Hoće li automobili u konačnici toliko pojeftiniti u salonima, veliko je pitanje, budući da većini dolaze noviji ekološkiji motori koji su skuplji u proizvodnji
Prema novom izračunu posebnog poreza na motorna vozila koji je
Vlada upravo dala na savjetovanje sa zainteresiranom javnošću,
većina novih automobila od Nove godine trebala bi pojeftiniti.
Prema prijedlogu nove uredbe, izračuni trošarine i to oba
kriterija prema kojima se plaća trošarina – vrijednost vozila i
ispust CO2 – mijenjaju se. Promjene su bile nužne zbog novih
pravila na razini EU prema kojima se od 1.1.2021. uvodi puna
primjena homologacije prema novom WLTP protokolu, prema kojem su
vrijednosti ispusta CO2 veće nego prema starom NEDC načinu
mjerenja. Kako većina država EU, pa tako i Hrvatska, iznos
trošarine veže uz ispust CO2, da se način izračuna od Nove godine
ne promijeni, trošarine bi za sve automobile osjetno porasle.
Novim se izračunom trošarine smanjuju za veliku većinu
automobila. Ne radi se o značajnim pojeftinjenjima, ali kod nekih
modela su ipak opipljiva. S druge strane, neki modeli, pogotovo
oni koji imaju veliku razliku između vrijednosti CO2 prema NEDC
izračunu i WLTP izračunu, poskupjet će. Ali, opet ne dramatično.
Primjerice, Fiatu 500 Hybrid trošarina će s 620 kn narasti
na 1105 kn. Za unos rabljenih automobila trošarine bi trebale
ostati istovjetne kao i do sada.
Jeftiniji i najpovoljniji auti
Prije svega, dosadašnja granica prodajne cijene vozila na koju se
ne obračunava trošarina prema vrijednosnom kriteriju sa 150.000
kuna podignuta je na 200.000 kuna, pa će gotovo svi automobili u
tom cjenovnom razredu pojeftiniti prema tom kriteriju.
Primjerice, na našem tržištu vrlo tražena Suzuki Vitara 1,4 4WD
HYBRID s Elegance+ opremom s prodajnom cijenom od 169.676 kuna
sada ima trošarinu od 6045,29 kuna (prema NEDC-u 111 g/km), dok
će prema novom izračunu, u kojem se više ne plaća trošarina prema
vrijednosti već samo prema ispustu CO2 (prema WLTP-u 140 g/km),
trošarina iznositi 3475 kuna.
Pojeftiniti bi trebao i najprodavaniji automobil na našem tržištu
Škoda Octavia. Današnja cijena za 2,0 TDI sa 115 KS i Active
opremom do registracije iznosi 162.932 kune, od čega je 5677 kuna
trošarine (NEDC 99 g/km CO2). Prema WLTP-u je ispust CO2 za taj
auto porastao na 115 g/km, no prema novom izračunu je trošarina
manja čak i prema tom ekološkom kriteriju, dok je prema
vrijednosnom više ni nema, pa ukupno iznosi 2185 kuna. Stoga bi
isti auto nakon Nove godine trebao koštati 159.435 kuna, odnosno
3497 kuna manje nego sada. Sve to, dakako, vrijedi ako
prodavatelji automobila ne podignu prodajne cijene automobila
prije izračuna trošarina. No, pojeftinjenju se mogu nadati i oni
koje zanimaju automobili jeftiniji od 150.000 kuna, a takvih je u
Hrvatskoj ipak najviše.
I za najpovoljniju verziju Renault Clija 1,0 SCe se očekuje
pojeftinjenje. Trošarina sada iznosi 3455 kuna (NEDC 111 g/km
CO2), dok bi prema novom izračunu (WLTP 116 g/km) trebala
iznositi 970 kuna, pa bi umjesto sadašnje cijene od 93.500 kuna,
do registracije trebao stajati 91.015 kuna.
Skuplja tehnologija motora
Popularni VW T-Cross u 1,0 TSI Life verziji s 95 KS sada stoji
139.853 kune (NEDC 110 g/km CO2) od čega na trošarinu otpada 3320
kuna, a prema novom izračunu (WLTP 134 g/km CO2) trošarina bi
trebala iznositi 2635 kuna, odnosno 685 kuna manje.
Hoće li automobili u konačnici toliko pojeftiniti u salonima,
veliko je pitanje, budući da većini dolaze noviji ekološkiji
motori koji su skuplji u proizvodnji. Dobar je primjer jedan od
najpovoljnijih automobila na našem tržištu i četvrti
najprodavaniji model ove godine Dacia Sandero, koja u svojoj
najjeftinijoj varijanti trenutačno do registracije košta 74.900
kuna. Na trošarinu prema NEDC izračunu s ispustom od 114 g/km u
toj cijeni otpada 3860 kn, dok bi prema novom izračunu (WLTP 130
g/km) trebala biti 2075 kuna. No, upravo se očekuje novi model
koji će imati modernije i u proizvodnji skuplje motore.