Na starenje gume najviše utječu vremenski uvjeti, a preporučeni maksimalni ukupni životni vijek gume je 10 godina
U svibnju iduće godine Europska unija uvodi nove etikete za gume.
Dodavanjem piktograma za snijeg i led, te pojednostavljivanjem
dosadašnjih oznaka, nove etikete trebale bi ponuditi više
informacija i olakšati kupovinu novih guma. Na novim etiketama
neće biti i oznake koja će istaknuti godinu proizvodnje. Taj
detalj, poznatiji kao DOT oznaka (uveden još 2000. godine) upisan
je na bočnoj strani gume.
Niz slova i brojeva ispred kojih se nalazi kratica DOT,
govore u kojoj je tvornici proizvedena guma, njene dimenzije i
tko je proizvođač, a posljednja četiri broja govore o tome kada
je guma proizvedena. Prva dva broja u oznaci govore o tjednu u
kojem je guma proizvedena, a druga dva o godini. Primjerice
brojka 1419 kaže da je guma proizvedena u 14. tjednu 2019.
godine.
Datum proizvodnje nije prva stvar koju treba potražiti na gumi
prilikom kupovine. Puno je važnije odrediti pravu dimenziju,
indeks brzine i nosivosti, a potom baciti pogled i na DOT oznaku.
Prema standardima zasnovanim na preporukama njemačkom udruženja
proizvođača i prodavača guma (BRV), gume se mogu smatrati novima
i do 5 godina od datuma proizvodnje.
Preduvjet za to je pravilno skladištenje u kojem guma neće biti
na udaru UV zraka i stalnih promjena temperatura. Istodobno
preporučeni ukupni maksimalni životni vijek guma od datuma
proizvodnje je 10 godina. Granica koju su npr. Velikoj Britaniji
odlučili pretvoriti u slovo zakona i od ove jeseni komercijalna
vozila (kamioni, autobusi…) ne smiju koristiti gume starije od 10
godina.
U osnovi guma počinje starjeti tek kada se nađu na automobilu i
krenu u uporabu. Prema istraživanjima koje je proveo Michelin, u
godina dana stajanja u adekvatnom skladištu, guma će izgubiti na
svojim osnovnim svojstvima koliko u tri tjedna uobičajene
upotrebe. No, kupovina gume koja je proizvedena prije pet godina
vrlo često znači i kupovinu starog modela.
Većina proizvođači stalno radi na razvoju novih materijala,
profila dosjednih površina kako bi osigurala bolje prianjanje,
manju bučnost i potrošnju pa godina proizvodnje može ukazati na
model koji više i nije u proizvodnji. Pritom kod kupovine ne
treba inzistirati na gume koja je proizvedena ‘jučer’ jer
takve nema. Gume su u osnovi sezonska roba.
Kako piše portal jutarnji.hr/autoklub, proizvođači u proljeće
zaprimaju narudžbe za zimske gume, a koncem godine kuju se
planovi za proljeće i ljeto. Sa skladišta put maloprodaje uvijek
prve kreću stare zalihe, ali ni jedan renomirani proizvođač neće
ugrožavati svoju poziciju na tržištu prodajom prestarih guma.