevrstan vodič s jasno navedenim
situacijama u kojima naši vozači imaju pravo koristiti vozilo
stranih registarskih oznaka na domaćim prometnicama, čak i kad
imaju prebivalište u Hrvatskoj, odnosno kad u kalendarskoj godini
ovdje borave više od 185 dana. Prvi takav slučaj je kratkotrajna
uporaba vozila do 15 dana, drugi kad je vozač zaposlen kod
poslodavca u drugoj članici EU, a treći kad vozač ima registriran
obrt ili slobodno zanimanje ili je pak odgovorna osoba, dioničar
ili član trgovačkog društva registriranog u drugoj članici EU.
Pritom treba znati da u svakom od spomenutih slučajeva Carini
treba prijaviti namjeru korištenja vozila stranih registarskih
oznaka u Hrvatskoj (motorna.vozila ulaz@carina.hr), a u slučaju
namjere dugotrajnog korištenja u roku od pet dana nakon unosa
vozila treba i podnijeti zahtjev za izuzećem od plaćanja
trošarine. Ako se to ne ispoštuje, vozač će se naći u prekršaju i
prijeti mu prekršajna kazna i privremeno oduzimanje vozila do
plaćanja trošarine.
– Nevjerojatno, ali puno ljudi misli da mogu zaobići zakonske
odredbe te izbjeći plaćanje trošarine, govore nam pripadnici
Mobilne jedinice carine s kojima smo nakon šetnje parkiralištem s
oduzetim vozilima krenuli u intervenciju, kako bismo iz prve ruke
vidjeli kako ulaze u trag prekršiteljima.
– Kad zaustavimo naše državljane u automobilu stranih
registarskih oznaka, govore, prvo povjeravamo imaju li naše
zdravstveno osiguranje. Ako je takav slučaj, to je već indicija
da bi ovdje mogli imati i stalno prebivalište, odnosno da su u
prekršaju. Većina vozača pritom ubrzo i sama prizna svoj krimen,
dok druge moraju nešto duže provjeravati. Pritom im pomaže uvid u
evidenciju prelazaka granice, a od pomoći su im i podaci o
zaposlenju koju također vode državna tijela.
– Stupanj suradnje u konačnici određuje i visinu novčane kazne.
Ima i onih koji se zaključaju u vozilo i ne žele komunicirati, pa
čak i onih koji fizički nasrnu na nas dok ih provjeravamo, a
takvi ne mogu računati na minimalnu kaznu propisanu zakonom,
objašnjavaju nam djelatnici Carine. Izrazito bahatima, neslužbeno
doznajemo, prijeti i maksimalna kazna od 100.000 kuna.
Tko ne plati trošarinu, ostaje bez auta
U prodaju idu sva trajno oduzeta vozila, osim onih koji su prošli
preinake kako bi bili pogodni za švercanje duhana, droge…
Nužna prijava: Vožnja auta stranih registarskih
oznaka moguća, ali…
Naši državljani koji u Hrvatskoj namjeravaju koristiti automobil
stranih registarskih oznaka svakako bi trebali dobro pročitati
prigodnu obavijest Carinske uprave objavljenu na njihovim
internetskim stranicama. U njoj je detaljno objašnjeno tko, kako
i koliko dugo može upravljati takvim automobilom bez da se nađe u
trošarinskom i carinskom prekršaju. S obzirom na to da smo na
početku turističke sezone, dobro je znati da svaku uporabu takvog
vozila, pa i onu kratkotrajnu do 15 dana, treba prijaviti
na motorna.vozila-ulaz@carina.hr. Znači, čak i u slučajevima
kad se u inozemstvu u rent-a-car tvrtki iznajmi automobil radi
povratka u Hrvatsku. Isto tako, važno je znati da pritom autom
može upravljati samo osoba koja ga je iznajmila.
Ponuda vozila: Nudi se sve i svašta, a prosječna prodajna
cijena iznosi 12.190 kn
Carinska uprava u 2020. je radi namirenja trošarinskog ili
carinskog duga prodala ukupno 63 oduzeta vozila i pritom zaradila
767.999 kuna. Prosječna prodajna cijena, nije teško izračunati,
iznosila je tako svega 12.190 kuna po vozilu, što jasno pokazuje
da se kupcima rabljenih isplati tu i tamo provjeriti što se nudi
u pozivima na javne dražbe koje Carinska uprava redovito
objavljuje na svojim internetskim stranicama. I to ne samo zbog
tražene cijene, često osjetno povoljnije od traženih iznosa na
raznim domaćim oglasnicima, nego i zbog prilično bogate ponude.
Nađe se tu, naime, svega i svačega, od Citroen Saxa do Mercedesa
S-klase. Na javnim dražbama, dobro je znati, mogu sudjelovati
pravne i fizičke osobe, uz uvjet da uplate jamčevinu u iznosu od
10 posto početne prodajne cijene.