Savjeti

MANIPULACIJE KILOMETRIMA Može li se provjeriti stanje prave kilometraže na rabljenim vozilima?

Istraživanje Njemačkog autokluba ADAC-a pokazuje da je varanje i dalje prisutno te da se EU direktiva iz 2017. o zaštiti od manipulacije kilometražom još se ne primjenjuje

Pisali smo u nekoliko navrata o ovoj pojavi, ali nije loše
ponoviti, ovaj put iz njemačkih izvora. Namještanje, odnosno
smanjivanje kilometraže dječja je igra, brza i dostupna već od 50
eura. Policija pretpostavlja da se brzinomjerom manipulira sa
svakim trećim rabljenim automobilom koji se prodaje u Njemačkoj.
S tim prevaranti povećavaju vrijednost u prosjeku za 3000 eura po
automobilu i obmanjuju kupce rabljenih automobila ili leasing
tvrtke, a procijenjena ukupna šteta samo u Njemačkoj iznosi oko
šest milijardi eura godišnje.

Iako je još od rujna 2017., Direktivom EU-a 2017/1151 propisano
da se očitanje brojača kilometara u automobilu mora sustavno
štititi do danas nema koristi od nje jer kako ističu stručnjaci
ADAC-a nedostaje detaljna uredba kako bi točno ta zaštita trebala
izgledati i koje bi je neutralno tijelo trebalo provjeravati.
Zasad se čini kao da EU direktiva nije stupila na snagu budući da
se s kilometrima još uvijek može manipulirati brzo i jednostavno,
pokazuje novo istraživanje ADAC-a. U tu svrhu procijenjene su
ponude proizvođača uređaja za podešavanje kilometraže. Rezultat –
čim se na tržištu pojave novi modeli vozila, već postoje ponude
za manipulaciju kilometražom.

Prevaranti se koriste praktičnim, jednostavnim uređajima za
manipulaciju koji su legalno dostupni već od oko 150 eura. Ovi
uređaji sadrže softver pomoću kojeg se velikom većinom automobila
može manipulirati bilo kojom kilometražom u roku od nekoliko
sekundi. U većini vozila kilometraža se može prilagoditi prema
potrebi bez uklanjanja dijelova samo sa spajanjem uređaja za
upravljanje na zakonski potrebnu dijagnostičku utičnicu. Brojem
kilometara se ne upravlja samo neposredno prije prodaje rabljenog
automobila.

Uobičajena je praksa podešavanja kilometraže jer je to tako
jednostavno, čak i dok je automobil u upotrebi, tako da se u
povijest vozila proizvođačke radionice unose pogrešni podaci i
tako simulira manja kilometraža. Na primjer, leasing tvrtke
varaju se prema dogovorenoj kilometraži ili preostaloj
vrijednosti. Mnoge žrtve su i privatni kupci rabljenih
automobila. Na primjer, ako mislite da ima još vremena za
promjenu zupčastog remena u skladu s očitanjem brojača
kilometara. 

– Ako pukne zupčasti remen to u najgorem slučaju može dovesti do
oštećenja motora koji košta tisuće eura – kaže Markus
Sippl
iz ADAC-a.

Zato ADAC apelira na zakonodavstvo da donesu novu uredbu s
posebnim provedbenim odredbama, a kupcima rabljenih automobila
savjetuje da provjere postoje li odstupanja na auto koji ih
zanima.

Što je moguće provjeriti?

1. Provjerite račune za popravak, izvještaje o izvršenom
tehničkom pregledu, račune za gorivo (kada koristite karticu za
gorivo, kilometraža je tamo prikazana), datume servisa i
kilometre u knjižici vozila ili naljepnice za zamjenu ulja radi
vjerodostojnosti.

2. Stupite u kontakt s prethodnim vlasnikom koji je upisan u
potvrde o registraciji. Pitajte go o dokumentima spomenutima u
prvoj točki. Pojasniti kilometražu kojom je vozilo prodano.

3. Ne oslanjajte se na podatke prodavača, poput očitanja brojača
kilometara. Oni su uglavnom neobavezujući. Inzistirajte na tome
da se ‘stvarna kilometraža’ navede u pisanom obliku u
ugovoru o prodaji.

4. Neka se provjera rabljenog vozila izvrši kod mehaničara.

5. S rabljenim automobilom obratite pozornost ne samo na
kilometražu, već i na stanje održavanja te navike u vožnji
prethodnih vlasnika, ako do njih možete doći.

6. Neka se u radionici očita memorija grešaka i intervala
održavanja.

7. U slučaju sumnje, odredite datum proizvodnje kilometara i
upravljačkih jedinica u radionici: može biti da su oštećeni
tijekom manipulacije, a zatim zamijenjeni.

Izvor: revijahak.hr

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije