Ponuda glazbenih sustava u automobilima danas je bogata. Ne nude samo bezimeni tvornički radio uređaji, nego se nudi i odabir sustava s potpisima renomiranih proizvođača
Sve veći broj proizvođača automobila u posljednjih je nekoliko
godina počeo svojim kupcima nuditi mogućnost doplate za posebne
audio sustave u svojim modelima. Kako piše portal revijahak.hr, takve su opcije uglavnom, barem
u početku, bile rezervirane za top-end proizvođače te njihove
najvažnije i najskuplje modele, no s vremenom su oni, u ovakvom
ili onakvom obliku, postajali dostupni i u automobilima srednjih
i kompaktnih klasa, a na kraju i sasvim malih gradskih
automobila. Lijepo, zar ne? Ljubitelji dobrog zvuka širom svijeta
s pravom su se poveselili da ih autoindustrija nije zaboravila.
No, je li sve tu baš tako blistavo kako se čini ovako na prvi
pogled?
Volkswagen Up! Beats, Nissan Micra Bose, Hyundai Kona s Krell
audio sustavom… Zvuči sjajno, no teško je ne postaviti pitanje
koliki dio priče ovdje ima marketing, a koliki stvarno kvalitetan
zvuk? Krell pojačala, primjerice, znaju stajati po 50 tisuća
eura, a ovdje govorimo o klasi u kojoj cijeli auto stoji dva, tri
ili četiri puta manje. Je li dobar zvuk koji treba dobro i
platiti doista dobra investicija u ovakvim slučajevima?
Davor Devčić, na pitanje može li zvuk u
autu uopće biti jednako kvalitetan kao i u odgovarajućoj, dobro
izoliranoj prostoriji, vrlo je jasan.
− Ne može, nikad. Razloga je više, a najvažnija dva su
položaj zvučnika i materijali u kabini, naročito bočna stakla.
Položaj zvučnika zbog arhitekture kabine nije gotovo nikad na
visini ušiju, a upravo tamo gdje su u profesionalnim tonskim
studijima i Hi-Fi slušaonicama apsorpcijski materijali, tu je
upravo refleksni materijal – staklo – upozorava.
Tijekom godina bavljenja glazbom i automobilima imao je prilike
čuti razne brendirane audio sustave u raznim modelima, od Bosea i
B&O do Mark Levinsona i Beckera, i za njih kaže:
– Navedeni proizvođači na sceni su već desetljećima i garantiraju
dobar zvuk, no velika je zasluga i u izvrsnoj izolaciji visokih
klasa – od njemačkog premium trolista A6/serija 5/E klasa,
naviše. Ako jedan premium proizvođač počne surađivati s nekim
premium audio proizvođačem, njegov će konkurent odmah potpisati
ugovor s konkurentskim audio proizvođačem. Marketinška je to igra
igra bez kraja, no tako je i s gumama, uljima… Ulagati u dobar
zvuk i u konfekcijskim automobilima, smatra, treba kad je
tvornički zvuk loš, a to još nije rijedak slučaj, pri čemu
proizvođači najviše štede na ‘neelektronici’, konkretno
zvučnicima.
– Danas se može vrlo jeftino proizvesti elektronika bilo
koje vrste (infotainment, navigacija, DAB…), ali zvučnici znaju
biti loši, kartonski, kao iz 1985. K tome, CD izumire, to dobro
znamo, a konzumacija glazbe u najvećem postotku se događa u MP3
formatu. Malo je njih koji će se potruditi i nabaviti snimke u
FLAC formatu za koji se smatra da ne ‘ubija’ kvalitetu, pa
bih preporučio čitateljima da prebacuju audio zapise s CD-a u
najvišoj MP3 kvaliteti, a to je 320 KBPS. To je, recimo, standard
na digitalnim prodajnim glazbenim servisima (iTunes), ali i
komercijalnim radio stanicama.
Na pitanje smatra li da je bolje kupovati komponente i slaganje
zvuka prepustiti stručnjacima ili se pouzdati u tvornički audio
sustav s potpisom kaže:
– Ne isplati se mijenjati glavnu pamet. Ako želite ulagati u
bolji zvuk, ulažite u zvučnike, jedino na njih možete djelotvorno
utjecati. Akustiku same kabine ne možete promijeniti, uvijek ćete
imati stakla i zvučnike kraj koljena, i tako dalje. S dodatnim,
novim pojačalom već ulazite u nova ožičenja i raskopavanje pola
automobila.
– Želite li to doista? Umjesto odgovora, odmah nudi i zaključak:
– Ako niste zadovoljni, provjerite kakav vam je izvor zvuka – MP3
u YouTube rezoluciji od 128 KBPS ni u kom slučaju nema dovoljno
informacija u sebi, pa makar ga svirali kroz audio sustav od
10.000 eura. Zatim provjerite rade li za vaš tip auta poznati
proizvođači kvalitetnije zvučnike. I na kraju – to je
najjeftinije – pronađite equalizer među funkcijama infotainmenta
i poigrajte se malo. Što više bandova (frekvencijskih mjesta), to
je veća mogućnost da ćete pronaći zlatnu kombinaciju dubokih,
srednjih i visokih frekvencija koja će vaš auto učiniti ugodnim
za slušanje glazbe.