Servis vozila

VOZITE DIZELAŠA? Ovo je pet stvari koje biste trebali znati o DP filtrima

Saznajte što je DPF, koji su simptomi 'začepljenog' DPF-a, kako ga pravilno održavati i koliko košta zamjena

Ako ste vlasnik novijeg dizelskog vozila, važno je razumjeti
dizelske filtre krutih čestica (Diesel Particulate Filter). DPF
namijenjen je dizelskim motorima, a postao je standardna
komponenta od 2009. godine, kako bi vozila ispunila Euro 5
standard, iako se na određenim vozilima koristila i godinama
ranije. Neodržavanje DPF-a može dovesti do značajnih (i skupih)
posljedica po vozilo, piše portal jutarnji.hr/autoklub.

DPF je vrsta uređaja čija je zadaća naknadna obrada ispušnih
plinova, točnije ‘zarobljavanje’ čestica poput čađe i
pepela. Izrađen je od keramičkog materijala oblikovanog u
strukturu saća. Kako bi se smanjile emisije dizelskih vozila, DPF
hvata i zadržava ispušnu čađu koja potom povremeno izgara kako bi
se filter regenerirao. Procesom regeneracije sagorijeva višak
čađe nataložene u filtru, što sprječava ispuštanje štetnih
plinova u obliku crnog dima u atmosferu. Čest uzrok začepljenja
DPF-a su kratka putovanja pri malim brzinama, jer vozila koja
imaju takav režim rada ne ispunjavaju zahtjeve da se filter sam
očisti. Drugi uzrok su loša servisiranja.

Životni vijek DPF-a varira ovisno o njegovoj primjeni. Uz to,
začepljenje može biti uzrokovano korištenjem pogrešne vrste ulja,
izmjenama performansi vozila, korištenjem goriva niske kvalitete,
ali i čestom vožnjom automobila na niskoj razini goriva. Kako
možete znati je li vaš DPF blokiran? U tom slučaju, na vašoj
nadzornoj ploči pojavit će se narančasto svjetlo u obliku greške,
koje varira ovisno do proizvođača vozila. Kad ono zasvijetli, vaš
filter je najvjerojatnije blokiran i potrebno je čišćenje. S
obzirom na to da DPF filtrira dvije vrste čestica (čađa i pepeo),
postoje dvije vrste čišćenja. Regeneracija čisti čađu
pretvarajući ugljik u ugljični monoksid, dok se pepeo čisti
uklanjanjem filtra i čišćenjem u stroju s komprimiranim zrakom.
Drugi znakovi začepljenja su gubitak performansi vozila (pad
snage i slabije ubrzanje), i prijelaz motora u siguran način
rada.

Ključ održavanja DPF-a je osigurati da se može sam regenerirati u
slučaju da se napuni čađom. Održavanje filtera krutih čestica
najviše znači održavanje motora, jer u sam filter nije potrebno
ništa ulijevati. Postoje dvije vrste regeneracije: aktivno i
pasivno. Do pasivne regeneracije dolazi kada se vozilo normalno
vozi pod opterećenjem, a vozač nije ni svjestan da se događa.
Ponekad pasivna regeneracije ne može uvijek održavati DPF čistim,
stoga će filter morati proći aktivnu regeneraciju. Aktivna
regeneracija odvija se kada motor vozila ne stvara potrebnu
toplinu za pretvaranje čađe u ugljični dioksid. Na nekim vozilima
prilikom aktivne regeneracije pale se lampice na nadzornoj ploči.

Zamjena DPF-a može biti skupa, a najviše ovisi o godištu
automobila. Novi DPF za osobna vozila košta nekoliko stotina
eura. Zamjenski filter slabije kvalitete može se pronaći za oko
430-450 eura, a tome treba pridodati i troškove ugradnje. Kao
odgovor na visoke cijene novih filtera, pojavio se niz servisnih
usluga regeneracije filtera. Jedna od opcija je spajanje
automobila na dijagnostičko računalo i postavljanje motora u
određen način rada. Takva usluga u prosjeku košta oko četiri
stotine kuna, a njena efikasnost je srednja. Druga opcija je
kemijsko čišćenje kojom se pomoću senzora tlaka razgrađuje čađa.
Ovo je efikasnija opcija, a košta oko tisuću kuna.

Postoji i treća opcija koja uključuje uklanjanje DPF-a iz
automobila i primjenu elektroničkog emulatora koja zavarava
računalo vozila. Međutim, ova opcija je protuzakonita i ima
pravne posljedice. Automobil koji ima izrezan filter ne ispunjava
uvjete tehničke homologacije te, sukladno zakonu, mora biti
uklonjeno iz prometa. Jer se sve više vozača odlučuje za ovu
opciju, sve se češće razgovara o strožim propisima i efikasnijim
metodama provjere DPF-a.

Na koncu, prema Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji zagađenje
česticama utječe na više ljudi nego bilo koji drugi zagađivač, a
tri od četiri stanovnika europskih gradova izložena su nesigurnim
razinama čestica, prema Europskoj agenciji za okoliš.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije