Savjeti

ISTINA O DOT BROJU Ako se guma pravilno skladišti i nakon 5 godina je ‘nova’

Na starenje gume najviše utječu vremenski uvjeti, a preporučeni maksimalni ukupni životni vijek gume je 10 godina

U svibnju iduće godine Europska unija uvodi nove etikete za gume.
Dodavanjem piktograma za snijeg i led, te pojednostavljivanjem
dosadašnjih oznaka, nove etikete trebale bi ponuditi više
informacija i olakšati kupovinu novih guma. Na novim etiketama
neće biti i oznake koja će istaknuti godinu proizvodnje. Taj
detalj, poznatiji kao DOT oznaka (uveden još 2000. godine) upisan
je na bočnoj strani gume.

Niz slova i brojeva ispred kojih se nalazi kratica DOT,
govore u kojoj je tvornici proizvedena guma, njene dimenzije i
tko je proizvođač, a posljednja četiri broja govore o tome kada
je guma proizvedena. Prva dva broja u oznaci govore o tjednu u
kojem je guma proizvedena, a druga dva o godini. Primjerice
brojka 1419 kaže da je guma proizvedena u 14. tjednu 2019.
godine.

Datum proizvodnje nije prva stvar koju treba potražiti na gumi
prilikom kupovine. Puno je važnije odrediti pravu dimenziju,
indeks brzine i nosivosti, a potom baciti pogled i na DOT oznaku.
Prema standardima zasnovanim na preporukama njemačkom udruženja
proizvođača i prodavača guma (BRV), gume se mogu smatrati novima
i do 5 godina od datuma proizvodnje.

Preduvjet za to je pravilno skladištenje u kojem guma neće biti
na udaru UV zraka i stalnih promjena temperatura. Istodobno
preporučeni ukupni maksimalni životni vijek guma od datuma
proizvodnje je 10 godina. Granica koju su npr. Velikoj Britaniji
odlučili pretvoriti u slovo zakona i od ove jeseni komercijalna
vozila (kamioni, autobusi…) ne smiju koristiti gume starije od 10
godina.

U osnovi guma počinje starjeti tek kada se nađu na automobilu i
krenu u uporabu. Prema istraživanjima koje je proveo Michelin, u
godina dana stajanja u adekvatnom skladištu, guma će izgubiti na
svojim osnovnim svojstvima koliko u tri tjedna uobičajene
upotrebe. No, kupovina gume koja je proizvedena prije pet godina
vrlo često znači i kupovinu starog modela.

Većina proizvođači stalno radi na razvoju novih materijala,
profila dosjednih površina kako bi osigurala bolje prianjanje,
manju bučnost i potrošnju pa godina proizvodnje može ukazati na
model koji više i nije u proizvodnji. Pritom kod kupovine ne
treba inzistirati na gume koja je proizvedena ‘jučer’ jer
takve nema. Gume su u osnovi sezonska roba.

Kako piše portal jutarnji.hr/autoklub, proizvođači u proljeće
zaprimaju narudžbe za zimske gume, a koncem godine kuju se
planovi za proljeće i ljeto. Sa skladišta put maloprodaje uvijek
prve kreću stare zalihe, ali ni jedan renomirani proizvođač neće
ugrožavati svoju poziciju na tržištu prodajom prestarih guma.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije