Sigurnost vožnje

STAROST GUMA Godine (ni)su važne

Donosimo odgovore na najčešće dileme o korištenju guma na automobilima te pitanju njihove tehničke ispravnosti

Na forumima ili u usmenoj predaji najviše je nedoumica oko
starosti guma na tehničkim pregledima pa riješimo – jednom za
svagda – tu dvojbu. Pravilnikom o tehničkim pregledima vozila i
Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama nije
propisano ograničenje na starost guma, pa se ista niti ne
provjerava. Ali se stoga provjerava je li dimenzija guma na
vozilu odgovarajuća (upisana u prometni dokument) te kakva je
potrošenost (dubina gaznog sloja min. 1,6 mm), odnosno postoji li
oštećenost gaznog sloja ili bočnice gume. Preporuka je, međutim,
da se gume najkasnije zamijene nakon osam (zimske) ili deset
(ljetne) godina. Što se ugradnje guma različitih proizvođača ili
profila tiče, one prije svega moraju biti onih dimenzija koje su
odobrene od proizvođača automobila ili naknadnim atestom. Drugi
je uvjet da su na istoj osovini potpuno jednake po svemu (marci,
tipu, nosivosti, vrsti…). Također, na tehničkom pregledu indeksi
brzina i nosivosti moraju biti zadovoljavajući za najvišu
brzinu/nosivost vozila, piše portal ams.hr.

Nažalost, ovo predstavlja potencijalan problem kod vozila visokih
performansi (npr. s najvišom brzinom od 250 km/h) gdje je često
teško pronaći zimske gume koje zadovoljavaju propisane uvjete. A
kada već govorimo o zimskim gumama, članak 72, spomenutog
Pravilnika, ih definira isključivo oznakama M+S, M.S. Ili
M&S. Ipak, s početkom 2018. svi proizvođači novih zimskih
guma u EU moraju imati tzv. ‘Alpski simbol’ (3PMSF) kao
svojevrsno jamstvo da su zadovoljili odgovarajući test kočenja na
snijegu.

Zašto se zbog guma ‘pada’ na tehničkom pregledu?

– Premala dubina gazne površine – gume su previše potrošene i
potrebna je zamjena
– Nejednako potrošene gume – zbog neispravne usmjerenosti kotača
(špur nije dobar)
– Oštećenja na gaznom sloju ili bočnici gume – mehanička
oštećenja poput ispucanosti ili bubrenja
– Na vozilu su postavljene dimenzije pneumatika koje nisu
odobrene – dimenzija guma mora biti evidentirana u prometnom
dokumentu

Što ako želim drugu dimenziju gume na svom
automobilu?

Vlasnici u vrijeme sezone zamjena guma redovito postavljaju upite
koje su dimenzije guma dopuštene za njihovo vozilo. S novim
automobilima i individualnim izračunom emisija CO2, koja dijelom
ovisi i o ugrađenoj opremi, pa i gumama, stvari su se dodatno
zakomplicirale. Stanice za tehnički pregled koriste katalog guma
za pojedine marke i modele vozila, ali katalog ne sadržava
podatke za sva vozila i sve dopuštene gume pojedinog vozila.
Katalog je ažuriran do 2013., pa za novija vozila vlasnik mora
potvrdu o dopuštenim dimenzijama guma za svoje vozilo pribaviti
isključivo od generalnog zastupnika za marku svog vozila u RH.
Isto vrijedi i za starija vozila koja nisu sadržana u spomenutom
katalogu guma. Ako vlasnik želi ugraditi neku dimenziju koja nije
dopuštena od strane proizvođača, potrebno je u stanici za
tehnički pregled obaviti ispitivanje vozila. Cijena ovog
ispitivanja iznosi oko 300 kuna, ali može biti i skuplje ako su
potrebna dodatna ispitivanja zbog prevelike razlike u dimenziji
odobrene gume (upisane u prometni dokument) i one koju vlasnik
želi ugraditi na vozilu.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije