Pravni savjeti

PROBLEMI NASTAJU KOD PRAVILA DESNE STRANE Tko ima pravo prednosti kad na prometnici nema prometnog znaka?

Oprez na raskrižjima bez prometne signalizacije i nemojte olako zaključivati da ste baš vi na glavnoj cesti ili cesti jednake važnosti

Pravilo desne strane kaže kako je na raskrižju cesta iste
važnosti ili u susretu s drugim vozilom vozač dužan propustiti
vozilo koje nailazi s njegove desne strane. Nadalje, pravilo
prema kojem je vozač vozila koje skreće ulijevo dužan propustiti
vozilo koje, dolazeći iz suprotnog smjera, zadržava smjer svojeg
kretanja ili skreće udesno, osim ako postavljenim prometnim
znakom nije drukčije određeno. U kompletiću sa svakim pravilom
dolaze i iznimke, tako postoje i iznimke od ova dva gore navedena
pravila prema kojem je na raskrižju ili pri susretu s vozilom
koje se kreće po tračnicama vozač dužan propustiti takvo vozilo
bez obzira na to s koje strane dolazi, osim ako postavljenim
prometnim znakom nije drukčije određeno, piše portal revijahak.hr.

Zakon nadalje utvrđuje i kako je vozač koji ulazi vozilom na
cestu koja je prometnim znakom označena kao cesta s prednošću
prolaska dužan propustiti sva vozila koja se kreću tom cestom.
Vozač je dužan propustiti i sva vozila koja se kreću cestom na
koju ulazi i kad ta cesta nije prometnim znakom označena kao
cesta s prednošću prolaska, ako vozilom ulazi s ceste bez
suvremenog kolničkog zastora na cestu sa suvremenim kolničkim
zastorom. Vozač koji pri skretanju presijeca biciklističku stazu
ili trak koji se pruža uzduž kolnika kojim se kreće, dužan je
propustiti bicikle koji se kreću po biciklističkoj stazi ili
traku u istom ili suprotnom smjeru.

Uglavnom, istinski problemi nastaju kod pravila desne
strane. Tko ima pravo prednosti kad na prometnici nema
prometnog znaka? Znate li koje je kategorizacije cesta po kojoj
se krećete? Ona koja vama osobno izgleda glavnija od one druge,
ne mora to doista i biti. Koja je cesta veće prometne važnosti i
kako tu stoji pravilo desne strane?

Stvari nisu jednostavne, na to upućuje činjenica da se tom
problematikom bavio Vrhovni sud i to je proglašeno pitanjem
važnim za osiguranjem jedinstvene primjene prava i ravnopravnosti
svih u njegovoj primjeni. O čemu konkretno govorimo najbolje će
pokazati slučaj iz stvarnog života.

Jedno vozilo kreće se županijskom cestom, drugo vozilo
nerazvrstanom cestom bez naziva. Navedena vozila dolaze do
raskrižja tih cesta, pri čemu raskrižje nije označeno prometnim
znakovima. Na predmetnom raskrižju vozač koji se kretao
županijskom cestom nije propustio ovo drugo osobno vozilo koje mu
je dolazilo s desne strane krećući se ulicom bez naziva, uslijed
čega je došlo do prometne nesreće.

U prekršajnom postupku vozač vozila koje se kretalo županijskom
cestom pravomoćno je oglašen krivim za izazivanje prometne
nezgode jer, po stavu suda, na raskrižju cesta iste važnosti nije
propustio vozilo koje je nailazilo s njegove desne strane,
uslijed čega je izazvao prometnu nesreću, čime je počinio
prekršaj iz čl. 57. st. 1. u svezi sa st. 7. i 8., te u svezi s
čl. 294. st. 1. i 2. ZSPC.

Naravno, na prvu bi se zaključilo da je vozač koji je pravomoćno
oglašen krivim u prekršajnom postupku odgovoran i za naknadu
štete, odnosno da će šteta ići s njegove police! Doista, u
postupku za naknadu štete i prvostupanjski i drugostupanjski sud
bili su stajališta da je vozilo koje se kretalo županijskom
cestom kršilo odredbu čl. 57. st. 1. ZSPC, kojom je propisano da
je na raskrižju cesta iste važnosti ili u susretu s drugim
vozilom vozač dužan propustiti vozilo koje nailazi s njegove
desne strane.

Zaključuju, dakle, kako neovisno o tome što se jedno vozilo
kretalo županijskom cestom, a drugo nerazvrstanom cestom, ta
činjenica nije vozilu koje se kretalo županijskom cestom dala
pravo prednosti prolaska, nego da je isti bio dužan propustiti
vozilo koje mu je nailazilo s njegove desne strane. Međutim, nije
kraj dok ga ‘sudac ne odsvira’.

Vrhovni sud je tu bio drugačijeg stava. Ono što je još
bitnije i što morate znati, to što ste u prekršajnom postupku
oglašeni krivim za prometni prekršaj ne mora značiti da ćete biti
odgovorni za štetu u postupku za naknadu štete i
obrnuto. Posve je moguće da činjenično stanje bude apsolutno
drugačije utvrđeno. 

Vrhovni sud Republike Hrvatske u Rješenju Rev: 3056/2015 od 26.
ožujka 2019. jasno je istaknuo kako je revizijski sud u više
svojih odluka već zauzeo jasan stav da parnični sud nije vezan
glede ocjene odgovornosti za naknadu štete odlukom Prekršajnog
suda te da nema zapreke da se u parničnom postupku utvrdi
drugačije činjenično stanje nego što je utvrđeno u parničnom
postupku (Rev-431/02, Rev-1122/93 i Rev-1326/84) i pitanje
odgovornosti za štetu ocijeni drugačije. Ako se pitate zašto se
citira sudska praksa, evo vam odgovora – sam Vrhovni sud u svojim
rješidbama se poziva na zauzete stavove u ranijoj sudskoj praksi.

Vratimo se gore opisanoj prometnoj nesreći na raskrižju bez
prometnih znakova. Vrhovni sud navodi kako je njegovo pravno
shvaćanje. ‘Ukoliko je sudionicima u prometu moguće na licu
mjesta procijeniti je li neka cesta ona koja ima veću važnost,
tad se sudionici u prometu, jednako kao i osobe koje za njih
odgovaraju, ne mogu opravdano pozivati na nepostojanje prometnih
znakova ili naredbi ovlaštenih osoba kao razlog za svoje neznanje
o tome koja je od dvije ceste glavna, a koja sporedna’. Vrhovni
sud je iznio i stav kako ‘U okolnostima konkretnog
slučaja sudionicima u prometu nije moglo ostati nepoznato
cestovno značenje jedne, odnosno druge ceste usprkos nepostojanju
prometnih znakova, jer je cesta na kojoj se dogodila nezgoda
županijska cesta te je prema čl. 2. st. 1. toč. 7. ZSPC to javna
cesta koja povezuje područje jedne ili više županija, značajna
cesta unutar urbaniziranog područja preko koje se ostvaruje veza
gradskih dijelova sa županijskom cestom, što je na mjestu štetnog
događaja bilo sasvim očigledno’.

U istom Rješenju istaknuto je i da ‘tužitelju nije moglo
ostati nepoznato da se nalazi na sporednoj cesti s obzirom na to
da je na cesti kojom se kretao bilo postavljeno prometno zrcalo.
Značenje prometnog zrcala na cesti uređeno je odredbom čl. 88.
Pravilnika o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na
cesti, kojom odredbom je propisano da su prometna zrcala
namijenjena za sigurno uključivanje iz sporedne ceste na cestu s
prednošću prolaska ili u drugim sličnim slučajevima, na mjestima
smanjene preglednosti’.

Sad znate od kakvog je značaja ispravno zaključiti kakva je
kategorizacija ceste kojom se krećete i kako morate pozorno
čitati znakove pored puta, u ovom slučaju naslutiti na što vas
upućuje prometno zrcalo. Također, treba imati na umu i kako
ima nade za potpuni preokret. Oprez na raskrižjima bez
prometne signalizacije i nemojte olako zaključivati da ste baš vi
na glavnoj cesti ili cesti jednake važnosti.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije