MUP planira ukinuti i toleranciju 10 posto prekoračene brzine, lokalne vlasti trebale bi zbog toga nabaviti nove uređaje za mjerenje
Javno savjetovanje o novom Nacionalnom planu sigurnosti cestovnog
prometa RH 2020.-2030. završeno je i o tome je objavljeno
izvješće. Nacionalni plan donosi MUP, a za prethodno desetljeće
glavni cilj bio je da se 2020. za 50 posto smanji broj poginulih
u odnosu na 2010., na 213. To nije uspjelo, 2019. godine bilo je
297 poginulih na cestama, a lani 237, iako su prošla i ova godina
obilježene koronakrizom i lockdownima zbog čega je bio i manji
promet na cestama. Novim planom određeno je 13 područja
djelovanja, za svako od njih predložene su mjere. Vožnja bez
utjecaja alkohola, droga i lijekova, kao jedna od mjera navodi se
da će se istražiti mogućnost i učinkovitost promjene graničnih
vrijednosti dopuštene količine alkohola u krvi vozača. Provedba
ove mjere, prema planu, mogla bi početi od ove godine do 2023.
U tunelima poseban nadzor
Sada je na snazi regulativa koja dopušta 0,5 promila alkohola u
krvi vozača, no to se ne odnosi na profesionalne i mlade vozače.
Jedna od mjera je i da se istraži učinkovitost sustava Alcohol
Interlock i njegov utjecaj na smanjenje broja nesreća te da se
potiče profesionalne vozače na korištenje tog sustava. Sukladno
provedenim istraživanjima učinkovitosti, predložit će se i obveza
ugradnje uređaja Alcohol Interlock u vozila osoba koje su više
puta uhvaćene pijane u vožnji. Što se tiče područja Sigurna
brzina, tu će se među ostalim istražiti i predložiti rješenja za
učinkovitiju naplatu kazna te uvođenje kontrole prosječne brzine,
pogotovo u tunelima.
Potaknut će se i jedinice lokalne samouprave da nabave uređaje za
mjerenje brzine, pri čemu će se tolerancija uređaja za mjerenje
brzine svesti na minimalno moguću. Ta tolerancija ili, kako se
službeno naziva, sigurnosna razlika iznosi 10 km/h za brzine do
100 km/h, a za veće brzine od toga iznosi 10 posto. Sukladno
svjetskim smjernicama, postupno bi se uvodili i sustavi za nadzor
brzine u vozilima koji vozače informiraju o njihovoj trenutačnoj
brzini te ih upozoravaju voze li nepropisnom brzinom. U području
Prevencija distrakcije vozača istražit će se inovativne
mogućnosti onemogućavanja vozača da koriste mobitel tijekom
vožnje i predložiti rješenja. Pješaci i biciklisti pripadaju u
područje Sigurnost aktivnih oblika prometovanja, a tu se kao
mjere navode edukacije pješaka i provođenje biciklističkih
ispita.
Hitna helikopterska pomoć
Jedna od mjera u području Sigurnost motociklista i mopedista jest
podizanje svijesti o važnosti međusobnog poštovanja vozača
motocikala i mopeda te vozača ostalih vozila. Što se tiče
područja Sigurnost pofesionalnih vozača, tu se predviđa
unapređenje zakonske regulative vezane za preusmjeravanje
prometovanja teretnih vozila na autoceste. Područje Zaštita u
vozilu predviđa, primjerice, edukativne programe o važnosti
korištenja pojasa dok se za područje Sigurna infrastruktura kao
jedna od mjera navodi sanacija opasnih mjesta. Iniciranje
financiranja provedbe ovog Plana od strane osiguravatelja jedna
je od mjera u području Sigurna vozila. Područje brze i učinkovite
hitne službe predviđa i hitnu helikoptersku medicinsku pomoć kao
i pomoć brzim brodicama.
Udruga Sigurnost u prometu kritizirala je novi plan jer je,
navodi, donesen bez analize učinaka prošlog plana. Tako kaže da
se u novom planu uopće ne navodi osnivanje Agencije za sigurnost
cestovnog prometa, a što je bilo navedeno u prošlom planu i nije
ostvareno. Iz MUP-a su odgovorili da je u izradi novog plana
konzultiran širok krug stručnjaka i da se tako došlo do spoznaje
da je za sadašnje prilike najbolje za nositelja provođenja plana
imenovati MUP, a ne ad hoc osnivati novo tijelo.