Naknada za zaštitu okoliša smanjuje se pet posto, ukupna ušteda 10 milijuna kuna
Dobra vijest za vlasnike motornih vozila u Hrvatskoj – od jeseni
će pri tehničkom pregledu i registraciji morati izdvajati manje
novca. Naime, sad već bivše Ministarstvo zaštite okoliša i
energetike, koje se u međuvremenu spojilo s Ministarstvom
gospodarstva, poduzetništva i obrta u Ministarstvo gospodarstva i
održivog razvoja, pokrenulo je proceduru za smanjenje posebne
naknade za okoliš, i to za pet posto za sve vrste i kategorije
vozila. A te izmjene trebaju stupiti na snagu 1. listopada ove
godine.
Kako objašnjavjau u Ministarstvu, prijedlogom Uredbe o izmjenama
i dopunama Uredbe o jediničnim naknadama, korektivnim
koeficijentima i pobližim kriterijima i mjerilima za utvrđivanje
posebne naknade za okoliš na vozila na motorni pogon, za koji
javno savjetovanje traje do danas, za sve vrste vozila smanjuje
iznos početne naknade za pet posto. Tako se, primjerice, za
osobna vozila taj početni iznos smanjuje s 35 na 33,25 kuna, za
kamione s 480 na 456 kuna, a za autobuse s 320 na 304 kune. U
Ministarstvu ističu i da se izmjenom drugih članaka Uredbe
dodatno smanjuju iznosi naknada za vozila na hibridni pogon, i to
za 50 posto. Korektivni koeficijent za hibridna vozila sad iznosi
0,7 posto, a novi će biti 0,5 posto.
Vozila pak na električni ili alternativni pogon oslobađaju se
potpuno obveze plaćanja posebne naknade za okoliš. U postojećoj
pak Uredbi donesenoj 2014. za električna vozila ili ona na
alternativni pogon korektivni koeficijent iznosi 0,2.
– Shodno predloženom, za sve vrste i kategorije vozila smanjio bi
se iznos posebne naknade za okoliš za pet posto. Dodatno
smanjenje odnosi se na vozila na hibridni način pogona koja
ostvaruju smanjenje za 30 posto. Zaključno, sva vozila koja za
pogon koriste alternativna goriva oslobađaju se plaćanja posebne
naknade. Prijedlogom Uredbe ostvarit će se rasterećenje
građanstva i gospodarskog sektora u iznosu od 10 milijuna kuna na
godišnjoj razini – kažu u Ministarstvu.
Postojeću je uredbu, dodaju, donijela Vlada Republike
Hrvatske 2014. temeljem Zakona o Fondu za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost. Pojašnjavaju da su s prijedlogom Uredbe
o izmjenama i dopunama Uredbe krenuli sukladno akcijskom planu za
smanjenje neporeznih i parafiskalnih davanja 2020., a kojim je i
predviđeno smanjenje jediničnog iznosa za pet posto za sve
obveznike. Posebnu naknadu za okoliš na vozila na motorni pogon
plaćaju pravne i fizičke osobe vlasnici ili ovlaštenici prava na
vozilima na motorni pogon.
Prema tumačenju Fonda za zaštitu okoliša i energetsku
učinkovitost, ta posebna naknada obračunava se i plaća pri
registraciji vozila, odnosno pri ovjeri tehničke ispravnosti
vozila na temelju rješenja Fonda. Od 1. siječnja 2015. posebna
naknada izračunava se tako da se iznos osnovne naknade za
pojedinu vrstu vozila (jedinična naknada) pomnoži s korektivnim
koeficijentom, koji ovisi o vrsti motora i pogonskoga goriva,
radnom obujmu, vrsti vozila, emisiji CO2 i starosti vozila.
Jedinična naknada za pojedine vrste vozila izračunava se tako da
se početna naknada, ovisna o vrsti odnosno kategoriji vozila,
pomnoži s korektivnim koeficijentom, koji ovisi o godišnjem broju
kilometara.
Prošle je godine, prema podacima Centra za vozila Hrvatske (CVH),
registrirano ukupno 2,327.515 motornih vozila u Hrvatskoj. Od
toga je njih 67 posto staro 10 godina i više, pa je prosječna
starost voznog parka u Hrvata 13,83 godine gledajući sve
kategorije vozila. Lani je registrirano 1,728.911 osobnih vozila,
a 66,6 posto njih staro je 10 i više godina. Prosječna starost
automobila u Hrvatskoj je pak 13,56 godina.
Nije puno, ali veseli
Lani je registrirano 109.346 osobnih vozila, koja su stara jednu
godinu, što je 6,32 posto u odnosu na ukupan broj automobila.
Automobila starih između dvije i pet godina je 217.292 ili 12, 57
posto, a onih između šest i devet godina lani je registrirano
250.825 ili 14,51 posto. Pojeftinjenje registracije vozila u doba
krize uzrokovane koronavirusom, a pogotovo što se, prema novim
najavama, na jesen očekuje pogoršanje ekonomske krize i novi
problemi za ekonomiju, u svakom slučaju je više nego dobra
vijest, pa tako i smanjenje naknade za okoliš od pet posto iako
možda nije veliko ipak veseli.